Ford Excursion Full Size Sport Utility Vehicle kaller Ford den selv – og full size skal det være sikkert og visst at den er. Excursion er en av de største bilene du kan kjøpe. Og grunnen til at det finnes ganske mange av dem på er selvfølgelig det norske avgiftssystemet. Excursion benyttet seg nemlig av et smutthull som gjorde at den kunne registreres som lastebil. Dermed ble avgiftene langt hyggeligere. Noen er også registrert med baksete, da har du plass til fem og i tillegg tidenes største bagasjerom. Konstruksjonen er enkel og robust og du er aldri i tvil om at du kjører en diger bil. Interiøret er lett blanding av kjip plast og forsøksvis eksklusive løsninger. Det ser veldig amerikansk ut og det er klart en fordel ikke å være kortvokst når du skal kjøre Excursion. Finnes både med to, tre, fem eller seks seter. Noen er også Arctic Truck-ombygget. Da ser den enda voldsommere ut – og etter noen år er ikke pristillegget for dette lenger avskrekkende. Vanlige feil og problemer Excursion med V10-bensinmotor er definitivt noe av det største du kan kjøpe av bil beregnet på persontransport. En del eksemplarer har vært plaget med sviktende elektronikk, noe som særlig har gått ut over interiørbiten. En annen vanlig feil er at rattet blir fort slitt og stygt. 7,3-liter dieselen er en utrolig slitesterk og god motor produsert av International, men krever hyppige oljeskift. Den er også følsom for oljekvalitet, da denne på en finurlig måte er med på å styre åpningstrykket til dieseldysene. Feil eller gammel olje kan gi motorfusk og i verste fall motorstopp. At V10-bensinmotoren er tørst, er neppe noen overraskelse – regn med ca 2 l/mil. Bladfjærer både foran og bak gir noe begrenset komfort på landevei. Husk også at dette er «lastebiler», og at noen av modellene har påbud om hastighetsbegrenser. + Pluss Svært god framkommelighetEnorm bil, enormt mye plass - Minus Parkeringshus? Bare glem det!Primitive kjøreegenskaper Beste kjøp Velholdt og fin bil med 7,3-liter V8 diesel på 250 hk. Gjerne Arctic Truck. Styr unna Hvis du ikke har noen som betaler bensinregningen for deg, bør du kanskje tenke deg om en gang eller to før du kjøper en bil med V10-bensinmotor på 310 hk. Kjøpt ny av Gjerne folk i størrelse XXL som hater å pakke. Her skal ALT med!
+ Pluss Svært god framkommelighetEnorm bil, enormt mye plass - Minus Parkeringshus? Bare glem det!Primitive kjøreegenskaper Beste kjøp Velholdt og fin bil med 7,3-liter V8 diesel på 250 hk. Gjerne Arctic Truck. Styr unna Hvis du ikke har noen som betaler bensinregningen for deg, bør du kanskje tenke deg om en gang eller to før du kjøper en bil med V10-bensinmotor på 310 hk. Kjøpt ny av Gjerne folk i størrelse XXL som hater å pakke. Her skal ALT med!
Fakta - Ford Excursion (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Chevrolet Suburban (2000-2006) Nye Chevrolet Suburban var akkurat klar til lansering da Ford kom med sin erkefiende - Excursion. Tilfeldig? Neppe. Som for Tahoe forsvant 6,5-liter diesel V..
Dodge Durango (1998-2003) Produksjonen av Durango startet i 1998, og den lages framdeles. Riktignok kom det en ny utgave i -04, som igjen ble faceliftet i -07. Durango bygger i utgang..
Chevrolet Tahoe (2000-2005) Dette er en diger og temmelig primitiv bil som særlig i starten solgte veldig bra - takket være norske avgiftsregler. Tahoe har fokus på komfort, og på rette..