Også Porsche fikk merke jappetidens knall og fall og børskrakket i 1987. Fallende salg (og overskudd) gjorde at det måtte tenkes nytt. Slik ble ideen om en modell under 911 til. Underveis i utviklingen ble det lagt vekt på komponentdeling og stordriftsfordeler. Det er mye 911-teknikk under skallet og bilen deler også store deler av frontpartiet og frontlyktene med 996-generasjonen av 911 som kom i 1998.
Designet har klare røtter tilbake til klassiske Porsche Spyder og Speedster. Relativt små, toseters roadstere har gjerne en stygg tendens til å se ganske feminine ut. Men bare de færreste mener Porsche falt i denne fella med Boxster. Dette er lekkert, men samtidig passe aggressivt.
Midtmontert motor og først ut var en 2,5-liter på 204 hk. Den ble erstattet av en heftigere 2,7-liter på 220 hk og en 3,2-liter på 253 hk i den nye S-utgaven. Dette skjedde i 2000.
Denne Boxster-generasjonen har egentlig svært få konkurrenter. Salget var meget bra, men blant Porsche-entusiastene slet den med å bli akseptert. Er du ute etter mye åpen kjøreglede til en (nå) hyggelig pris, er dette imidlertid en bil du absolutt bør sjekke ut.
Porsche-feeling
Herlig kjørebil
Mye bruktimport, ikke alle er like bra
Ikke helt på 911-nivå
En 2002/2003-modell med 2,7-liters motor er et godt valg.
De første årsmodellene med 2,5-liters motor. De er langt fra feilfrie og bør sjekkes nøye.