Subaru var pionerer i det som etter hvert skulle bli en egen liten nisje: litt oppjekkete stasjonsvogner med firehjulstrekk. Både Audi og Volvo kom snart etter, men lenge var Subaru alene med sin Outback.
I starten het den Legacy Outback – før Subaru bestemte seg for å markedsføre den som en egen modell. Til forskjell fra Legacy fikk du Outback kun som stasjonsvogn her hjemme. Digre plastpaneler på sidene og under støtfangerne er et velkjent triks i dette segmentet. Dessuten er bakkeklaringen litt høyere. I praksis gjør det ikke store forskjeller, men imagemessig er Outback klart kulere enn standard Legacy. 2,5-literen på 150 hester er ikke noe råskinn. Mer sterk enn kjapp. Mange ble registrert som varebiler på grønne skilter, nå har de fleste fått bakseter innabords.
En real sliter
Mer firehjulstrekker trenger du neppe
Ble godt frakjørt mot slutten av 90-tallet
Manglende kvalitetsfølelse i interiøret
Bilene fikk en facelift i 1999, så vi velger en som er nyere enn det, og i Q-utstyrsvariant. Da får du med skinninteriør, cruise control og soltak på kjøpet. Hjelper på et litt trist interiør!
Dårlig vedlikeholdte eksemplarer med høy kilometerstand og som ikke har servicehistorikk.