Etter kjempesuksessen med Scenic, mente Renault det var en god idé å forsøke samme oppskrift en klasse under. Dermed ble Modus født. Bilen er basert på Clio, men er adskillig mer høyreist.
Dessverre tok Renault en del snarveier på det som var Scenics største styrker, nemlig de smarte og fleksible interiørløsningene. Baksetet på Modus er skyvbart i lengderetningen og bilen har noen små oppbevaringsrom under gulvmattene, men så er det slutt på godsakene. Dermed blir hele bilen litt meningsløs – med mindre du er ekstremt opptatt av stor takhøyde.
I 2008 fikk Modus en facelift og da ble også Grand-versjonen lansert. Den har vokst i lengderetningen, noe som spesielt kommer bagasjerommet til gode. Salget har vært tregt i hele Europa og her hjemme har Modus knapt vært synlig på salgsstatistikkene.
En av de sikreste bilene i klassen
Rommelig småbil
1,2 og 1,4 bensin blir for knapt for denne bilen
For få smarte løsninger
Største motor, masse utstyr og en morsom og frisk fargekombinasjon gjør dette til en fargeklatt.
Biler med kjedelig farge, minste motor og lite utstyr.