Gasspedalen ligger klisteret mot gulvteppet og snøføyka står. De fire 18-tommers piggdekkene kjemper mot underlaget om feste – godt hjulpet av det nye Haldex 5 firehjulstrekksystemet.
Den femsylindrede T5 motoren på 254 hk hyler fornøyd under panseret og automatgirkassa klasker kjapt på med nye gir – farten øker både overraskende og faretruende fort ...
Hvis Volvo-ingeniørene har gjort jobben sin – så skal dette allikevel gå bra ... Det gjør det også. Både den første og den andre runden på den glatte isbanen.
Men selvtilliten øker proporsjonalt med gliset og i tredje runde etter at jeg har skrudd av det som er mulig av elektronikk og lagt inn sportsmodus er farten for høy, sladden for bred og jeg treffer ikke inngangen til svingen riktig. Sekundet etter er hele min verden hvit. Heldigvis er brøytekanten myk ...
Men la oss ta det hele forfra.
Hva er dette?
Bilen jeg kjører er Volvo V40 Cross Country – i den aller råeste utgaven. Det vil si T5 som igjen betyr 2,5-liters bensinmotor på 254 villige turbohester og det helt nye Haldex 5 firehjulstrekksystemet.
Her går det med andre ord an å ha det skikkelig moro. Volvo har tatt oss med til en innsjø in the middle of nowhere, i dypet av de nord-svenske skoger for å vise oss hva som bor i denne bilen – og det er ikke småtterier ...
Volvo V40 Cross Country er designet for de som har en aktiv livsstil, og som ønsker å vise det fram på en litt tøff måte. Den bygger naturlig nok på den vanlige V40 men er hevet ca. fire centimeter på fjæringen. Større hjul sørger for at bakkeklaringen øker med 1,5 centimeter – til 14,5.
Som seg hør og har den også litt "offroadstyling" i form av andre fangertrekk, kanalskjørt, takrails og skliplater foran og bak.
De fleste V40 Cross Country som selges i Norge vil ha D2-motoren på 115 dieselhester og forhjulstrekk. Da starter prisen på 251.900 kroner.
Testbilen er topputgaven T5 AWD som betinger at du letter bankkontoen din for 629.900 kroner om du går med tanker om å ha en i garasjen.
Les vår test av Volvo V40 her:
Hvordan er den å kjøre?
Om man et øyeblikk ser bort fra den økte motorkraften, er den veldig lik en standard V40 å kjøre. Nå er det slett ikke noe dårlig skussmål – snarere tvert imot. Den er blant de beste i klassen på kjøreegenskaper.
Selvfølgelig har firehjulstrekksystemet mye å si under krevende eller ekstreme forhold som på isbanen vi kjører på, men på normal og vanlig landeveiskjøring er den veldig lik standardutgaven.
Den har det nye Haldex 5-systemet slik som konkurrent VW Golf 4Motion. Det vil si at kraften normalt er på forhjulene men forskyver seg til bakhjulene ved behov. Alt sømløst og pent uten at du som fører behøver å trykke på knapper eller noe. Dette ordner bilen helt og holdent selv, og du sikres trygg og god framkommelighet.
Større Volvo med god framkommelighet – les vår test av V60 AWD her:
Hvordan er plassen?
Også innvendig er den helt lik standardversjonen, med unntak av den kobberfargede midtkonsollen – med alle de litt for små knappene – som er unik for denne modellen.
Plassen i forsetene er både god og raus. Testbilens tofargede skinninteriør trekker jo heller ikke akkurat ned ... Setene er som alltid i Volvo – kjempegode.
Bakseteplassen er også helt godkjent, mens bagasjeplassen på 335 liter er noe mindre enn hos mange av konkurrentene
Finest utenpå eller inni?
Jeg ser helt klart det praktiske med økt bakkeklaring, større hjul og svarte plastdetaljer nederst på karosseriet og støtfangertrekkene som er mer robuste og tåler noe mer enn hva en hva den hellakkerte varianten på standardbilen gjør.
Tøffere? Ja, litt kanskje, men den mister også noe av det brede, lave og elegante som kjennetegner normalutgaven av V40 og som jeg har veldig sansen for.
V40 Cross Country blir i mine øyne ikke like vellykket som for eksempel XC-utgaven av V70.
Det blir derfor seier til interiøret fra meg i denne "øvelsen", selv om det altså ikke er noen nyheter her.
Hvor langt kan en Volvo egentlig gå?
Går den bra?
2,5-liter fordelt på fem turbomatede sylindere og 254 hestekrefter / 360 Nm og firehjulstrekk. Klart den 1450 kg tunge bilen går bra! 0–100 km/t går unna på bare 6,4 sekunder og toppfarten er 235 km/t. Mer enn nok til å lokke fram smilet hos de fleste. Ikke mange crossovere som holder følge med denne!
Den sekstrinns Geartronic-automatgirkassa passer også bilen fint.
Effekten kommer linjært, lydløst og så udramatisk at man faktisk mister litt følelsen med hvor kjapt det egentlig går.
Tøff motor gir også et forholdsvis tøft forbruk – slik er det bare. 0,83 l/mil oppgir Volvo ved blandet kjøring. Det betinger nok at du klarer å holde deg i skinnet – akkurat det er ikke bare lett med denne bilen ...
Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget
... og hva er konklusjonen?
Volvos forskjellige XC-utgaver passer Norge og norske forhold som hånd i hanske. Slik er det med V40 også – selv om det etter min mening denne gangen går litt på bekostning av utseendet.
15.000 kroner er påslaget i prisen om du velger denne fire centimeter høyere og offroadstylede utgaven.
Forskjellen i kjøreegenskaper er ørsmå. Komforten litt bedre, styringen litt mindre presis. Plassen er lik.
I firehjulstrekkutgaven og med stor motor er du i tillegg sikret suveren framkommelighet og høy morofaktor i en forholdsvis diskret innpakning.
Jobben min denne dagen var å finne ut hvor grensene går for en slik bil. Selv om jeg var en (eller flere faktisk ...) turer i snøfonna, kan jeg forsikre at grensene for hva denne bilen takler av vanskelig underlag ligger himmelhøyt over hva et normalt oppegående mennesker (forhåpentligvis) noensinne vil forsøke seg på i trafikken en krevende vinterdag.
Men moro – det er det!
TEST: Volvo XC90 D5:
Bil: Volvo Modell: V40 Cross Country T5 AWD Motor: Femsylinderet 2,5-liter bensin med turbo Effekt: 254 hk / 360 Nm 0–100 km/t: 6,4 sek. Toppfart: 235 km/t. Forbruk: 0,83 l/mil ved blandet kjøring Bakkeklaring: 14,5 cm. Tillatt tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 281 900,- Pris testbil: 629 900,- |
Les også: Vår stortest av Volvo V40 her: