TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2012 Citroën DS4 HDi 160 Sport Combi-Coupè Diesel

Test: Citroën DS4 HDi 160: Hopp inn - og bli overrasket

Designmodell lover mye – og leverer på det meste.

Undertegnede var ikke engang påtenkt da Citroën revolusjonerte verden med sin legendariske DS.

Men jeg har da fått den med meg likevel – på utallige bilder, i blader og på film. Hjemme i Frankrike fikk den det ærverdige tilnavnet Gudinnen – her hjemme måtte den finne seg i et navn med noe mindre "schwung": Padda.

LES OGSÅ: Elsker bilen andre hater

Og selv om akkurat det kallenavnet ikke nødvendigvis forbindes med noe positivt, var Padda ansett som både banebrytende og elegant i sin tid. Ikke bare fordi den hadde sitt buede, strømlinjeformede design og en rekke utradisjonelle løsninger. Men den var fantastisk komfortabel, blant annet takket være understell som hadde nivåregulering.

Mens den sto parkert lå den helt nede, og så våknet den liksom til liv og hevet seg når du startet den. Ikke verst for en bil som kjørte rundt allerede i 1955. I dag har nærmest alle premium-bilmerker med respekt for seg selv en eller flere modeller med justerbart understell.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Dette interiøret skal forføre deg

 
Verdige arvtakere

Det er noen år siden sist DS-navnet ble brukt – Padda gikk ut av produksjon i 1975 – men så kom DS3 (2010), DS4 (2011) og DS5 (2012) på rekke og rad. Nå skal merkevaren bygges opp på nytt. Og til en viss grad må de ha lykkes, for på vei ut for å hente DS4-en merker jeg at forventningene er klart til stede.

LES OGSÅ: Citroën DS3: Fransk og forførerisk

Endelig finnes det modeller som er verdige det tradisjonsrike navnet – og som skal være med å bygge opp Citroën-imaget som med årene er blitt noe traust og kjedelig.

Men ikke alt er fryd og gammen – og på ett punkt er den direkte frustrerende – særlig med tanke på opprinnelsen.

Se hvilken erfaringer vi gjør oss under en ukes prøvekjøring av DS4.

LES OGSÅ: Citroën DS5: Årets vakreste?

 

Bil: Citroën DS4 Modell: HDi 160 Motor: 1.6-liter diesel Effekt: 163 hk/340 NM 0–100 km/t: 8,6 sek. Forbruk: 0,51 l/m (EU-miks) Pris: Fra 344.900, Pris testbil: 365.900 kroner

SE VIDEO: Hør Jan Erik og Benny diskutere Citroën i Broom-rommet

4 Kjøreglede

Vi kan begynne med det positive. DS4 liker å bli kjørt litt aktivt. Den har overraskende, for en Citroën, stivt oppsett. Det tillater at du leker litt og har det riktig så gøy på svingete landeveier. Presis styring forteller deg hvor mye du har å gå på, og selv om DS4 er litt høy, biter den seg overraskende bra fast i veibanen.

Dessuten er vi svært glad i motoren, som kom i stand gjennom et samarbeid med BMW. 1.6-literen på 160 dieselhestekrefter passer bilen ypperlig, og gjør den spretten ut av lyskryssene og seig og god på motorveien. Dreiemomentet er 340 nm ved 2000 omdreininger – og det gjør det behagelig å kjøre bilen selv med manuelt gir. Bare når du skal være ekstra rampete må du gire ofte.

Så langt alt vel. Men så kommer bilens ankepunkt. Og på sett og vis er det kanskje mindre bilens og mer veiens ankepunkt. Norske veier er nemlig ikke alltid veldig imponerende. Særlig ikke når vi er midt i en snørik vinter. Det stivet oppsettet har nemlig sin pris, og når du kommer på veier som ikke er jevne og gode, blir du raskt sliten. Da blir det både støy og mye hard risting. Det blir ikke bedre av at testbilen har 18" vinterfelger.

Den beste løsningen for å sikre at en får i både pose og sekk er, ja, du gjettet det, nettopp justerbart understell. En billigere variant som også vil hjelpe, er å velge enten 16" eller 17" felger vinterstid.

5 Interiør/plass

DS4 er i bunn og grunn en jålete C4 på stylter. Det høres ikke nødvendigvis så fancy ut, men her har Citroën funnet formelen som er nettopp dette svært vellykket. At den bygger på C4 er dessuten positivt for plassen. Du får god takhøyde, overraskende god med tanke på baksetet, og bagasjerommet er både rommelige og lett å utnytte. Eneste aberet er at kanten for innlasting kommer noe høyt.

Interiøret begynner ellers her å nærme seg premiumklassen. Flotte designstoler i tofarget skinn, lekre instrumenter, elegant belysning, skinntrukket ratt, panorama frontrute og pedaler i aluminium bidrar sterkt til dette.

Det er bare en litt halvhjertet girspake og noe hardplast her og der som hindrer at den tar steget helt opp til de beste. Med tanke på prisen, er det imidlertid ingen som leverer en like stilig pakke på dette området.

Foran er det gode seter, med skikkelig sidestøtte. Vi savner justerbar lårstøtte, men ikke mer enn at vi fint klarte oss uten. Testbilen hadde dessuten massasje i setene. Men å kalle den opplevelsen en massasje må være i ordet videste forstand. Ikke noe vi ville prioritert å bruke penger på om vi kjøpte bilen i alle fall.

Navigasjon og stor stereo derimot er nok viktig i en slik bil. De som tror at det dyreste anlegget fra Denon, vil nok imidlertid bli litt skuffet. Lyden er helt grei, men vi hadde forventet med trøkk fra high end-stereo.

5 Motor

Testbilen er utstyrt med dieselmotoren på 160 hk – en potent kraftkilde.

Den passer bilen mer eller mindre perfekt. Den har kraft nok til å la deg ha det litt moro – men er liten nok til at det ikke går ut over driftsbudsjettet.

Pådraget er jevnt og fint. Eneste problem er at du ved rask akselerasjon kunne ønsket bedre veigrep. Vi noterer oss at firehjulsdrift står på ønskelista. Det harmonerer også godt med SUV/crossover-looken på bilen.

Motoren er satt i kombinasjon med seks trinns manuell girkasse – og de står svært godt til hverandre. 6.-giret fungerer også i lavere hastigheter, så du blir ikke sittende og gire hele tiden.

0–100 km/t tar respektable 8,6 sekunder, uten at lommeboka må blø for effektiviteten. Du slipper nemlig unna med 0,51 l/m. Det lar seg høre. Vi slet litt med å oppnå langkjøringstallet på 0,43 l/m, men kom godt under 0,5 i alle fall.

5 Design

Det er ikke så lett å finne noen kritiske punkter på dette punktet. Bilen er rett og slett rålekker. Det er kanskje ikke de helt store grepene som skiller den fra en C4 – men mange små endringer gir et helt annet totalinntrykk.

Utgangspunktet, C4, er også en pen bil – med DS4 har en tatt det enda noen steg videre – både innvendig og utvendig. De coupeaktige linjene oser sportslighet. Skjulte dørhåndtak er litt upraktisk, og bakdørene er litt skumle å åpne da du plutselig risikerer å få den spisse enden i brystkassa. Men noen offer må en jo leve med.

For øvrig liker vi de mange små detaljene som ivaretar hovedinntrykk både innvendig og utvendig. Her virker ikke noe å være overlatt til tilfeldighetene.

Legg for eksempel merke til DS4-logoene som er dandert rundt om, krom i hekken som skal gi en illusjon av en heftig eksosanlegg, tøffe LEF-markeringslys i spoileren foran, hekkspoiler over bagasjeluke og skjulte dørhåndtak til bakdørene.

Innvendig er det et skinntrukket sportsratt med flat bunn og detaljer i matt alu-dekor, dype instrumenter som du kan endre farge på, krom rundt luftdysene, kontrastsøm i gulvmattene og alupedaler.

4 Miljø/økonomi

Prisen blir fort høy når en snakker om DS4 med såpass mye krefter under panseret. Men så godt utstyrt som testbilen er, kan ikke 365.900 kroner sies å være en upris.

Vit også at du kan få den mye rimeligere, da med en 112 hk dieselmotor eller 120 hk bensinmotor. Her starter prisene på henholdsvis 263.900 og 283.900 kroner. Da blir naturligvis kjøreopplevelsen en annen. 0–100 km/t tar for eksempel plutselig 11,3 sekunder om du velger dieselen. Vi synes den tøffe bilen fortjener litt tøffere ytelser enn som så.

200 hk bensinmotor er også et fristende alternativ, men denne har vi ikke fått prøve selv enda. Den er naturligvis enda kjappere enn den største dieselmotoren.

Forbruket er absolutt på et nivå vi kan leve med sammenlignet med konkurrenter, og CO2-utslippet på 134 g/km tåler også sammenligning med konkurrentene (VW Golf, Audi A3, Alfa Romeo Giulietta).

Det er svært vanskelig å spå bruktbilprisen på DS4. Vanligvis vil prisfallet på Citroën være stygt, men kanskje blir det mindre med de nye DS-modellene. Dette er uansett ikke bilen for hvermannsen – du må tørre å skille deg litt ut og bytte bort noen praktiske løsninger for å se bedre ut. Nordmenn flest er ikke kjent for å være veldig dristige når det gjelder akkurat dette ...

Konklusjon

Den er mer trendy enn kaffe latte – og en urban bil som også liker å lange ut på svingete landeveier. Men vi stiller et par spørsmålstegn til komforten – ikke minst på litt ujevnt underlag, som det jo finnes ganske mye av i Norge.

Men når det er sagt, har vi sansen for fokuset på detaljer som er lagt ned i design både innvendig og utvendig. Og testmotoren er både sprek og gjerrig. Dette er også en bil som "kler" mye utstyr, den skal liksom ha xenon, navi og helst skinn.

Helt klart et godt alternativ for deg som liker å bli sett – og akkurat nå det vi vil stemple som Citroëns tøffeste modell. Vi anbefaler en skikkelig testtur før du bestemmer deg, og finn noen veier som ikke er nyasfaltert. Det er da du finner ut om du og en DS4 passer godt sammen eller ikke ...

Totalt: 4/6

For deg

Du er glad i tøft design og sporty kjøreegenskaper.

Ikke for deg

Helst ikke vil skille deg ut og kjører mye på dårlig underlag.

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå