TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Audi A3 Sportback 1,4 TFSI 140 hk Combi-Coupè Bensin

Test: Audi A3 Sportback: Utstyrskongen i klassen

Med denne gjør Audi noe de aldri har gjort før.

Audi gjorde et lite scoop da de kom med en Golf-konkurrent i 1996. Modellen som skulle bringe premiumfølelsen til Golf-klassen fikk navnet A3.

Men enda smartere var det å gi den lille bilen to ekstra dører – som gjorde den mer familievennlig – samtidig som en litt ironisk nok ga den et mer sportslig tilnavn: Sportback.

Det er nemlig denne varianten av A3 vi helst vil ha. Audi forventer at nettopp denne vil stå for over 90 prosent av A3-salget i Norge. Og totalt er målet her hjemme at rundt 2.000 av oss skal kjøpe A3 årlig, når alle variantene er på plass.

Det betyr at vi her snakker om en svært viktig bil for merket.

LES OGSÅ: Audi A3 Sportback: Denne kommer mange nordmenn til å kjøpe

 
Større, lettere og gjerrigere

Nå har vi kommet til tredje generasjon Sportback – og kundene blir bare mer og mer glade i den kompakte Audien.

Selv om vi må slå fast at designendringene er av det beskjedne slaget, slik Audi er kjent for, sørger de likevel for at den er såpass ny at utgående generasjon plutselig ser litt gammel ut.

Siden forrige generasjon er dessuten vekten redusert (opptil 90 kilo sammenlignet med utgående modell), plassen blitt større (økt akselavstand med 5,8 cm) og motorene gjerrigere (i snitt 13 prosent lavere forbruk) – slik det skal være når det kommer en ny modell på markedet.

LES OGSÅ: Audi A3: Aldri har en A3 vært så langt fra A4

 

Banebrytende

Mer spesielt er det at nye A3-en er også er utstillingsvindu for banebrytende utstyr.

Vanligvis er det flaggskipet, i Audis tilfelle A8, som blir tilgodesett med det feteste nye utstyret. Denne gangen blir det imidlertid gjort et unntak – og kanskje er det en fornuftig strategi. I alle fall når en raskere ut til en større del av markedet ved å gjøre det på denne måten.

Brukt Audi? Da må du ta en tur innom her

 

Ny utstyrskonge

For om det ikke er noen revolusjonerende grep på eksteriøret, har det skjedd mye på innsiden. Det er her A3 virkelig har fått gjennomgå en revitalisering. Om du har nok penger kan du for eksempel få bilen til å skrive SMS-er for deg, koble opp inntil åtte (!) brukere til Wifi-systemet i bilen, bruke bildebasert navigasjon og sjekke hvilken bensinstasjoner i nærheten som har de laveste drivstoffprisene.

Du får den også med berøringssensitivt inntastingsfelt på dreieknappen, slik at du kan "skrive" bokstaver der i stedet for å velge via menyen på skjermen.

I tillegg er adaptiv cruise control, parkeringsassistent med 360 graders optikk og bremseassistent med full stopp under 30 km/t tilgjengelig.

LES OGSÅ: Hva skal vi velge – bensin eller diesel?

 

Kommer i februar

I Norge kommer Sportback til forhandlere i februar. Det er 1,4-liters/122 hk (fra 289.900 kroner) og 1,8 liters/180 hk (fra 401.100 kroner) TFSI bensinmotorer som er først ute. I mars kommer innstegsmodellen, 1,6 TDI med 105 hk (fra 278.900 kroner) – og april 1,4 liters bensin med 140 hk (fra 301.900 kroner).

I august kommer TFSI-motoren med 180 hk og Quattro. Denne får en startpris på 401.000 kroner.

Vi har prøvd bilen med både diesel og bensinmotor, automat- og manuell gir og med quattro.

LES OGSÅ: Golf VII: 1200 har bestilt – før den har kommet til Norge

 

Prøv også:

VW Golf VII

Den er også helt ny – og lavere priset.

Mercedes A-klasse:

Fersking dette også – med høy kvalitetsfølelse.

BMW 1-serie:

Ser kanskje ikke så pen ut – men er best å kjøre.

Volvo V40:

Kanskje Volvos mest spennende bil noen gang – klassens overraskelse.

 

LES OGSÅ: Bilen min: Joachims Audi S3 MTM – med 275 hk

Bil: Audi A3 Type: Sportback Motor: 1,4 TFSI Effekt: 122 hk 0–100 km/t: 9,5 sek (man.) / 9,3 sek (aut.) Forbruk: 0,53 l/mil / 0,50 l/mil Bagasjerom: 380 liter Pris: 289.900 kroner (man.), tilgjengelig fra februar 2013 / 300.200 kroner (aut.), tilgjengelig fra mars.

Les mer om andre generasjon av Audi 3 i Brooms bruktbilguide her

5 Kjøreglede

Vi har prøvekjørt med Drive Select – som innebærer at du kan stille inn blant annet gassrespons, girkasse og styring – men ikke understellet. Det vil si at fjæringen forblir lik uansett om du velger det mest sportslige alternativet, Dynamic, eller det mykeste, Comfort.

Muligheten til å stille inn understellet/fjæring kommer altså først litt senere – når du kan bestille denne bilen med "Magnetic ride". Et system som er prøvd ut med hell på blant annet Audi TT allerede.

Vi nevner dette, fordi bilen ikke lot seg programmere til å bli fullt så sportslig som vi hadde håpet på. Selv i Dynamic-innstilling er den litt for myk.

Dette er imidlertid vårt eneste ankepunkt når det gjelder kjøreegenskapene. For A3 Sportback leverer så avgjort varene når det kommer til komfort med standard understell. Og under 90 prosent av normal kjøring vil den derfor være ypperlig – bare hvis du vil ha det ekstra moro gjennom s-svingene blir det litt for "mykt".

Det er dessuten gjort en god jobb i å hindre rykking i rattet under akselerasjon, slik biler med forhjulstrekk ofte sliter med. Her går kreftene stort sett rett ned i bakken – slik det skal være. A3-en er rett og slett en kompetent kjøremaskin.

Behagelig for komforten er det også at bilen er svært godt lydisolert – her kan du sitte lenge uten å bli sliten av bakgrunnsstøy.

PS: Du kan naturligvis få Sportback med S-line understell – da er den stivere og lavere, og blir nok mer smidig gjennom svingene. Vi har ikke fått testet bilen med dette understellet – men tidligere erfaring med Audi er at bilene ofte blir litt vel stive når de blir senket.

5 Interiør/plass

Sportback er på sett og vis en plassmester. I alle fall sammenlignet med de to andre tyskerne i Golf-klassen; BMW 1-serie og Mercedes A-klasse. A3 byr nemlig på 380 liters bagasjerom. Det er nøyaktig det samme som Golf VII med fem dører – men betyr at du har 20 liter mer enn i 1-serie, og hele 40 liter med enn i A-klasse. Det er også en økning på 10 liter fra forrige generasjon.

I tillegg er det praktisk og lett å utnytte plassen – og du får 1.220 liter om baksetene legges ned.

Bra med plass er det også i baksetet. Undertegnede finner seg til rette med sine 190 cm – og da bør det være plass nok for de fleste.

Interiøret oser for øvrig premium lang vei – men det er mer minimalistisk enn tidligere modeller. Det gjør at dashbordet først kan virke litt nakent – men inntrykket blir bedre etter hvert som du blir vant med det.

Knappene gir riktig følelse og motstand, instrumentene tydelige, naviskjermen lekker – og dørene gir den rette, "tunge" lyden når de lukkes. Dette er bunnsolid. Vi kan bare slå det fast nok en gang: Her er Audi i sitt ess.

Skal vi være pirkete er imidlertid plasten inni luftdysene på dashbordet ikke så gode å ta i og justere på som vi hadde forventet. Nesten godt å se at Audi-folkene bare er mennesker de også...

5 Motor

Den varianten vi kjørte mest var 1,4-liters TFSI-bensinmotoren på 140 hk – og det er jo gode nyheter i disse tider, når diesel er blitt den store stygge ulven.

Den imponerte med svært god trekkraft tidlig på turtallsskalaen. Nesten som en diesel. Det gjør at bilen kjennes svært pigg og fin – og spesielt likte vi denne i kombinasjon med manuell gir.

Et annet punkt som gjør denne motoren attraktiv, er at den har mulighet til å kutte to av sylinderne når belastningen er lav. På den måten blir også forbruket imponerende lavt.

Men også de mindre motorene leverer varene. For eksempel kan 1,4 literen med 120 hk vise til 0–100 km/t på 9,5 sekunder (9,3 med S-tronic) – og forbruk på bare 0,53 l/mil (0,50 l/mil med S-tronic).

På dieselsiden starter det med 105 hk – denne ordner 0–100 km/t på 10,9 sekunder, mens forbruket er svært lave 0,38 l/mil.

5 Design

Vi får rydde unna punkt én med en gang: Nei, den skiller seg ikke så voldsomt fra utgående modell. Men likevel ser den veldig bra ut.

Hjulene er plassert godt ut i hjørnene, den nye fronten og LED-lysene understreker det sportslige, særlig med S-linepakke. Kraftige hjulbuer gjør også sitt til at tankene går i retning av sportslig.

Designsjefene hos Audi snakker mye om trekanter, torpedolinje og dynamiske linjer – og sikter da til designprofilene i dørene og skulderlinjen som strekker seg fra hjulbuen foran bak til baklyktene.

Den kler veldig godt litt store felger og spreke fargevalg. S-linepakken er ikke like tydelig som M-pakken til BMW eller AMG-pakken til Mercedes – men gir bilen et mer aggressivt preg.

4 Miljø/økonomi

Det er heller smått med ekstrautstyr i grunnmodellen, Attraction. Den vil nok neppe bli veldig populær blant utstyrskåte nordmenn. Egentlig er dette en bil som "må ha" skinn og navigasjon, for at den skal bli den premiumbilen den er ment å være. Det gjør selvsagt noe med prisen.

Utgangspunktet er imidlertid ikke ille. Du kan få A3 Sportback fra 278.900 kroner (1,6 TDI/105 hk) – opp til den foreløpige toppmodellen, 1.8 TFSI med 180 hk, S-tronic og Quattro, men selv denne blir bare småpenger over 400.000 kroner.

Så kan du legge til 14.000 kroner for å komme opp på Ambition-utstyrsnivået. Da får du med blant annet Drive Select. Og nye 14.000 kroner gir deg toppmodellen.

Så gjelder det bare å fortsette med det du har mest lyst på, enten det er det største MMI-systemet som koster 27.000 kroner, S-line sportspakke, den letter kontoen for ytterligere 19.500 kroner, eller sportsseter i skinn til 10.700 kroner.

Mye av utstyret følger med i diverse "pakker" – men du kan i utgangspunktet spekke bilen akkurat slik du ønsker – eller kanskje snarere har råd til.

Miljøaspektet blir godt ivaretatt gjennom gjerrige motorer. At det er gode nyheter for miljøet, betyr også at du slipper billig unna når du fyller drivstoff. Både diesel og bensinmotorene leverer forbruk som imponerer. Lavere volum, turbo og sylinderkutt er tre viktige årsaker til det.

Konklusjon

Her snakker vi om den nye utstyrskongen. Ingen kan matche det nivået Audi har lagt seg på her. Riktignok er det vesentlig større skjerm på infotainment-systemet til nye Golf, men A3-en setter en helt ny standard.

Bilen er også bunnsolid å kjøre – og kommer med gode motorer. Ikke minst på bensinsiden. Plassen er også meget god – og altså på høyde med nye Golf i femdørsversjon.

En ting er i alle fall sikkert: Golf-klassen er virkelig blitt et utstillingsvindu – som ingen lenger har råd til å ikke være representert i. Audi har fotfeste fra før som vil hjelpe dem på vei – utfordringen er naturligvis at det aldri har vært tøffere konkurranse.

Med en hyggelig liste med ekstrautstyr er A3-en i sitt ess. Den har også en fordel gjennom at du får den med firehjulstrekk – ikke minst er det et godt argument for nordmenn.

Men det koster å være kar – så selv om inngangsprisene er lave, blir det fort penger av det når du skal legge til det "nødvendige" utstyret.

Prøv også:

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå