Vi hilste på VW Passat - bilen som var oppkalt etter en varm, tropisk vind - allerede i 1973. Nå 41 år en senere er status mer enn 22 millioner solgte eksemplarer.
Gjennomsnittskjøperen er 43 år, gift / samboer, har to barn og jobb på mellomledernivå. Så vet vi det.
Denne "matchen" har medført at ca 130.000 Passater har havnet i Norge.
Les også: VW Passat: 124.470 nordmenn har kjøpt denne bilen
Og det er ingen ting som tyder på at Passat-vinden løyer med det første. For nå har VW akkurat lansert åttende generasjon og 2015-modellen av familiebilsuksessen.
Prisene starter på fra 336.000 kroner.
Les også: VW SP2: Folkevogna ingen har hørt om
Fakta VW Passat 150 hk TDI
Motor:2-liter turbo diesel
Effekt: 150 hk / 340 Nm
0-100 km/t: 8,7 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk: 0,41 l/mil blandet kjøring
LxBxH sedan: 4767/1832/1456 mm.
LxBxH stv: 4767/1832/1477 mm.
Akselavstand:2791 mm
Egenvekt fra:1387 kg.
Bagasjerom:586 l (sedan) og 650l (stv).
Pris: Fra 336.000,-
VW Golf: Slik startet et av historiens største bileventyr
Pluss:
Plass, eleganse og standing
Minus:
Kan bli litt for alminnelig for enkelte
Det første som slår meg når jeg setter meg inn bak rattet er at VW Passat har tatt et langt steg videre når det gjelder innvendig design, materialkvalitet og finish. Dette er rett og slett lekkert og ikke langt unna det Audi eller Mercedes kunne stått inne for.
Det samme kan sies når vi begynner å kjøre. Her har VW gjort en god jobb med støydemping. Bilen går behagelig stille og igjen går tankene til at dette er svært nær premium, selv om det er "Folkevogn".
Man kan si mye pent om utgående VW Passat, men noen orgie i kjøreglede har den aldri vært.
På den nye er forhjulene plasser lengre fram og motoren lengre bak. Det gjør at bilen ikke virker så framtung eller understyrer så mye. Den har rett og slett fått bedre vektfordeling og balanse.
Bilen er sin størrelse til tross lettkjørt og komfortabel, men samtidig stram nok i understellet til at den ligger trygt og godt i svingene. En soleklar forbedring fra forrige generasjon.
Til tross for at nye Passat faktisk er noen få millimeter kortere enn forrige generasjon, har plassen økt – tildels ganske mye.
Hemmeligheten er økt akselavstand. Denne har økt med 8 centimeter, samt at bilen også har blitt noe bredere.
Om vi begynner bakerst, så har bagasjeromsvolumet økt til 650 liter på stasjonsvogna( + 47 liter) og har rette flater og er lett og utnytte rent praktisk.
På sedanmodellen er det også stort. Hele 586 liter (+ 21 liter) får du plass til i bagasjerommet her.
Plassen i baksetet imponerer også. Både takhøyde, beinplass er god nok selv for røslige karer. Utsynet er også godt og den ekstra bredden gjør at det nå blir lettere å få plass til for eksempel barneseter.
Plassen i forsetene er det heller ikke noe å utsette på. Setene er gode og både ratt og seter har gode justeringsmuligheter. Her finner man seg lett til rette.
Som allerede nevnt er interiøret betydelig oppgradert når det gjelder design, opplevd kvalitet og materialvalg. Alt er pent, ryddig og intuitivt, på typisk tysk vis.
I kjent VW-stil finnes det et utall varianter å velge i her. Både bensin og diesel og neste år kommer også en spennende ladbar hybrid.
Effekten spenner mellom 120 og opp til 240 hk Mange levers i kombinasjon med firehjulstrekk og selvfølgelig også DSG-automatgir. Så man finner garantert en konfigurasjon som passer både behovet, fartssuget og lommeboka.
Det er forresten ikke bare bilen som er helt ny. Det er alle motorene også. Gjennomsnittsforbruket er redusert med så mye som 20 prosent og motorene tilfredsstiller så klart de nye Euro 6 kravene.
Vi har prøvekjørt 150 hesters varianter både med bensin og dieselmotor, med forhjulstrekk og manuelt gir som begge leverer "varene" med hyggelig forbruk som bonus.
Dieselmotoren her er på 2 liter og god for 340 Nm og gjør 0-100 km/t på hyggelige 8,9 sekunder, mens forbruket er oppgitt til hyggelige 0,42 l/mil. Den oppleves både som strek og seig.
Bensinutgaven er en 1,4-liter som byr på 250 Nm. Den gjør 0-100 unna på 8,6 sekunder, men forbruket ligger på 0,52 l/mil.
Vi har også kjørt råskinnet med 240 hk og 7-trinns DSG-automatgirkasse og firehjulstrekk, altså topputgaven til 583.000 kroner.En kraftpakke som byr på hele 500 Nm og som gjør unna 0-100 sprinten på 6,4 sekunder, men allikevel har et dieselforbruk på beskjedne 0,53 l/mil.
Her har VW videreført og forfinet designretningen fra forrige generasjon.
VW Passat framstår som mer elegant enn noen gang. Mye skyldes designet av frontykter og grill, men også den økte bredden gir bilen et lavere inntrykk. Noen modeller har fått en del krom-lister - noe som igjen underbygger det elegante.
Den kraftige sideprofilen på langs gir bilen karakter. Lyktene både foran og bak gir familiegjenkjenning . De store hjulene hinter mot det sporty.
Man kan si at designet er mer en evolusjon enn revolusjon, men hvorfor endre drastisk på noe som fungerer? Vi synes VW har gjort en god jobb her og er ikke i tvil om at dette faller i smak hos kjøpegruppen.
Neste år kommer den i R-Design for den som vil ha det lille ekstra.
Nordmenn kjøper dyre biler med mye utstyr. Importøren dropper derfor innsteggsversjonen Trendline og tilbyr Comfortline og Highline, hvorav sistnevnte er forventet å stå for godt over 50 prosent av salget.
VW tilbyr også et raust utvalg av forskjellige pakker med både komfort- og sikkerhetsutstyr, slik at man kan sette sammen bilen slik man selv ønsker.
Passat har blitt opptil 85 kilo lettere. Den har også fått motorer med lavere utslipp, slik er gunstig for norske avgifter.
Nye Passat er den bilen VW har lansert med flest nyheter noen gang, både når det gjelder sikkerhet og komfort. Samtidig har den blitt mer romslig, likevel starter prisene på 336.000 kroner.
Det er omtrent det samme som man måtte betale for en Passat 2,0 GT i 1993. Altså for mer enn 20 år siden.
VW Passat har alltid vært en ettertraktet bil på det norske markedet. Neste år skal 4000 norske familier trolig kjøpe en. Det vil si at det forsatt vil være en populær bil. Det vil også speile bruktbilprisene de nærmeste par årene.
Biler som selger godt som nye, er ettertraktet som brukte.
Som allerede nevnt er vi nordmenn glade i utstyr. Den norske importøren "spekker" bilene deretter.Det vil komme til å bli ganske stor forskjell på norske og for eksempel tyske / danske biler, så bruktimporterte biler vil være forskjellige fra de norske - som da vil holde seg bedre i pris.
Når det gjelder forbruk og utslipp er VW Passat klasseledende. Forbruk og utslipp er redusert med opptil 20 prosent i forhold til utgående modell.
Vi tror Passatvinden vil oppleves som motvind for konkurrentene. Denne bilen setter nemlig ny standard i klassen. Her er VW klart nærmere Mercedes - enn for eksempel Mazda og Toyota.
Foruten imponerende plass, lavt støynivå, bedre kjøreegenskaper, lavt forbruk og lekkert design, kan du nå også fråtse i utstyr som gjør kjøringen både sikrere og mer komfortabel.
Vi nevner kjapt City nødbrems, fotgjengergjennkjenning, Tilhenger-assistent (gull for alle som ikke liker å rygge med henger), trafikk-assist, nødassist, head-up display og aktivt informasjonsdisplay.
Vi tviler ikke et øyeblikk på at Passat i denne generasjonen fortsatt vil være det norske folks familiefavoritt.