Volvos debut i SUV-markedet var en stor suksess fra første stund. Det store sjakktrekket var muligheten for sju seter – de to bakerste foldes flatt ned i gulvet og dermed øker bruksområdet til bilen betraktelig. Lenge var den nesten uten reelle konkurrenter, og det cashet Volvo selvfølgelig inn på.
Drøyt 4,80 m lang er ikke dette noen liten bil, men XC90 er heller ikke så stor at den blir slitsom i bytrafikk. Førerposisjonen er nesten perfekt, nydelige seter og funksjonelt og elegant dashbord. Mange er også utstyrt med stereoanlegg som overgår det de fleste har hjemme i stua.
Bensinmotorene er tørste og de fleste valgte derfor diesel. Det gir ikke det store kraftoverskuddet, men duger til de flestes behov. Det har vært en del kvalitetsproblemer med bilen og spesielt billig bilhold kan du nok ikke påregne. Sikkerheten er, som vi forventer fra Volvo, meget bra.
Adskillig mer politisk korrekt enn enkelte større SUV-er.
Blanding av offroader og flerbruksbil
Dyrt når noe går i stykker
D5-dieselen er ikke noe kraftverk
Det er diesel og riktig (les: mye) utstyr som gjelder. Vi mener en XC90 i Summum- eller Executive-utgave med 185 hk diesel og syv seter er det mest fornuftige valget.
Biler med stor bensinmotor og lite utstyr. Kjøper du bil med bare fem seter, skal prisen være svært gunstig!