TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Seat Leon 1,2 TSI Combi-Coupe Bensin

Test: Seat Leon: Gammel kjenning gjør comeback på norsk jord

Seat Leon kan bli brysom for konkurrentene - på mange måter. Les testen:

Det er lenge siden noen har lest test av en ny Seat her i Norge. Ikke så rart det egentlig, for det begynner å bli seks-syv år siden det ble slutt på importen - og Seat forsvant ut fra vårt marked.

Men nå kommer bilene til Norge igjen. Ikke gjennom ordinær import, men gjennom forhandleren Sandvika Bil som har en avtale om levere Seat til nordmenn – via den svenske importøren.

Les mer om det her:

 

Golf- og A3-tvilling

En av nyhetene til Seat er Leon. En helt ny bil som bygger på samme plattform som nye VW Golf og Audi A3. Kan spanjolen hamle opp med disse storhetene?

Vi i Broom er de første som får teste den fyrrige spanjolen med norsk asfalt under hjulene og det er altså ikke så rent lite den har å svare for.

Bilen vi disponerer er en femdørs i mellomste utstyrsgrad Style, med 1,2-liters TSI motor og den har i tillegg komfortpakke og teknikkpakke og framstår dermed som velutstyrt. Prisen lyder på 257.000 kroner.

Les også: Ny bil med gammelt navn: 

 
Prøv også:

VW Golf: Dette er originalen og tvillingbilen. Samtidig som den er Norges mest solgte modell flere år på rad. Ikke uten grunn ...

Audi A3: Dette er den litt mer eksklusive og snobbete fetteren til Leon og Golf, men under skallet er dette også samme bil.

Alfa Romeo Giulietta: Denne er det italienske motsvaret på trekløveret

 

VW Golf eller Audi A3: Samme bil – men flere forskjeller:

 

Bil: Seat Modell: Leon 1,2 TSI Motor: 1,2-liter bensin med turbo Effekt: 105 hk / 175 Nm 0–100 km/t: 10 sekunder Toppfart: 191 km/t. Forbruk: 0,49 l/mil ved blandet kjøring Vekt: 1198 kg. Pris fra: 199 000,- Pris testbil: 257 000,-

 

Les også: Disse bileierne er minst fornøyd

 

 

5 Kjøreglede

Vel ute på veien overraskes jeg igjen – slik som jeg også ble både i VW Golf og Audi A3 – over hvor god den nye MQB-plattformen til VW-konsernet er.

Fjæringen er ganske stram og styringen skarp og presis. Bilen gir ypperlige tilbakemeldinger om hva hjulene til enhver tid foretar seg og man sitter med en følelse av smidighet og sportslighet.

Motoren i testbilen er en 1,2-liters bensinmotor på 105 hk. Det høres ikke all verden ut, men den lille turtallsvillige tassen bidrar absolutt til at man får litt sånn god, gammeldags GTI-følelse om bord her.

Det går ikke styggfort og det er neppe fare for at du svelger tunga under akselerasjon, men det er mer enn nok til å lokke fram et tilfreds smil og til at du fristes til litt aktiv kjøring når svingene kommer tett.

Litt hjulstøy er det, men ikke sjenerende. I motorveihastighet oppleves Leon som stabil og trygg og bensinmotoren gir både stille og vibrasjonsfri gange.

4 Interiør/plass

Innvendig er den litt enkel, men både pen og intuitiv. Enkel betyr i denne sammenhengen absolutt IKKE det samme som simpel. Vi kjenner igjen en del felleskomponenter fra både Audi og VW – de kommer fra samme leverandør og har nøyaktig samme kvalitet, men i Seat så mangler for eksempel ruteheverbryterne kromdekoren som man finner på VW og Audi.

Plassen foran er god, setene er faste og har brukbart med sidestøtte, selv uten sportsseter. Mulitifuksjonsrattet er skinntrukket, godt å holde i og hånda faller naturlig ned på spaken som betjener den lettsaltede girkassa.

Også i baksetet er både plass og takhøyde så god som man kan forvente i en – tross alt – såpass liten bil.

Bagasjerommet har en liten kant du må løfte over men er både dypt og romslig nok med sine 380 liter. Det er større enn A3 som tredørs og de samme som VW Golf.

4 Motor

Motoren er som allerede nevnt en liten turbomatet sak på 1,2 liter og 105 hk / 175 Nm. Nok til å flytte 1198 kilo tunge Leon fra 0–100 km/t på 10 sekunder.

Ikke er den veldig grådig ved bensinpumpa heller. Den nøyer seg med 0,49 l/mil ved blandet kjøring.

Akkurat som med Audi / VW kan også Seat leveres med et utall motorer, som går både på bensin og diesel. Vi snakker motorer fra 86 til 184 hk. Gidder du ikke å gire selv, slipper du det mot et pristillegg på ca. 18.000 kroner. Det er det DSG-girkassa koster.

5 Design

Det utvendige designet er pent og de skarpe linjene, de kantete sidespeilene og de smale baklampene gir bilen både særegenhet og en litt sporty og ungdommelig profil.

Innvendig er designet litt dempet og lite utagerende, men både ryddig, pent og intuitivt samtidig som det litt sporty er ivaretatt.

MMI-enheten er enkel i bruk og inneholder kjørecomputer. Grafikken er fin men har ikke verdens beste oppløsning. Vi har sett mer avanserte systemer, men dette duger i massevis til denne prisen.

Sportsseter kan leveres mot pristillegg. Det samme kan xenonlys, et utall tilbehørsfelger og diverse utstyrspakker som gir bilen personlig preg, samtidig som den blir mer eksklusiv. Prisene er langt dra avskrekkende

3 Miljø/økonomi

I innkjøp er en Leon ca. 90.000 kroner billigere enn Audi A3, den er ca. 40.000 kroner billigere enn VW Golf og den er ca. 20.000 billigere enn en Skoda – av samme type og med samme utstyr.

Seat leveres også med nøyaktig de samme garantier som disse, service og vedlikehold er heller ikke dyrere.

Så langt er alt vel. Verditapet derimot er litt mer usikkert.

Det vil nok ligge noe høyere enn hos konsernsøsknene – om vi snakker prosent. Men lavere innkjøpspris kompenserer nok i stor grad for dette om man begynner å telle kronestykker.

Når den gjelder forbruk og utslipp er den naturlig nok også lik de andre – de deler jo motor og drivverk.

Konklusjon

Dette er en modell som definitivt bør ha livets rett i norsk bilfauna. Vi vil også tro at en del norske importører er ganske fornøyde med at denne ikke kommer til Norge på regulær import – da slipper de alle fall én brysom konkurrent.

Bilen virker både solid og godt sammenskrudd. Teknikken kjenner vi fra før som både velprøvd og god. Designet er pent, plassen, utstyret og ikke minst morsomme og underholdende kjøreegenskaper er også positive faktorer – samt at det er en bil som skiller seg litt ut fra mengden.

Eneste usikkerhetsmomentet her er annenhåndsverdien, men en bil som det bor så mye godt i må da være mulig å omsette som brukt også.

Totalt: 4/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå