Finn biler og biltester

BMW X3

BMW X3

Første generasjon X3 fikk litt (fortjent) kritikk for flere spareløsninger, blant annet i interiøret som var bortimot spartansk i starten. Designet falt heller ikke i smak hos alle, X3 ble i praksis litt «fattigmanns X5».

Med andre generasjon svarte BMW på kritikken med å løfte X3 mange hakk. Med lengde på 4.65 meter ble den også en god del større. Ja nå var X3 på størrelse med første generasjon X5. Bilen ble tvers gjennom mer eksklusiv, samtidig som BMW videreførte de gode kjøreegenskapene.

Samtidig er dette en av klassens mest komfortable biler. Et avansert understell og god støydemping er med på å underbygge at det er å kjøre på første klasse i dette segmentet. Slik sett forsvarer X3 en prislapp som ligger godt over blant annet de japanske konkurrentene.
I bruktmarkedet er det mye å velge mellom. Generelt er bilene godt utstyrt. Kjøpte du først X3, ja da tok du deg også råd til ganske mye. Og det selv om BMW også på denne modellen tok seg svært godt betalt for alt ekstra. Dette gjør også at spartansk utstyrt biler (det finnes noen få) oppleves som svært ukurante og skal prises deretter. En «riktig» X3 skal ha minst automatgir, skinnseter og navigasjon. Gjerne også mye mer!

2-liters diesel er den klart mest vanlige motoriseringen her hjemme. Det er en motor som kler bilen veldig bra. Du får ikke sportsbilytelser, men helt fint overskudd i de fleste situasjoner. I Norge fikk vi den i en avgiftsgunstig versjon med 163 hestekrefter. Selv om vi snakker stor og ganske tung bil, klarer den fortsatt 0-100 km/t på 9,2 sekunder.

Plassmessig er dette en fullverdig familiebil. To voksne sitter godt i baksetet, bare bredden setter begrensninger her. Bagasjerommet svelger unna 550 liter, det er tilstrekkelig for de fleste.

En god del eksemplarer har kommet inn som bruktbimport. Vær obs på at disse ikke har samme fem års nybilgaranti som biler solgt nye i Norge. I starten skal dette bety en del for prisene. Etter hvert som bilene blir eldre, blir denne differansen mer utvisket. Både på «norske» og bruktimporterte biler er skikkelig servicehistorikk viktig. Det er som sagt et godt utvalg av X3 i bruktmarkedet, da har du også lov til å være kresen når du velger modell.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Kvaliteten på andre generasjon BMW X3 er generelt god. Men en del eiere har hatt problemer med det elektriske tilhengerfestet. Sjekk også at alle andre elektrisk funksjoner virker som de skal, det er ganske mange.

En nøye sjekk av bremser og forstilling er også obligatorisk, sammen med servicehistorikken som bør være komplett.

Har bilen BMWs "Run flat”-dekk, går dette utover både komfort, de ellers så gode kjøreegenskapene og støynivået inne i bilen.

I dette segmentet er det også viktig å velge en bil som er "riktig" utstyrt, med tanke på annenhåndsverdi og gjensalg.

+ Pluss

Førermiljøet, kjøreegenskaper.

- Minus

Dyr i innkjøp.

For deg

du er litt jålete...

Ikke for deg

du blåser en lang marsj i det "lille ekstra"

Beste kjøp

Velutstyrt bil med 2-liters diesel og automat

Styr unna

Stor bensinmotor er morsomt, men ukurant. Biler med tohjulstrekk er bortimot uselgelige

Kjøpt ny av

De som er glade i å kjøre bil, men samtidig ønsker en SUV

Sjekk også

Volvo XC60 (2009-2014)

Å lage en stor SUV er nok noe av det smarteste Volvo noen gang har gjort. XC90 ble en umiddelbar suksess og har særlig solgt bra i USA. Den debuterte som 200..

BMW X1 (2010-2013)

Med X1 utvidet BMW modellutvalget sitt kraftig. En crossover/SUV hakket under X3 var en god ide på papiret – og viste seg også være det i praksis, Her får..

Audi Q5 (2009-2013)

Da SUV-ene begynte å krympe i størrelse, etter at kundene ble mer miljø- og forbruksbevisste, var Audi raskt frampå med en lillebror til giganten Q7. Den ny..

Mercedes-Benz GLK (2009-2015)

Mercedes var tidlig ute med SUV da de lanserte sin ML mot slutten av 90-tallet. Ja, tar vi med legenden Geländewagen, var de virkelig pionerer. Men her snak..

Siste nytt om BMW