Finn biler og biltester

2012 Citroën DS5 e-HDi 115 Style EMG Airdream (K) Combi-Coupè Diesel

Test: Citroën DS5 e-HDi 110: Designbomben er mye billigere enn du tror

Så hvorfor ville vi ikke kjøpt akkurat denne likevel?

Citroën er midt i en prosess der de bygger opp DS-navnet igjen. Det skal være et mer eksklusivt og sportslig alternativ enn resten av modellene. Og de skal virkelig ha for at de ikke holder igjen når det kommer til design.

DS3 og DS4 er lekre biler begge to. Men størst forventninger hadde vi likevel til "storebror" i trioen, DS5.

LES OGSÅ: Citroën DS5: De første får kjøpe til knallpris

Vi var spent på mye – ettersom dette er en bil det har vært mye omtale om i forkant av lanseringen. Med DS5 tar Citroën opp kampen om kunder som ellers kunne valgt modeller fra de tyske premiummerkene Audi, BMW eller Mercedes.

Det er med andre ord høye ambisjoner – og da er det viktig å levere varene.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Dette interiøret skal forføre deg i 2012

 

Stilig familiebil

Mens DS3 og 4 er kompakte, kan faktisk DS5 brukes som familiebil – og dermed blir kundegruppen med en gang større.

Vi fikk noen aha-opplevelser i løpet av testuken – og falt pladask for utseendet på bilen både utvendig og innvendig.

Men siden det meste annet er såpass bra, er det ekstra irriterende at en viktig ting er ødelegger inntrykket...

LES OGSÅ: Citroën GS: Brukte alle de stygge ordene jeg kunne - og fant opp noen nye

 

Bil: Citroën DS5 Modell: e-HDi EMG Motor: 1.6 HDI Effekt: 112 hk/270 nm 0–100 km/t: 12,4 Toppfart: 191 km/t Forbruk: 0,44 l/mil Bagasjeplass: 468 liter Pris: Fra 331.800 kroner. Pris testbil: 346.000 kroner

LES OGSÅ: Nytt medlem i mini-SUV-familien

3 Kjøreglede

Bilen i seg selv gir oss lite å klage over. Vi liker at den er mer sportslig enn vi er vant med fra Citroën, og selv om den er stor og ganske høy, kan du fint ha det moro i svingene.

Den er dessuten ypperlig på lengre turer, og spiser mil med stoisk ro – som gir avslappende og gode kjøreegenskaper.

Problemet med testbilen er den elektrisk manuelle girkassen (EMG). Det betyr at du har en slags automatgir - der du ikke girer selv. Problemet er at girskiftene rett og slett er ubehagelige. Det rykker skikkelig.

Den skal visstnok tilpasse seg sjåførens kjøremønster, men det hjelper jo ikke at den girer på omtrent riktig tidspunkt, når selve girskiftet er mer ubehagelig enn å kjøre ned slottstrappa (Hei, Eli Hagen!). Verst er det i lave hastigheter.

Om du velger å overstyre girskiftene med hendlene bak rattet eller med girspaken blir det litt bedre, men skikkelig bra blir det aldri. Og hvis du likevel sitter og girer selv, er jo mye av poenget med automatgir borte. Huffameg.

Dette ødelegger dessverre mye av kjøregleden, og det er helt klart en girkasse du bør prøve før du bestiller bilen.

4 Interiør/plass

Interiøret er nydelig. Vi digger at Citroën tar den helt ut også på innsiden, og lager en atmosfære som en skulle tro tilhørte en dobbelt så dyr bil.

Midtkonsollen med alle knappene du vanligvis finner i dørene minner faktisk litt om den de nyeste Porschene har. Mens det oppdelte glasstaket, med vindu over dem som sitter både foran og bak, sørger for en lys og fin kupe – samtidig som knapperadene gir cockpit-følelse.

Det er kanskje ikke all verdens plass i baksetet – der takhøyden blir noe lav – men til å være en bil med design i høysetet er det slett ikke verst. Fire personer kan fint dra på langtur, så lenge baksetepassasjerene ikke er mye over 180 cm høye.

Bagasjerommet byr på 468 liter. Det ikke all verden – og det er en høy lastekant. Men det holder akkurat som familiebil, selv om det naturligvis blir trangt hvis barnevogna er av det litt store slaget.

4 Motor

1.6-liters dieselen på 112 hk klarer aldri å yte utseendet ordentlig rettferdighet. Bilen ser såpass sportslig ut at en gjerne forventer litt mer krefter under panseret. Men selv om bilen ikke er noen racer – så holder kreftene så vidt til at den ikke kjennes undermotorisert. Likevel, du rekker å kaste både ett og to blikk på klokka mens du kjører fra 0–100 km/t – det tar 12,4 sekunder. Toppfarten er 191 km/t.

Det fine med denne motoren er imidlertid forbruket. Du kommer unna med hyggelige 0,44 l/mil på blandet kjøring. Det er imponerende lavt. Noe av forklaringen ligger i start-stopp-systemet.

Dessuten blir den svært gunstig priset med inngangsmotoren. Dessverre må den kombineres med EMG-kassen. Og det er altså noe du bør vurdere veldig sterkt før du bestemmer deg for å kjøpe.

5 Design

Dette er den stiligste nye familiebilen på lenge. Vi digger den kraftige fronten med store luftinntak, den fallende taklinjen som gir coupe-assosiasjoner, de små detaljene du finner over alt og det sportslige bakpartiet som ser ut som det munner ut i to digre eksosrør. Sistnevnte er riktignok mest til pynt, og i den ene skimter du de vesle, ordentlige eksosrøret, men skitt au, det er råstilig likevel.

Det blir ikke verre når du har kommet deg inn. Her har en klart å gjøre interiøret både spennende, elegant og brukervennlig. Det kreves riktignok litt tilvenning, men du får raskt oversikten.

Men på et par områder er designet så høyt prioritert at det har gått utover de praktiske egenskapene. Det er for eksempel smått med utsikt bakover – og den sterkt hellende frontruta er så smal at det innvendige speilet faktisk stjeler en del av utsynet. De doble A-stolpene bidrar også til å begrense sikten på skrått forover – selv om det er laget vindu i A-stolpene for å begrense nettopp dette problemet.

Takket være et ypperlig ryggekamera er vi likevel villig til å leve med noen slike utfordringer, for å få det lekre designet.

5 Miljø/økonomi

De vi snakket med som så på bilen trodde vi tullet, da vi avslørte hva prisen starter på. De trodde rett og slett ikke at det kunne stemme. Men her er altså svaret vi ga dem, og det stemmer med prislistene vi har fått fra Citroën: Fra 331.800 kroner.

Testbilen, med de lekre skinnsetene, navigasjon, blue tooth, elektriske seter, "åpent" tak og en masse annet utstyr, har en prislapp på småmorsomme 346.000 kroner!

Og hør her: De som kjøpte denne modellen under lanseringskampanjen fikk den for, hold deg fast, 299.000 kroner. Og her var det naturlig nok mange som slo til. 240 biler er allerede solgt - der 185 er nettopp 1,6 eHDi-modellen.

Du kan lete på nybilmarkedet til du får tårer i øynene, men du finner ikke en så fin bil til den prisen. Så enkelt er det bare.

I tillegg er altså 1,6-literen gjerrig så det holder. Det gir utslag både på forbruket, som kryper helt ned mot 0,42 l/mil på landeveiskjøring, og CO-2-utslippet på beskjedne 114 g/km.

Konklusjon

Problemet til innstegsmodellen er at det ene ankepunktet vi har er såpass stort at det trekker betydelig ned. For selv om du ikke har sjans til å finne en lekrere bil til tilsvarende pris, ville vi ikke kjøpt denne "prisbomben" likevel – fordi innstegsmodellen kun leveres med EMG-girkassen.

Derimot kunne vi gjerne tenkt oss 163 hks HDI-modellen med vanlig automat. Da blir prisen 437.000. Det er en drøy prisøkning. Men da får du kreftene bilen fortjener og en skikkelig automatgirkasse – i tillegg til det lekre designet ...

Med denne motoren kan den dessuten leveres med firehjulstrekk.

Totalt: 3/6

For deg

Du er opptatt av stilig design

Ikke for deg

Du misliker EMG-gir

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå