Finn biler og biltester

2012 Citroën C4 VTi 120 Seduction Combi-Coupè Bensin

Test: Citroën C4 VTi 120: Prisgunstig alternativ i Golf-klassen

Denne har bedre plass og lavere pris en bestselgeren.

Vi har testet et av alternativene til det vi i Norge anser som verdens beste bil – i alle fall om vi dømmer ut ifra salgstallene. Golf er nemlig uten sammenligning den mest solgte bilen her i landet.

Og den kommer langt foran Citroëns alternativ i klassen, nemlig C4. Vi har prøvekjørt bensinutgaven med 120 hk – og relativt sparsommelig med utstyr. Det siste er ganske uvanlig blant pressebilene - men C4 klarer seg fint også i tilnærmet basisutgave.

Vi ser noen gode grunner til at denne absolutt burde kunne melde seg inn i kampen om flere Golf-kunder – men merker oss også noen av årsakene til at den ikke gjør det.

LES OGSÅ: Citroën C4 Picasso: Eierne skryter den opp i skyene

 
Hva er dette?

Citroën sin C4 med bensinmotor på 120 hk – 160 nm ved 4.250 o/m. Det gjør bilen til en aldri så liten hissigpropp.

Den liker seg på litt turtall og kan være ganske sprek om du tyner den litt – men noe GTI/GT-sting over seg har den likevel ikke.

Testbilen har fem dører, og er i så måte den mest praktiske varianten. Det er godt med plass helt fra førersetet, via baksetene til bagasjerommet. Her er det ikke mange i Golf-klassen som kan matche franskmannen.

Prisen på C4 med denne motoren starter på 252.000 kroner, som er meget gunstig sett oppimot hvor mye krefter du får til rådighet. Golf med TSI-motoren på 122 hk koster for eksempel fra 288.300 kroner.

Ute etter brukt C4? Sjekk vår bruktbilguide av forrige generasjon

  

Hvordan er den å kjøre?

Citroën er kjent for god komfort. C4 gjør ikke skam på det ryktet – selv om den ikke har det justerbare understellet som blant annet C5 kan vise til.

C4 leverer behagelige kjøreegenskaper – understellet spiser humper og ujevn vei uten å være masete eller hardt.

Den krenger litt når svingene blir litt skarpere, og ved aktiv kjøring merkes det at det ikke er meningen at den skal levere både sportslige og komfortable kjøreegenskaper. At en da har valgt komfort mener vi blir helt riktig i en slik bil.

Oppgitt forbruk ved blandet kjøring er for øvrig 6,2 l/m, mens Co2-utslippet er på 143 g/km. Det er mer eller mindre på prikken det samme som Golf har med sin 122 hk TSI-modell.

LES OGSÅ: Citroën C5: Dette er en av de skjulte skattene på nybilmarkedet

  

Hvordan er plassen?

Plassen er god. Vi hadde ingen problemer med å finne oss til rette bak rattet. Og selv med stolene langt bak, var det fullt mulig å benke seg i baksetet også – også for voksne. Takhøyden er faktisk den største begrensningen – men for at det skal bli et problem må du være over 185 cm.

Bagasjerommet er på 408 liter. Det er svært bra – og 50 liter større enn for eksempel Golf. Det er også lett å utnytte plassen, men vi savner kroker å henge poser på.

Både bagasjeromslokket og panelet som dekker gulvet virker litt billig sammenlignet med resten av bilen. Ikke helt som vi forventer. Det smaker litt av at en har valgt noen snarveier – og det er aldri positivt.

 

Finest utenpå eller inni?

Et pent og stilig design er blitt vanesak i mange av modellene til Citroën. Trenden startet på mange måter med C5 og nye C4 – og har fortsatt med DS-modellene.

Det er ikke lenger så tungt å svelge Citroëns modeller som tidligere. For mange er dette positivt – for andre vil nok noe av særegenheten til Citroën være tapt – og dermed litt av identiteten og sjarmen. Vi mener imidlertid at utviklingen har vært i riktig retning, og i DS-modellene er det også såpass spenstig at en skiller seg ut fra mengden.

Vi synes det utvendige designet kun blir litt ødelagt at vel store baklykter – der proporsjonene ikke helt stemmer med resten av bilen.

Men utover det finner vi lite å sette fingeren på – C4 er stilig. Og testbilen er utstyrt med tøffe 16" felger, som gir den et ekstra løft.

LES OGSÅ: Citroën C4: – Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger

Interiøret er også friskt og moderne. Vi har ikke helt sansen for digitale instrumenter, og de store sifrene i speedometeret virker dimensjonert for svaksynte.

Det tar også litt tid å bli vant med hvordan du navigerer deg rundt i de ulike menyene til stereo/kjørecomputer/handsfree også. Her er det ikke like brukervennlig som i en del av konkurrentene.

Men setene er gode og pene – det er praktiske løsninger med koppholdere, store og lett tilgjengelige lommer i dørene og et stilig sportsratt som også kan brukes til å betjene de fleste menyene.

Bilen er finest utenpå.

 

Går den bra?

Her må vi ty til den gamle floskelen: Alt er relativt. For ingen kan påstå at C4 med VTi-motoren på 120 hk er noen racerbil. Men, den oppleves slett ikke kjedelig – og har sågar tendenser til en litt sportslig snerr i lydbildet.

Skal du hente ut kreftene kreves det litt turtall, uten at vi synes det gjør så mye.

Vi fant imidlertid en negativ egenskap som ble mer framtredende jo mer vi kjørte. Det skulle vært seks gir. Motorstøyen er såpass påtrengende fra 80 km/t og oppover at vi tok oss selv i å lure på om vi faktisk kjørte i fjerdegir.

De tørre fakta er for øvrig at 0–100 km/t tar 10,8 sekunder – mens toppfarten er 193 km/t.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Luksus for de som vil skille seg ut

  

... og hva er konklusjonen?

"Den ser bedre ut enn Golf, den har bedre plass og er billigere. Hvis jeg skulle velge, så hadde jeg gått for C4". Slik konkluderer min bedre halvdel etter noen turer i testbilen.

Undertegnede ser argumentene, men kan ikke uten videre skrive under på konklusjonen likevel. Den er helt klart godt på vei mot å bli et seriøst alternativ. Men tanken på langturer i 80–100 km/t uten å kunne bruke seks gir frister ikke.

Noen steder ser vi noen tegn på at kvalitetskravet er senket noe og det ødelegger litt av inntrykket – og passer dårlig til resten av bilen, som virker veldig godt sammenskrudd.

Dessuten er det fremdeles slik at mange reagerer litt på Citroën som merkevare. Det gjør noe med bruktbilprisen. Men her kan utviklingen de siste årene bidra til en holdningsendring.

C4 er en god bil – og du får mye for pengene – men vi ville nok fremdeles valgt Golf.

LES OGSÅ: Citroën CX: Denne limousinen har du neppe sett maken til

Bil: Citroën C4 Modell: VTi120 Motor: 1.6-liter, bensin Effekt: 120 hk/160 nm 0–100 km/t: 10,6 sek. Forbruk: 0,62 l/m (EU-blandet) Pris: fra 252.000 kroner med 120 hk (fra 230.900 med 90 hk HDI-motor)

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå