0

Motorolje forbruk

spurt 2023-10-03 19:26:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hva er å anse som et akseptabelt oljeforbruk for 2017 modell Scout 2.0 med 184hk?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-10-04 11:25:29 +0100

Om jeg husker rett, står det skrevet at opp til 0,5 liter pr 1000 km er "innafor" for de fleste nyere Skoda-modeller, på tidligere generasjoner har jeg sett opp til 1 liter (!) pr 1000 km. Med "tidligere" tenker jeg tilbake til rundt årtusenskiftet og før den tid. Nå sier du ikke noe om bilen din er eine benziner oder eine diesel, med 184 hk er det formodentlig en 2.0 TDI du har under panseret. Der er det en ting som er viktigere enn andre for at motoren skal ha det godt og leve lenge i landet: oljeskift MED FILTERBYTTE - ALLTID FILTERBYTTE ved oljeskift - ved 15.000 km - maks 20.000 km.

Du forstår hvorfor om du ser på en sprengskisse av motoren, og nei, det er faktisk ikke sånn at den "nye" oljen som kom på bordet når man introduserte "longlife" service er "bedre" enn før, det samler seg fortsatt opp "snafs" og kondens i olja, og den degraderes over tid. Det er dårlig karma for motoren, i min verden er det utenkelig både med 30.000 skiftintervall og "longlife" programmet der man kjører til disse famøse sensorene her og der sier fra. Jeg er blant dem som aldri, aldri, aldri stoler på en datamaskin. Så har jeg da også gjennomgående kjørt mine TDI til typisk 4-500.000 km, uten noen sinne å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Dette gjelder også mine relativt nye Golf med 2.0 TDI under panseret - som selvfølgelig får oljeskift og nytt filter hver 15.000 km. Oljeskift er ikke det man skal spare penger på. Blir det for dyrt, bruk et autorisert, uavhengig verksted til service, der slipper du som regel å betale gullpris for olja på de gullfarge flaskene det står "Castrol Edge" utenpå. Et NB NB NB her: når du tar sertvice ved det være seg 15' eller 20' kilometer, får du verksteedet til å sy ut et serviceprogram der de øvrige intervallene tilpasses dette, jeg tenker her spesielt på dieselfilter (som man bør være nøye med å skifte til rett intervall etter at B7 ble introdusert) , DSG-olja og ikke minst, olja i Haldex-systemet, de to siste hver 60.000 km - uten unntak.

I tillegg til dette er jeg nøye med å ikke trekke turtall før olja er gjennomvarm. En god vane som nok er en medvirkende årsak til at jeg aldri har hatt nevneverdige problemer med mine biler opp gjennom 45 år og ufattelig mange kilometer. En del av dette er som det fremgår over, et normalt godt regime for service og vedlikehold, et NB NB NB med både VW og Skoda er understellsbehandling - helst bør man kjøre bilen direkte fra butikken til en seriøs understellsbehandler - og sørge for jevnlig etterbehandling, typisk med to-tre års mellomrom, avhengig av leverandør hhv kjøremønster. Stikkord: norsk antirust forening er noe du kan se deg om etter. Og nei, nei og atter nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke i nærheten av å være "god nok" for norske forhold! Lykke til videre med en feiende flott bil!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2023-10-08 16:02:13 +0100

Bør ikkje bruke max 0.5 liter på 8000 km,

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger