Hva er dette?
Dette er Toyota Verso S – en liten men stor bil om vi skal tro Toyotas egne utsagn. Bilen bygger i utgangspunktet på Yaris, men har også klare designlikheter til superlille IQ.
I Norge fås den med to motoralternativer. Den første er en 1,33 liters bensin som yter 99 hk, og har et dreiemoment på 125 nm.
Det andre alternativet er en 1,4 liters diesel på 90 hk og 205 nm. Bensinversjonen kan kombineres med en Multidrive CVT automatkasse – som i vår testbil, mens dieselutgaven bare er å få med manuelt gir.
Prisene starter på rett i overkant av 200 000 kroner, mens testbilen koster 225 700 kroner.
Toyota Verso S fikk en tøff start i livet da bilene bokstavelig talt ble tatt av tsunamien i fjor – men noen biler har da drevet i land i Norge også.
Ca 900 eksemplarer regner importøren med å selge i 2012.
Hvordan er den å kjøre?
En motor som er litt for slapp og med en i overkant stresset og masete Multidrive S trinnløs automatkasse gjør ikke kjøreopplevelsen til noen julaften akkurat.
Understell og hjuloppheng passer bilen fint og gir trygg og forutsigbar kjørefølelse. Styringen derimot er litt ullen rundt midtpunktet – men ellers grei nok.
Det som ødelegger et ellers godt totalinntrykk er girkassa. Den girer opp og ned etter fullstendig eget godt befinnende, men ligger generelt på altfor høyt turtall etter min mening og smak. Jeg behøver absolutt ikke ligge og mase på 3500 o/min på motorveien. Heldigvis er rattet utstyrt med girhendler slik at man kan gire selv og få et akseptabelt støynivå.
Den er også utstyrt med en "Sport-knapp" på midtkonsollen. Ikke rør den – da blir det bare enda mer mas. Med effekten skjer det nemlig fint lite med – det er bare turtall og lyd som øker ...
Heldigvis finnes den med dieselmotor og manuelt gir også ...
Les vår test av Toyota Yaris her:
Hvordan er plassen?
Plassen er Verso S sterkeste side. Det er raust med plass alle veier i forsetet, man sitter høyt og har godt utsyn. Setene er komfortable, men litt korte i sitteputa for oss langbeinte.
Dashbord og interiør for øvrig er pent, ryddig og moderne. Det er lett å trives om bord – i alle fall i vår godt utstyrte testbil.
Bakseteplassen er også raus – bilstørrelsen tatt i betraktning – og også her sitter man høyt. Men er du lang så må du faktisk bøyde deg litt ned for å se ut av vinduene.
Bagasjeplassen er god – særlig når man slår ned bakseteryggen. Pulk, fjellski, staver, ryggsekker og alt som hører med på en skikkelig fjelltur er bare å hive rett inn. Her imponerer den!
Allikevel føler jeg at det til tross for en del smårom etc. mangler litt på både finish og stil. Hva med en skikkelig midtkonsoll med lokk? Og hva kan du legge fra deg på den glatte hylla på dashbordet som ikke deiser i gulvet i første sving?
Jeg savner også større fleksibilitet når det gjelder baksetet – det burde enkel kunne skyves fram og tilbake. Man har liksom ikke tatt flerbruksbilkonseptet helt i mål. Det kunne vært så mye bedre med enkle og billige løsninger.
Les også: Dette er de beste småbilene
Finest utenpå eller inni?
Jeg liker den knallblå fargen. Det kantete utvendige designet er mer praktisk enn pent. Fronten er litt leken med morsomme elementer, mens bakfra er den veldig ordinær.
Som nevnt er interiøret pent, ryddig og moderne og selv om jeg altså føler at det mangler det siste lille på det praktiske – er det i alle fall fint å se på i vår velutstyrte testbil. Så her blir det interiøret som stikker av med en knepen seier.
Går den bra?
Bilen ble testet på fjellveier med sørpe telehiv og skikkelig vårløsning i motbakker – og jo da, vi kommer greit opp med oppakning og alt – selv om girkassa holder på med sitt. Dette verken er eller skal være noen racerbil. Fartsressursene fra 1,3-literen på 99 hk / 125 nm er greie nok – om ikke direkte spreke. 0–100 km/t går unna på 13,7 sekunder, mens toppfarten er 165 km/t.
Det som imidlertid er hyggelig er forbruk og utslipp. Her er Verso S nemlig klasseledene. Den nøyer seg med en halvliter på mila ved blandet kjørig. Etter endt testperiode – en uke – med forholdsvis mye og ikke altfor snill kjøring fikk jeg ikke klemt nedpå mer enn 19 liter på tanken. Det er bra!
... og hva er konklusjonen?
Kjøper folk som har behov for stor plass en liten bil? Jeg tror ikke det. Jeg tror at det er så enkelt som at de som skal ha stor plass – de kjøper stor bil.
Ser men bort ifra girkassa jeg har mast om opptil flere ganger er Toyota Verso S absolutt en brukens bil. Men den styrer du effektivt unna ved å ev. velge bil med diesel eller en bensin med manuelt gir.
Men jeg føler allikevel at det mangler litt på at dette sak være en fleksibel og liten flerbruksbil. Man har liksom bare sagt "A" ...
Video: Se den nye morobilen fra Toyota:
Pluss: God plass for lite penger
Minus: Kunne vært enda mer praktisk med få, enkle og billige grep
Bil: Toyota Modell: Verso S Motor: 1,33-liter bensin Effekt: 99 hk / 125 nm 0–100 km/t: 13,7 sek. Toppfart: 165 km/t. Forbruk: 0,50 l/mil ved blandet kjøring. Tillatt tilhengervekt: 800 kg. Pris fra: 208 000 kr. Pris testbil: 225 700 kr. |