Det er mye murring rundt regjeringens U-sving i forbindelse med avgifter på bil – de fant i høst ut at dieselmotoren plutselig er trafikkens verste syndebukk. Forslaget til nasjonalbudsjett går ut på å gjøre det mer gunstig å kjøpe bensinbiler, etter at de bare for noen år siden slo fast at det var diesel vi skulle ha.
Bakgrunnen for kursendringen er at dieselmotoren slipper ut mer NOx-gasser – som gjør den lokale luftkvaliteten langt dårligere. Dette går særlig utover de med astma og/eller allergi.
LES OGSÅ: Mercedes A-klasse: Blir dette den nye sjefen i Golf-klassen
Vi står ikke akkurat å applauderer kursendringen, med bakgrunn i at NOx-utslipp og effekten av dette lokalt, ikke akkurat har vært en godt bevart hemmelighet. Snarere tvert imot – det har vært kjent i mange år.
Men nok om politikernes vingling – la det bare være et bakteppe for å si følgende: Her er en bil som passer den nye kursen til Stoltenberg og co. perfekt.
Prøv denne først ...
Vi har tidligere prøvekjørt den nye 1-serien med den minste dieselmotoren (116d). Dette var absolutt et hyggelig bekjentskap – en bil som vokser på deg, etter et litt vanskelig førsteinntrykk.
Vi er nemlig ikke overbegeistret for den nye fronten, som vi kort sagt mener ødelegges av veldig store lykter. Men så snart du lærer bilen å kjenne, så går det opp for deg at dette kommer til å bli en storselger.
Trolig er mange av kjøperne innstilt på diesel – men vi kan avsløre at det så avgjort er verdt å ta en prøvetur i bensinbilen før du bestemmer deg.
Hva er dette?
Det er inngangsmodellen for dem som ønsker den nye 1-serien med bensinmotor. 116i byr på 136 hk, et forbruk på 0,55 l/m (blandet) og ikke minst en startpris på 299.900 – uten frakt/leveringsomkostninger.
1-serie har vokst siden sist, og tilbyr nå større plass både i baksetet og bagasjerommet.
Hvordan er den å kjøre?
Som dieselversjonen, krysser vi av for topp kjøreegenskaper. Understellet og balansen i bilen er ypperlig, og du kan virkelig kose deg på svingete veier.
Vi har også sansen for de ulike kjøremodusene, som går fra Sport +, Sport og Komfort til Eco Pro.
Sistnevnte er, som navnet tilsier, basert på å guide deg lengst mulig på minst mulig drivstoff.
LES OGSÅ: VW Golf 2012: Norges mest solgte bil blir helt ny
Hvordan er plassen?
Forrige generasjon ble fort for trang – og hadde ikke så mye plass i bagasjerommet. 330 liter ble smått. Den nye har økt litt – slik at det nå rommer 360 liter.
Mer merkbart bedre plass er det blitt i baksetet – som nå tåler at to voksne blir med på en litt lengre kjøretur – uten at noen må få hjelp med å gå normalt etterpå.
Foran er alt fryd og gammen. Det er ikke bare god plass, men også lett å stille inn sete/ratt slik at du finner en god kjørestilling.
Går den bra?
Så absolutt. Her har vi en riktig sprek, liten bil. Testbilen var utstyrt med manuell gir, og det passer denne motoren ypperlig. Den lar deg styre alt selv, og er du effektiv og god nok, så er 0–100 km/t unnagjort på 8,5 sekunder. Det er ikke heeelt GTI-klasse – men imponerende for en innstegsmodell på 136 hk.
Dessuten er den kjappere og rimeligere på forbruk enn forrige generasjons 118i, selv om den hadde 143 hk.
Dreiemomentet på 220 nm gir dessuten fint skyv med lavt turtall – nesten som en diesel! Det gjør at du slipper en masse unødvendig giring.
Kombinert med tidligere nevnte understell er dette en vinner.
vil ha mer effekt kan du gå for 118i, da rår du plutselig over 170 hk 0–100 km/t skjer på 7,4 sekunder. Men da er også prisen 70.000 kroner høyere enn 116i.
Og hva er konklusjonen?
Vi skal ikke si at kunder flest vil droppe diesel. Til det er nok lave driftsutgifter og en lavere inngangspris et alt for tungtveiende argument. Men 116i gjør i alle fall sitt beste for at du skal bli usikker.
Vi hadde faktisk valgt bensinmotoren. Du må ut med 20.000 ekstra sammenlignet med 116d, men får altså betydelig med krefter, samtidig som forbruket er imponerende lavt til å være en bensinbil.
Sammenlignet med andre biler i kompaktklassen, må du opp i GT/GTI-segmentet for å finne lignende ytelser. Kjøreegenskapene er det dessuten vanskelig å overgå – selv i den klassen – for der er bakhjulstrekk uovertruffen.
Bil: BMW 116i Motor: 1.6 liter, 4 sylindret, bensin Effekt: 136 hk 0-100km/t: 8,5 sek. Forbruk: 0,55 l/m Pris: Fra 299.900 kroner (eks. frakt/leveringsomkost). |
LES OGSÅ: Her er splitter nye 1-serien fra BMW