TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

Toyota Hiace

Toyota Hiace

HiAce debuterte allerede i 1967, men med denne generasjonen var det klart for store endringer. For første gang fikk den forhjulstrekk. Motoren ble også flyttet fram og dermed ble kollisjonssikkerheten kraftig forbedret.
Designet er også adskillig mer moderne enn på forgjengerne. Toyota hadde tydelig skjelet til VW Transporter og fulgte samme oppskrift. HiAce er likevel en noe mer primitiv bil på de fleste områder. Blant annet skorter det på komfort. Du sitter nesten rett over forhjulene, og det hopper og rister mye på dårlige veier.
Til gjengjeld er dette en skikkelig arbeidshest. Varerommet er stort, firkantet og lett å utnytte. Driftssikkerheten er suveren. Mange valgte firehjulstrekk og da er den adskillig enklere å hanskes med på vinterveier, spesielt med mye last innabords. Systemet er ganske enkelt – og deles med datidens Previa – men det duger absolutt.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote De eldste bilene begynner å bli gamle og har ofte gått langt. Selv om bilene er aldri så gode, varer de ikke evig. Det du særlig bør være oppmerksom på når det gjelder HiAce, er at kløtsjen på de første årsmodellene er et svakt punkt. Bladfjærene bak kan knekke og på biler som har gått langt er det lurt å skifte vannpumpe og løpehjul samtidig med registerreima. Rust er dessverre ikke uvanlig, så sjekk nøye langs skinna til skyvedøra og hjulbuene bak. Bakluka ruster også – rundt bakruta, ved pyntelista for skiltlysene og i nedkant. Mange biler bærer preg av å ha vært «arbeidshester» og kan ha en del bulker, småskader og være både slitte og stygge innvendig.

+ Pluss

Smart med firehjulstrekk
Nesten uslitelig

- Minus

Svært primitiv konstruksjon
Ikke forvent deg særlig mye komfort

Beste kjøp

En fin og velholdt HiAce med god servicehistorikk og dieselmotor.

Styr unna

Biler som har blitt brukt som verktøykasse, materiallager og røykerom for en aggressiv og psykisk ustabil håndverker på 130 kilo som mener at service og vedlikehold er ren svindel og helt unødvendig.

Historikk

1996 Toyota lanserer dere fjerde generasjon av Toyota HiAce. HiAce ble for det meste solgt som varebil her i landet som kort utgave med tre, fire eller fem dører, samt med skyvedører eller vanlige dører. Lang utgave hadde samme alternativ, samt at man kunne få den med høyere tak. Varebilen hadde tre seter. Man fikk også HiAce som personbil med enten fem eller åtte seter. Motorene som var tilgjengelige, var en 2,7 liter bensin motor på 78 hk eller en 2,4 diesel med 90 hk. Man fikk bilen med enten 4-trinns automat eller 5-trinns manuell og som bakhjulstrekk eller firehjulstrekk.
2000 Toyota HiAce blir nå tilgjengelig med den kjente 2,5 D-4D dieselmotoren på enten 88 hk og 192 Nm eller 102 hk med 260 Nm. Den får også en liten facelift med ny grill og noen andre små oppgraderinger.
2005 Toyota avslutter produksjonen av fjerde generasjons HiAce og kommer inn med nye femte generasjon.

Sjekk også

Siste nytt om Toyota