Hybriden Toyota Prius kjenner de fleste av oss til. Nå har Toyota tatt den et steg – et langt et – i riktig og miljøvennlig retning. Dette er nemlig Plug-in utgaven.
Det vil si at den er oppladbar fra en helt vanlig stikk-kontakt. Den kan brukes som ren el-bil, eller som en normal hybridbil, der el-drift, bensindrift og lading kombineres på optimal måte av bilen selv.
Prototype
Men – det er et men. Fordi dette kun er en prototype – enn så lenge. Kun tre biler har funnet veien til Norge for test. Og som en av veldig få , er jeg så heldig å få prøvekjøre den en uke. Og jeg må si at den overrasker meg på flere områder. På både godt og vondt.
Utseendemessig er den lik den vanlig Priusen med unntak av et ekstra lokk på venstre forskjerm for ladekabelen.
Les vår stortest av Toyota Prius her:
Under "skallet"
Det er "under skallet" vi finner nyhetene. For det første er det så klart en lader på plass, og også større batterier. Dette resulterer i noe økt vekt (+ 130 kg) i forhold til normal-Priusen , men også noe mindre bagasjerom (-40 liter), som i utgangspunktet ikke er veldig stort i Prius.
På veien oppfører den seg veldig likt sin produksjon-bror. Du glir lydløst av gårde, og bensinmotoren murrer litt av og til, når det trengs. Alt i alt en ganske behagelig opplevelse. Kjøreegenskapene er gode, men ikke veldig spennende. Det har vi etter hvert blitt vant til med Prius.
Snill gutt
Du blir litt snill gutt bak rattet i denne. Jeg opplever i alle fall at jeg kjører noe mykere og mindre aggressivt en jeg normalt gjør. (Neida, jeg er ikke spesielt hissig i trafikken). Bilen legger liksom litt opp til det. Og det er klart – dette har en god del å si på forbruk / utslipp i seg selv.
Den oppleves som lit lat og tung i sessen i motbakker. Den ekstra vekten kjennes, særlig om du kjører i Eco-mode. Det finnes to andre kjøreprogrammer også. Normal og Power. Og særlig sistnevnte gir deg nettopp mer "power" når det trengs, men noen racerbil blir dette aldri.
Lades i garasjen
Plug-in Priusen lader jeg som nevnt opp via stikk-kontakten i garasjen min. og etter halvannen time er den ”full”. Enkelt og greit.
Det er spesielt ved mye småkjøring man høster resultater av plug-in teknologien, for da har du mye strøm på batteriet – og bensinmotoren hviler. På småkjøring til butikken, barnehagen, fotballtreningen også videre, kan du bruke den som ren elektrisk bil, med null utslipp og null forbruk.
Men dessverre, symbolene på batteri-indikatoren forsvinner ganske fort når man er ute og kjører litt lengre turer. Ikke for det - både forbrukstall og utslipp som denne Plug-in Priusen har er det ingen andre av dagens biler som er i nærheten av!
Imponerende
CO2-utslippet er på 0,59 g/km. Vanlig Prius har 83 g/km, og er per i dag den bilen med lavest CO2-utslipp. Bensinforbruket på plug-in bilen er på imponerende lave 0,26 l/mil ved blandet kjøring. Da begynner vi virkelig å snakke... kvart liter på mila for en bil som er stor nok for en familie.
Dette er overraskende lavt. Så lavt at jeg faktisk synes det er verdt å "lide" litt for det, med de bakdelene som jeg har nevnt, med litt økt vekt, litt lat og litt lite bagasjerom. Ting som det jobbes med fram mot produksjons-modellen.
Etter en uke fylte jeg bensin for 52 kroner! Og jeg hadde brukt noen kronestykker på strøm. Riktignok var det da mest snakk om småkjøring,. men likevel. Ikke dårlig!
Kanskje man i framtiden har en bil som Prius plug-in som bil nummer én og en litt større stasjonsvogn / SUV som bil nr. to til litt tyngre transportbehov? Den duger ikke like bra til alle formå, men med plug in-teknologi er i alle fall Prius klar for framtiden.
Sjekk hva vår bruktbilguide sier om brukt Prius: