VWs første ordentlige SUV er et samarbeidsprosjekt med Porsche, og søstermodellen er ikke ukjente Cayenne. Med lengde på 4,75 m tilhører Touareg klassen av store SUV-er. Den innvendige plassen er likevel ikke spesielt imponerende, og dette er bare en femseter.
Kjøreegenskapene er klart mindre sporty enn på Cayenne. Til gjengjeld er Touareg svært komfortabel. Dette er også en imponerende terrengbil. Her har VW tatt i skikkelig og gitt den egenskaper få av kjøperne noen gang kommer til å utnytte hundre prosent. Luftfjæring er tilleggsutstyr løfter bokstavelig talt bilen flere hakk ekstra. Smart å se etter biler med dette hvis du skal kjøpe brukt.
Interiøret er karakteristisk VW, med fokus på rent, elegant design og eksklusive materialer. Her er det lett å trives bak rattet. Motorutvalget er også stort og toppes av noen skikkelige kraftverk. Touareg solgte bra i starten, men så dabbet det av. Stort verditap gjør at du nå kan få pent brukt Touareg til en svært hyggelig penge.
Terrengegenskaper
Komfort og kvalitetsfølelse
Mangler fleksible interiørløsninger
Stor bil – men ikke så stor innvendig
Vi vurderer Touareg med 2,5-liters TDI-motor som det mest fornuftige kjøpet. På biler i dette segmentet er det kun full utstyrspakke som gjelder.
4,2-liters V8-bensinmotor og 310 hk er ikke noe spesielt smart valg. Hopper du i tillegg på et eksemplar ribbet for utstyr, har du virkelig lagt egget.