TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Mazda 6 2,2D 150hk Vision Stasjonsvogn Diesel

Test: Mazda 6 stv. 2,2 Skyactive: Denne gjør valget vanskelig

Se hvorfor vi tror mange vil velge denne nykommeren som familiebil.

Mazda er virkelig i ferd med å tre ut av skyggenes dal – i alle fall hvis den nye familiebilen, Mazda 6, kan følge opp suksessen som startet med SUV-en CX-5.

Det blir ikke enkelt – den har tøff konkurranse – men den nye 6-eren bringer en hel del gode argumenter for hvorfor det skal gå likevel. Og i tillegg får den litt hjelp fra markedet for øvrig:

– Ford Mondeo har rukket å bli en svært aldrende bil – og ny modell er forsinket

– VW gjorde etter manges mening en litt halvhjertet jobb med sin nye Passat

– Toyota Avensis har vært på markedet en god stund

– I tillegg har ikke akkurat Opel braksuksess med sin modell i mellomklassen, Insignia

Timingen for nye Mazda 6 er derfor god.

  

Over to millioner eksemplarer

Selv om utgående 6-er har slitt med å nå de ønskede salgsmålene – var det denne modellen som snudde motgangen sist Mazda trengte en skikkelig vitamininnsprøytning. Det var tilbake i 2002 – som erstatning for 626. Og snakk om vendepunkt.

Ikke bare så den nye modellen langt bedre ut, men den kjørte bra også.

Over to millioner eksemplarer av denne bilen er laget. Det sier sitt...

 

Familiebilvinner

Nå kan det være en ny Mazda-epoke på gang.

Mazdas salgsmål her hjemme i 2013 er 1.500 biler – og det tror vi er realistisk. Ikke bare fordi vi liker det vi ser – men fordi opplevelsen er god også når du setter deg bak rattet.

Les hva som gjør at vi tror dette blir en familiebilvinner i 2013:

 

Prøv også:

VW Passat:

Den er kanskje litt kjedelig, men bunnsolid og en bestselger som leverer varene

 

Hyundai i40:

En ypperlig "outsider" som er bedre enn mange tror

 

Toyota Avensis:

Som Passat, det blir kanskje litt kjedelig, men det ryker aldri. På ordentlig.

 

Bil: Mazda 6 Type: 2,2 Skyaktive Motor: 2,2 diesel Effekt: 150 hk/360 nm 0–100 km/t: 9 sek. Forbruk: 0,44 l/mil Bagasjerom: 505 liter Pris: Fra 338.000 kroner Pris testbil: 360.000 kroner

LES OGSÅ: Her er en glemt familiebil med mye plass

4 Kjøreglede

Mazda 6 har et utseende som tilsier sportslighet. Og om du ikke får BMW-følelse, så er det absolutt kjøreegenskaper som matcher det kvasse utseendet. Understellet gir gode tilbakemeldinger om grepet, og styringen er også fin.

Samtidig er komforten ivaretatt – og den kjennes trygg og god på veien. Skal vi pirke vil kanskje noen mene det blir litt stivt når underlaget er ujevnt. Og siden det ikke finnes noen justeringsmuligheter av understellet må du fint leve med det.

De som har kjørt forrige generasjon 6 vil nok merke at mer eller mindre alt er blitt litt bedre. Totalt sett er forskjellen derfor ganske betydelig.

Vektreduksjonen er på 70 kilo sammenlignet med forrige modell – og skal ha noe av æren for de bedrede kjøreegenskapene. 70 kilo høres kanskje ikke så mye ut – men legg til at bilen har vokst seg mye større og du skjønner at det likevel er en ganske imponerende prestasjon.

Litt støy er det imidlertid – mer enn du kanskje forventer. Her er forskjellen på utgående modell mindre enn vi hadde håpet.

4 Interiør/plass

Interiøret er helt nytt. Dashbordet er mye mer bratt – og borte er de røde lysene i instrumenter og knapper. Nå er det et mer diskret hvitt lys som gjelder. Undertegnede hadde litt sansen for den mer sportslige røde belysningen i forrige generasjon, men dette blir en smakssak.

Testbilen er for øvrig veldig mørk – med sorte lister i tillegg til det sorte interiøret ellers. Det blir etter vår mening litt vel dystert, her kunne det gjort seg med noe som skilte seg litt ut.

Kvalitetsfølelsen har blitt bedre – og det selv om den ikke var spesielt dårlig fra før. Litt hardplast må du regne med – men mye begynner å stemme. Blant annet har vi sansen for at du kan fjernstyre menyene i navi/underholdningsskjermen på samme måte som på premiumbilene Audi, BMW og Mercedes. Systemet er lett å bli vant til – og mer trafikksikkert enn å måtte treffe riktig på en touchskjerm mens du kjører.

For øvrig er grafikken på skjermen ikke all verden - her kunne en lagt litt mer innsats i å gjøre det mer lekkert. Men det er i alle fall lett å lese/bruke.

De nye sportssetene gir også bedre komfort og støtte enn tidligere.

Hva med plassen? Her har det skjedd ting siden forrige modell. Men det var også nødvendig, da både Mondeo, Avensis og Passat har hatt et betydelig forsprang på dette området. Fremdeles må 6-eren finne seg i å ha litt mindre plass enn de største i klassen, men 505 liters bagasjerom er slett ikke ille.

Det har også blitt betydelig bedre plass i baksetet – og her er den nå fullt på høyde med de andre.

Foran er det mer enn tilstrekkelig med plass – og nå kan også de foran ta setet så langt bak som de trenger uten å bekymre seg for å knuse kneskålene på uskyldige baksetepassasjerer.

For øvrig er bagasjerommet lett å utnytte – og det er bra med små steder du kan oppbevare nøkler, lommebok og annet "rask".

6 Motor

Den nye 6-eren blir ikke tilgjengelig med samme laveffekts innstegsmotorer som de fleste av konkurrentene. Her starter moroa med 145 hestekrefters bensin – eller 150 hestekrefter i en 2,2 Skyactive dieselmotor, slik testbilen har. Sistnevnte gir 0–100 km/t på 9 sekunder blank.

Her er det godt med krefter – ja, utfordringen er faktisk å få plantet effekten i bakken. Ved rask akselerasjon de første to girene, er det greit å ha et godt grep om rattet. Motoren pøser på med moment, og da blir det vanskelig å få nok grep.

Men så snart du kommer opp i litt mer fart, er det bare deilig med kraftoverskuddet. Og siden dreiemomentet er på hyggelige 380 nm, slipper du å tenke noe særlig på giringen.

Men den beste nyheten når det kommer til motor kan du lese mer om på punktet miljø/økonomi, lenger ned i testen...

5 Design

Sportslighet har åpenbart stått høyt på listen når nye Mazda 6 ble designet. Det er ikke vanskelig å finne slektskapet med utgående modell – men samtidig har den gått et steg videre. Den nye aggressive fronten med en list som binder sammen grill og lykter får den til å se lav og sint ut.

De markerte hjulbuene som strekker seg bakover gir muskel-assosiasjoner – mens den høye skulderlinjen gir elegante smale vinduer. Dessverre for barna i baksetet betyr det også mindre utsikt ...

Hekken er vi ikke like fornøyd med. Den minner mye om Hyundai i40 – og har ikke det samme særpreget som resten av bilen.

Blåfargen på testbilen gjør den i overkant "grå" – og vi ville helt klart gått for en sterk farge på denne bilen. Gjerne rød.

5 Miljø/økonomi

Prisen starter på 324.000 kroner, da får du bensinmotoren på 145 hestekrefter. Testbilen har diesel, og blir trolig bestselgeren i Norge. Den starter på 338.000 kroner.

Det er slett ingen u-pris for en såpass stor bil med 150 hestekrefters dieselmotor. For eksempel krever VW omtrent det samme for Passat med 105 hestekrefter ...

Det morsomme er at prisen på stasjonsvogn og sedan er den samme. Det tilsier at sedanutgaven av Mazda 6 nok blir et heller sjeldent syn.

Ettersom det ikke finnes en laveffektmotor, og siden det heller ikke er noen planer om å komme med en slik senere, er bilen utelukket blant de som ikke vil bruke mer enn 300.000 kroner på familiebil. Toyota Avensis starter på 279.000 som stasjonsvogn. Men på den annen side forlanger de 402.000 kroner for sin modell med 2,2-liters D-CAT-motor på 150 hestekrefter.

Og selv om Mazda ikke har en laveffekts innstegsmotor, kan du trøste deg med at forbruket er klasseledende likevel. Ja, det er rett og slett svært imponerende. En velvoksen familiebil med 150 hestekrefter, som klarer seg med 0,44 l/mil - det er ikke lenge siden noe slikt ville vært utenkelig.

For eksempel er det like lavt som for Passat sin tidligere nevnte modell med 105 hestekrefter...

Følgelig blir også utslippene lave, bare 116 gram Co2 per kilometer, og NOX-utslipp på lusne 51 mg/km. Det burde være nok til å få stående applaus fra miljøvernere.

Som vanlig kan du ikke regne med tilsvarende tall når du selv skal kjøre bilen. Vi endte opp rundt halvliteren, men det er slett ikke verst på vinterstid og på norske veier.

Konklusjon

Det er ikke like mye plass som i Passat og Mondeo – og litt av kvalitetsfølelsen som særlig VW har blitt gode på mangler også.

Men langt på vei er dette det eneste punktet der 6-eren må se seg slått. Den er jo den nyeste bilen i klassen, den har en herlig motor som ikke bare gir gode ytelser men også er suveren på forbruk, plassen er tilstrekkelig for de fleste og designet er sportslig og mindre A4 enn de andre.

Vi har ingen betenkeligheter med å anbefale dette som din nye familiebil.

Her tror vi rett og slett Mazda har funnet tilbake en suksessoppskrift. Innen utgangen av året bør det være nok til at del to av Mazdas comeback er et faktum...

Totalt: 5/6

For deg

Du vil ha en annen familiebil enn alle andre

Ikke for deg

Du gjerne følger "bjellesauen" og ikke liker å skille deg ut

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå