Mazda MX-5 «Mer av det samme - bare enda litt bedre». Det er tredje generasjon MX-5 kjapt oppsummert. Mazda passet på å holde både størrelse og vekt nede - samtidig som de prioriterte mer sporty kjøreegenskaper. Dette er en liten kjøremaskin du kan ha utrolig mye moro med, selv med minste motorisering. Utseendet er langt på vei videreført, men med litt mer muskel-faktor, noe som kler bilen godt. Også mer kompakt interiør med adskillig bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Nytt er også at MX-5 etter hvert kom med ståltak i tillegg til den «vanlige» utgaven med stofftak. Verdt å tenke på hvis du også skal bruke bilen mye på vinteren. Ståltak-versjonen heter Roadster Coupe og den veier 36 kilo mer enn originalen. Vanlige feil og problemer MX-5 er verdens mest solgte roadster. Det er ikke uten grunn, for dette er en genial liten evighetsmaskin! Det eneste du bør passe på – foruten servicehistorikk – er bremsene. Som på alle andre Mazda-modeller: Sjekk skivene både foran og bak. Bremseklossene kan sette seg fast i bremsekalipperne, og dette kan igjen være skadelig for skivene. Dette bør i utgangspunktet demonteres og smøres opp hvert år, uansett kjørelengde. + Pluss Mye høyere kvalitetsfølelse enn på forgjengerneEndelig farvel til frisør-faktoren - Minus En roadster med ståltak? Tjaaa...Fortsatt litt trang hvis du er blant de mest høyvokste Beste kjøp Dette blir uansett ikke feil, men om økonomien tillater det, er en 2-liter Sport i lekker fargekombinasjon et godt valg. Styr unna Biler uten skinninteriør (heldigvis ganske uvanlige). En slik bil bør ha et interiør som tåler noen regndrypp – vi bor tross alt i Norge… Kjøpt ny av Cab-elskere med sans for fornuft.
+ Pluss Mye høyere kvalitetsfølelse enn på forgjengerneEndelig farvel til frisør-faktoren - Minus En roadster med ståltak? Tjaaa...Fortsatt litt trang hvis du er blant de mest høyvokste Beste kjøp Dette blir uansett ikke feil, men om økonomien tillater det, er en 2-liter Sport i lekker fargekombinasjon et godt valg. Styr unna Biler uten skinninteriør (heldigvis ganske uvanlige). En slik bil bør ha et interiør som tåler noen regndrypp – vi bor tross alt i Norge… Kjøpt ny av Cab-elskere med sans for fornuft.
Fakta - Mazda MX-5 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Mercedes-Benz SLK (2004-2009) Forrige SLK var en liten revolusjon med sin ståltak-løsning og solgte veldig bra – i alle fall i starten. Mot slutten av levetiden fikk den det imidlertid tø..
BMW Z4 (2003-2008) BMW svarte på mye av kritikken mot Z3 da de erstattet den med (ikke spesielt originalt, nei) Z4. Dette er en mye mer helstøpt bil. Først og fremst vokste den..