TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Volkswagen Golf 1,6 TDI 105hk Highline 4Motion Combi-Coupè Diesel

Test: Volkswagen Golf 1,6 TDI 4Motion: Bestselgeren - slik er den med 4x4

Lav pris og firehjulstrekk vil gjøre dette til en ny vinner.

VW Golf har nettopp blitt kåret til Årets Bil i Europa. Her i Norge er den bestselgeren gjennom en årrekke - og vi kan inngå et ganske så hårete veddemål på at den vil innta førsteplassen som mest solgte bil også i 2013.

Den nye modellen er kanskje ingen revolusjon - men den befester ryktet og posisjonen. Det er høy opplevd kvalitet, forbruk og utslipp er imponerende lavt, den kommer med utallige motoralternativer - og prisen er gunstig.

I tillegg har den vokst siden sist. Nå er 4Motion-utgaven akkurart lansert. Og det er denne, i kombinasjon med innstegsmotoren på 105 dieselhestekrefters, vi har testet denne gangen.

Les Bennys test av VW Golf med forhjulstrekk her

 

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreopplevelsen er trygg og god, nærmest uansett hva du måtte finne på. Det er rett og slett vanskelig å sette fingeren på noe negativt i det hele tatt - utover at det kanskje er litt vel forutsigbart. Det blir ikke så mye mer lekent om du stiller kjøremodusen på Sport heller.

Men det er vanskelig å bruke dette som noe "negativt" - poenget er jo at det skal være nettopp komfortabelt og trygt. Og det er ikke så lett å overgå Golf på dette området.

Med 4Motion firehjulstrekk blir også bilen mer stødig og rolig enn forhjulstrekken. Den tar seg fint fram på slapsete veier og i snø - og du trenger ikke å tenke på at forhjulene skal slite med å finne grep. Det gir mer ro når du kjører.

Setene er ypperlige - og gir fin støtte.

LES OGSÅ: Golf R-TSI: Denne finnes det bare 150 av

 

Finest utenpå eller inni?

Utseendet på nye Golf er det nok ikke så mange som vil henge seg opp i. Også her er det lite som provoserer, det minner mye om forrige generasjon. Litt mer kanter og også litt mer sportslig, er kanskje de endringene vi legger merke til.

Fronten er aggressiv - og de nye lyktene og fangeren er stilig uten å være prangende. Traust er kanskje mer beskrivende.

Innvendig er det større endringer - og her har også Golf tatt et godt steg videre. Elegant og svært høy kvalitetsfølelse er utgangspunktet. Kjørestillingen er god, og lister i sort pianolakk - samt innvendig stemningsbelysning - bidrar til at Golf her kan måle seg med dyrere konkurrenter.

Eneste problem med lister i pianolakk er at støv og fingeravtrykk synes veldig godt.

Testbilen er en Highline-utgave - som betyr at du får mye utstyr. Utover mer vanlig utstyr som sportsseter, regn- og lyssensor, parkeringssensor, start/stop-teknologi og stort klimaanlegg, har testbilen også radarbasert cruisecontrol, adaptivt understell med flere innstillinger og massasje i setene.

Den er finest innvendig - og best kler den litt skumring. Da kommer lysene og instrumentene til sin rett og danner en hyggelig og elegant stemning inne i bilen..

 

Hvordan er plassen?

Det er ikke plassmesteren vi kjører. Joda, den er større enn forrige generasjon, noe som ikke minst kommer baksetepassasjerene til gode. Men bagasjeplassen er bare sånn passe. 380 liter for å være litt mer konkret.

Det holder for små familier uten barnevogn, men så snart det blir snakk om vogn eller lengre turer begynner begrensningene å bli tydelige.

Er det plass som gjelder er den nylig avdukede stasjonsvognutgaven av Golf som gjelder. Den har et enormt bagasjerom som svelger unna over 600 liter. Det er mer enn "storerbror" Passat!

Stasjonsvogna kommer til Norge i august.

Her kan du lese mer om og se bilder av nye Golf som stasjonsvogn

 

Går den bra?

105 hestekrefter er ikke mer enn nødvendig i denne bilen. På motorveien kan den oppleves litt død, og kreve noe mer girskifte enn vi skulle ønske var nødvendig.

Når vi først har 4Motion, og bilen over hodet ikke har problemer med å plante kreftene ned i bakken, hadde det ikke gjort noe med litt mer krefter.

Her skal det legges til at testbilen ikke var innkjørt, så det blir nok bedre etter å ha lagt bak seg noen flere kilometer.

Offisielle tall på 0-100 km/t er for eksempel 10,7 sekunder, og det er ikke så ille.

På småveier og ved bykjøring er dessuten denne motoren akkurat passe sprek.

Forbruket er forøvrig klasseledende - bare 0,38 l/mil. Her er VW helt i toppen - og viser vei for resten av konkurrentene.

CO2-utslippet er 99 g/km.

LES OGSÅ: VW Golf VII: Folkebilen blir en liten miljøsensasjon

Pluss:

4x4 gjør Golf enda bedre tilpasset norske forhold 

Minus:

"Alle" kjører Golf

LES OGSÅ: VW Golf I: - Den var ganske enkelt genial

 

Og hva er konklusjonen?

Dette er ganske enkelt en sikker vinner. Det er firehjulstrekk, pris som starter på like over 300.000 kroner, høy troverdighet i markedet og trygge, solide kjøregenskaper.

I tillegg kan du, om du har penger, koste på deg en hel del utstyr som ikke akkurat er vanlig i denne klassen.

Utseendet er som det er. Her er meningene delte - men vi tør påstå at svært få vil synes designet er stygt. Det er nok mer at en skulle ønske et litt mer spenstig utseende. I VW-leiren er det nok heller en "hvorfor endre noe som fungerer så bra"-filosofi. Og de har unektelig et godt poeng ...

Litt spreke fargevalg og større felger kan hjelpe for de som vil skille seg litt ut. 

Bil: VW Golf Type: 4Motion Motor: 1,6-liter, diesel Effekt: 105 hk/250 nm0-100 km/t: 10,7 sek. Forbruk: 0,38 l/mil Bagasjerom: 380 liter Pris: Fra 311.000 kroner

LES OGSÅ: 1.200 bestilte den - før den kom til Norge

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå