Honda Civic kom på markedet allerede i 1972. Siden har den definitivt vært en av de ledende bilene i segmentet for småbiler.
Nesten unik kvalitet og driftssikkerhet, morsomme og kvikke motorer og gode kjøreegenskaper er noen av egenskapene som har bidratt til suksessen.
De siste årene har det derimot vært litt motbakke for Civic, om vi ser på salgstallene her hjemme. Det kan det bli en forandring på nå.
Hva er dette?
Her har vi nemlig Civic med en ny, sprek, gjerrig dieselmotor på 1,6 liter og 120 hk. En motor som burde passe norske kunder og norske avgifter som hånd i hanske. I alle fall på papiret. Den koster fra 239.900 kroner i S-utgave. Testbilen er en Sport og den koster 270.900 kroner.
Nå er det på tide å finne ut om dette stemmer like godt i praksis.
Utover ny motor er bilen – som er den niende generasjonen i rekken – seg selv lik.
Civic har hatt dieselmotor tidligere også. Da en 2,2-liter på 150 hk som vi også kjenner fra Honda CR-V.
Les vår stortest av den her:
Hvordan er den å kjøre?
Honda har alltid vært flinke til å lage motorer. Det er faktisk noe av det de er aller best på og de har tydeligvis ikke glemt gamle kunster. Motoren i testbilen imponerer. Både når det gjelder fleksibilitet og forbruk.
Maksimalt dreiemoment på 300 Nm er tilgjengelig allerede ved 2000 o/min og gjør bilen lettkjørt og sterk allerede på lave turtall.
0–100 går km/t går unna på10,5 sekunder, og det føles raskt nok.
En annen ting Honda er gode på er kjøreegenskaper. Civic har presis styring og et litt fast hjuloppheng og den kombinerer komfort og det litt sporty på en måte som få andre matcher.
Acura: – Hvorfor får vi ikke kjøpe dette merket i Norge?
Hvordan er plassen?
En annen ting som overrasker med Civic er plassen. Den har riktignok vokst jevnt og trutt disse årene. Men de som ikke kjenner modellen får seg antakelig en liten overraskelse når plassen bilen tilbyr åpenbares.
Plassen i forsetene er god og kjørestillingen helt utmerket. Er det lenge siden du har kjørt Civic vil du også overraskes over bakseteplassen.
Men det er allikevel fleksibiliteten i bagasjerommet som imponerer aller mest. Baksetene kan legges ned slik de blir helt flate, flyttes opp til forsetene eller du kan sågar løfte seteputene opp for å lage en stor bagasjeplass mellom forsete og baksetet. En helt unik løsning.
Med baksetene oppslått har du 467 liter til rådighet. Til sammenligning kan vi opplyse at VW Golf har 380 og Ford Focus 363 liter.
Slår du ned baksetene på Civic har du hele 1200 liter til bagasje. Holder ikke det det, så kommer den snart som stasjonsvogn også.
Slik blir Honda Civic stasjonsvogn:
Finest utenpå eller inni?
Så langt er alt vel med den nye Civic. En ting som utfordrer er bilens design.
Den påtakelige kileformen, fronten med sine spesielle lykter og ikke minst bakenden som også er rimelig spesiell med en spoiler som deler bakvinduet i to og baklampene som stikker betydelig ut fra resten av karosseriet.
Bilen er langt ifra stygg. Men det er mye design å forholde seg til. Den er moderne, annerledes og den utfordrer deg.
Også innvendig er den moderne, annerledes og litt romskipaktig - med speedometer og display i en smal stripe inne ved frontruta, mens en tradisjonell instrumentklynge rett foran rattet gir deg ytterligere informasjon.
Det hele krever litt tilvenning, men oppfattes både som stilig og elegant. I tillegg er midtkonsollen ryddig og intuitivt med god finish og helt grei materialkvalitet.
Vi liker det innvendige aller best på Civic.
Honda N600: To av de første som kom til Norge lever fremdeles
Går den bra?
Som allerede nevnt er Honda svært gode til å lage motorer. Også denne er langt framme. Om vi ser på kombinasjonen av ytelser, kjørbarhet og forbruk er dette kanskje den aller beste av de små dieselmotorene.
VW / Audi / Skoda har en 1,6 på 105 hk / 250 Nm g/km. Volvo V40 har sin D2, 1,6-liter på 115 hk / 270 Nm. Samme motor brukes også i Ford Focus og i enkelte Peugeot- og Citroën-varianter.
Honda byr altså på 120 hk / 300 Nm og et CO2-utslipp på bare 94 g/km 0–100 går unna på 10,5 sekunder og den er med dette også raskere enn bilene i eksemplene over. Toppfarten er 207 km/t.
Forbruket er oppgitt til bare 0,37 l/mil ved blandet kjøring og på toppen av det hele oppleves motoren sprek nok til å lokke fram et smil.
Girkassen er sekstrinns manuell, lettsjaltet og litt sporty og passer både bilen og motoren fint.
Det er liten grunn til å anta at nye Civic ikke har samme driftssikkerhet og kvalitet som vi er vant til fra den kanten, så da er det bare å konstatere at drivlinja er helt suveren. Den kom sent – men godt!
Les vår test av Honda CR-V her:
... og hva er konklusjonen?
Vurderer du å kjøpe VW Golf, Ford Focus – eller en av de mange andre i dette tøffe segmentet? Du bør ikke bestemme deg før du har prøvekjørt denne.
Suveren motor, hyggelige kjøreegenskaper, god driftsikkerhet, svært god plass – og med den nye motoren – er prisen også hyggelig. Du får den fra 239.900 kroner.
Dette er definitivt et av klassens beste aller beste bilkjøp og den er mer enn god nok til å få Honda Civic tilbake til gamle høyder. Nå er det opp til importør og forhandlerne.
Bil: Honda Modell: Civic Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 120 hk / 300 Nm 0–100 km/t: 10,5 sekunder Forbruk: 0,37 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 467 / 1200 liter Bakkeklaring: 14,5 cm. Tillat tilhengervekt: 1500 kg. Pris fra: 239 900,- Pris testbil: 270 900,- |