Merkelig svar fra merkeverksted
Hei! Jeg lurer på hvor seriøs et merkeverksted skal være? Jeg har en BMW x3 med såkalt "angel eyes" På en side av bilen virket ikke dette. Jeg prøvde å bytte ballast fra den ene siden til den andre med det resultat at da virket det ikke på motsatt side. Konklusjon var etter min mening at ballasten måtte skiftes. I og med at dette var like etter kjøp av bilen, ble selger kontaktet og han ville at et merkeverksted skulle se på saken. Bilen ble kjørt til merkeverksted i Trondheim og de kunne fortelle at hele ledningsnettet foran torpedoveggen måtte skiftes fordi isolasjon rundt ledningene var oppløst trolig på grunn av spylerveske noe som kom seg på 36t kr. Dette dekket ikke forsikringen så det måtte jeg betale. Jeg måtte spørre om det plasten rundt ledningene ikke tålte spylervæske? Kundemottaker svarte at dette var et kjent problem og at de har skiftet på mange slike biler. Jeg prøvde å forklare at når jeg byttet ballast fra den ene siden til den andre så fulgte problemet med. Han la hendene i kors å sa at det var så my rart som fulgte med når det ble kortslutning i ledningsnettet så dette hadde jeg visst ikke peiling på. Jeg har en fortid som bilmekanikker og har litt peiling selv om det er noen år siden det er praktisert. Jeg forlot verkstedet og ble nokså bestemt på at retur dit ville ikke skje på en god stund. Det hører med til historien at ny ballast ble bestilt og satt inn og siden har lysene virket som de skal. Dette er noen år tilbake så ledningsnettet ser ut til å være intakt. Ser for meg at noen andre hadde kanskje godtatt forklaringen fra verkstedet og måtte blø med god over 30 tusen. Du som mottar slike henvendelser har kanskje flere slike tilfeller å vise til? Mister all tillit til slike verksteder som liksom skal være av de mest seriøse i bransjen! Mvh Arne Engvik