TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Jaguar XJ-Serie

Jaguar XJ-Serie

Det tok sin tid - men her har vi endelig en helt ny XJ! Jaguar var med rette stolt av modellen som internt kalles Mark 3. Underveis i utviklingen gikk diskusjonene høyt: Skulle Jaguar videreføre det opprinnelige designet, eller skulle de gå for en mer moderne løsning og bryte med tradisjonene?
De endte altså på alternativ èn, noe som i ettertid har blitt mye kritisert. Ankepunktet er først og fremst at mange potensielle kjøpere slett ikke får med seg at dette er en helt ny bil. Og det er ekstra uheldig ettersom Jaguar satset på høyteknologiske og svært moderne løsninger under skallet.
Her er det veldig mye aluminium, både i understell og karosseri. Det gjør at vekten er betydelig lavere enn på de fleste konkurrentene, noe som igjen kommer kjøreegenskapene til gode. XJ er både lettbeint og sporty. Den føles som en langt mindre bil når du legger opp til aktiv svingkjøring.
Samtidig har den innvendige plassen vokst til et anstendig nivå. Materialkvaliteten i interiøret er av første klasse og det både ser ut og føles eksklusivt.
Jaguar rullet også ut en rekke motoralternativer. Alt fra 3-liters V6 til 4,2-liters V8 med kompressor. For første gang fikk XJ også dieselmotor. 2,7-liters sekseren er et samarbeidsprosjekt mellom Ford og PSA og brukes i en rekke bilmodeller. Når det først skal være diesel i en Jaguar (helligbrøde for mange i menigheten), er dette en ypperlig motor. Sterk, kultivert og støysvak.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Disse bilene er mye bedre – rent teknisk sett – enn forrige generasjon. Det som imidlertid er viktig å sjekke, er at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Det elektriske anlegget har stor sans for humor og kan godt finne på en del kostbare pek. Sjekk også bremseskiver. Rister det i rattet ved svak nedbremsing, er det sannsynligvis kast i disse.

+ Pluss

Sporty og presise kjøreegenskaper
Endelig en tvers gjennom moderne XJ

- Minus

Mangler det store modellutvalget til konkurrentene
Ser det litt FOR tradisjonelt ut?

Beste kjøp

Hvilken motortype du velger – diesel, V6, V8 eller kompressor – blir en smakssak. Og ikke minst en økonomisk sak. Det er viktig å finne en bil med utstyrspakke og fargekombinasjon som passer deg. 2,7-liter diesel er nok den som ut fra et økonomisk ståsted er det mest fornuftige kjøpet.

Styr unna

Biler uten navigasjon og originalt telefonsystem har vist seg å være ganske tungsolgte. Den rådyre kompressorutgaven er den som definitivt har det største verditapet.

Kjøpt ny av

Jaguar-entusiaster. Dessverre veldig få andre.

Sjekk også

Audi A8 (2003-2010)

Forgjengeren var i praksis temmelig sluttsolgt de siste årene før modellskiftet, og nye A8 var derfor en etterlengtet bil for Audi. Her tok de nye skritt i ..

BMW 7-Serie (2002-2008)

Ingen kunne beskylde BMW for å være feige da de lanserte denne 7-serien. Designet vakte virkelig oppsikt og gjorde designsjef Chris Bangle til en svært omdis..

Lexus LS (2008-2009)

Det har aldri løsnet for Toyotas luksusmerke i Norge og Europa, men i USA har Lexus’ største bil LS knust konkurrentene. Den er kåret til mest pålitelige bil..

Siste nytt om Jaguar