TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Volkswagen Scirocco 1,4 TSI 160hk

Test: Volkswagen Scirocco 1,4 TSI: Folkeraceren

VW Scirocco er tilbake som en av de peneste folkevognene noensinne. Her får du sportscoupe– uten at det verken blir veldig sært eller veldig dyrt.

Ta en titt på Volkswagens modellprogram. Det begynner å bli lenge siden det besto av type 1 (Bobla) og type 2 (Folkevognbussen). Sistnevnte kunne du riktignok få i en rekke karosserivarianter, men i dag har det blitt helt vilt i forhold. 15 ulike modeller, med en haug med forskjellige varianter, bare på personbilsiden. Da er det kanskje ikke så veldig rart at noen ligner på hverandre. Scirocco er i bunn og grunn bare en penere, mer upraktisk, variant av Golf.

5 Kjøreglede

Scirocco ser mer aggressiv ut enn den er. VW går ikke på kompromiss med komfort, og dette er ikke noe unntak. Jo, den har sportsunderstell, presis styring og en villig motor, men hopper du mellom denne og en Mini Cooper merker du at det ikke er noen reinspikka sportsbil. Kanskje ikke så rart med tanke på at den deler veldig mye med Golf.

Vi synes likevel kompromisset har vært vellykket. Scirocco er en gledespreder, selv om den ikke egger deg til å bli en fullstendig idiot bak rattet. Du gleder deg til neste sving med det gode tykke rattet i hånda. Det har kule grove sømmer og «pupper».

Førerposisjonen faller ikke helt i smak hos meg. Mange av mine kolleger synes bøttesetene er fantastisk gode. Jeg synes de er noen av de verste setene jeg noensinne har sittet i. Ryggputa er god med bra sidestøtte, men det føles som om jeg får pressa en metallstang mot skinka på grunn av utskålingen av sitteputa. Jeg finner ikke en perfekt sittestilling, men prøv selv og gjør opp din egen mening.

3 Interiør/plass

Når eksteriøret er så spektakulært, er det trist at interiøret er så ordinært. Her er det meste hentet fra Eos og Golf GTI, med noen få unike detaljer. Materialkvaliteten er for det meste god og det føles helstøpt. I bunn og grunn føles det som en hvilken som helst VW. Noe må man jo gjøre for å holde prisen nede. Og det går helt fint å leve med det, det bare føles ikke som noe spesielt.

Selv om Scirocco både er lengre og bredere enn en Golf, er den langt fra like praktisk. Her har helt klart design gått foran funksjon. I baksetet stanger man hodet i taket, og lasteterskelen er den høyeste vi har sett på lenge. Er du singel eller har råd til en fin bil nummer ,2 fungerer det helt fint. Så får heller de som ønsker å spille golf kjøpe seg en Golf.

5 Motor

Det er helt vanvittig å tenke på at det sitter en 1,4-liter under panseret. Den føles mye større. Takket være kombinasjonen av kompressor og turbo har du et imponerende bunndrag - samtidig som det er morsomt å dra den hele veien til rødlinja. VW-konsernet lager rett og slett noen fantastiske bensinmotorer og har grunn til å være stolt av den lille råtassen.

Riktignok blir bilen enda morsommere med 2-liters TSI på 200 hester koblet til en DSG-kasse, men er det verdt 100 000 kroner ekstra? Neppe.
8 sekunder fra 0-100 km/t er kjapt nok og den manuelle kassa er presis og fin. Ved rolig kjøring er støynivået svært lavt, ved fullt gasspådrag hører du en søt hvining fra kompressoren. Ekte godlyd i våre ører.

5 Design

Litt forfengelig er man jo. Det er ikke til å komme unna at mye av gleden med å sitte bak rattet stammer fra utseende på bilen. Det er gøy å skille seg ut og kjøre noe som vekker oppsikt. Scirocco gjør det. Den brede rumpa og fraværet av bakdører signaliserer at dette er noe tøft. Vi synes designet er lekkert, så hvorfor er ikke alle biler på markedet like pene?

Noe av grunnen til det ligger nok i at plassen blir liten og førerplassen uoversiktlig. Man ser ikke hvor panseret slutter og sikten er ikke bedre skrått bakover. Smale vinduer, bred C-stolpe og nakkestøttene i baksetene står i veien. Men, det er godt å se at form av og til kan komme foran funksjon, så får heller de som er ute etter en praktisk småbil kjøpe noe annet.

5 Miljø/økonomi

Utslippet er motorens trumfkort. Ved å kombinere lite motorvolum med kompressor og turbo, har VW skapt en moderne motor med lavt utslipp. 145 gram CO2 per kilometer er på høyde med mange dieselmotorer, uten like mye Nox-gasser og partikkelutslipp.

Forbruket blir derfor lavt om du kjører som en prest. Startprisen er hyggelig, så Scirocco er en ekte folkesportsbil. Testbilen har 30 600 kroner i ekstrautstyr. Og bortsett fra navi er det lite vi savner.

Konklusjon

Scirocco kommer til å gi Mini Cooper og Volvo C30 tøff konkurranse. Den har gode kjøreegenskaper, men det er først og fremst utseendet som briljerer. Vi synes VWs nye designspråk er mye mer vellykket på Scirocco enn på Golf. Det kommer til å ta en stund før vi slutter å snu oss etter den på gata.

Dette er dermed en bil du kjøper med hjertet. Den er kanskje ikke så praktisk, men er det så farlig? VW har priset slik at den er oppnåelig, så har du lyst - har du lov.

Totalt: 5/6

For deg

Du er en smule overfladisk.

Ikke for deg

Du alltid har med deg kontrabass på tur.

Vårt førstevalg

Med største bensinmotor blir den et spennende alternativ til Golf GTI. Da koster den 120 000 kroner mer enn med minste motor. Og sistnevnte er et strålende valg for posører. Vi ville valgt samme motor som i testbilen – 1,4 TSI med 160 hk – men vi ville nok gått for DSG.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå