Endelig ble Discovery helt ny, og tredje generasjon er en revolusjon i forhold til de to foregående. Her var Land Rover-fabrikken inne i en god periode. Eierselskapet Ford åpnet lommeboka og stilte med romslige utviklingsbudsjetter. Og Land Rover-ingeniørene kvitterte med å utvikle en bil som var deres klart beste så langt.
Designerne fikk frie tøyler, men endte likevel på en løsning som tar med seg mye av hovedtrekkene fra de to første Discoveryene. Her er det imidlertid formspråket sterkt forenklet og effektene strippet ned. Det er digert og firkantet og så definitivt med høy machofaktor.
Interiøret flyttet grenser da det kom. Her er det god plass til sju voksne og veldig smarte seteløsninger. Alle baksetene kan felles ned i gulvet. Da har du et gedigent varerom med flatt gulv. Materialkvaliteten i interiøret ble også veldig mye bedre.
Helt nytt motorprogram fra starten, hvorav 2,7-liters diesel er den klart meste interessante. Den oppfører seg kultivert og støysvakt, men sliter med den tunge bilen. Vekten merkes også godt på kjøreegenskapene. Discovery er alt annet enn lettbeint og må se seg slått av mange konkurrenter på dette området.
Land Rover utviklet et helt nytt 4x4-system kalt Terrain Response. Her stiller du bare inn hva slags underlag du skal kjøre på, og så ordner teknikken resten. Meget avansert – og med høy bruksverdi. Du skal være usedvanlig dreven på terrengkjøring før du gjør jobben bedre enn dette systemet klarer!
En av klassens tøffeste
Fullblods offroader og flerbruksbil - i ett!
En del hard og billig plast i interiøret.
Tung og diger
De som synes Range Rover blir for snobbete. Og de som faktisk trenger både 4x4-egenskapene og all plassen.