TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 BMW 3-Serie 320d xDrive Automat Stasjonsvogn Diesel

Test: BMW 320dAT xDrive: Dyr kjøreglede

BMW 3-serie stasjonsvogn med sterk dieselmotor, firehjulstrekk og mye utstyr: Høres det ut som en drømmebil? Ja, det er den for mange. Dessverre gjør også prisen at de fleste bare kan drømme.

Det finnes mer fornuftige valg enn en bil fra den tyske prestisjetrioen Audi, BMW og Mercedes. Både franske og japanske merker gir deg minst like mye plass, mer utstyr, færre verkstedbesøk – og alt dette til en hyggeligere pris. Likevel har statusmerkene en knallsterk posisjon. BMW 3-serie er manges favoritt i denne klassen. 320d med firehjulstrekk er et godt alternativ for de som er opptatt av komfort, status og kjøreglede – og som har en solid bankkonto.

5 Kjøreglede

BMW har rykte på seg for å være litt hårete på glatte vinterveier. Det skyldes bakhjulstrekk og et stivt understell. Med firehjulstrekk blir 3-serien en mer nøytral og lettkjørt bil. Heldigvis har ikke det gjort den til en kjedelig bil.
Til vanlig er 60 % av kraften på bakhjula, 40 % på forhjula. Et raskt trykk på gasspedalen i sving er alt som skal til for å få rumpa til å danse. Det føles på ingen måte dramatisk , siden firehjulstrekksystemet og stabilitetskontrollen retter bilen lynraskt opp igjen.

Støynivået er veldig lavt, og når du endelig har klart å finne frem til en god innstilling på sportssetene, sitter du godt. Likevel er ikke BMW det beste alternativet hvis du er mest opptatt av komfort. Her handler det mer om å ha det moro bak rattet.

4 Interiør/plass

Vi har forståelse for at enkelte synes interiøret er litt trist i forhold til enkelte av konkurrentene, men når det er fullspekka med skinn, navigasjon, panoramasoltak og M-sportpakke er dette et trivelig sted å være. Materialvalget er bra og kvalitetsfølelsen upåklagelig.

BMW 3-serie er ikke en spesielt praktisk bil. Plassmessig er den mye mindre enn VW Passat og Ford Mondeo – også Mercedes C-klasse og Audi A4 er større. Baksetene kan slås ned, men gulvet blir ikke flatt, og krokene til handleposene er plassert for langt inn i bagasjerommet.

Det skal du likevel ikke ta så tungt. Selv har jeg vært på tysklandsferie i en 3-serie med tre voksne kamerater og det gikk helt fint. Og for 9 750 kroner får du et skjult hengerfeste som åpenbarer seg ved hjelp av en knapp i bagasjerommet. Med 350 Nm til rådighet er det ikke noe problem å dra en henger den sjeldne gangen du ikke får plass til alt i bagasjerommet.

6 Motor

2-liters dieselen til BMW er utrolig effektiv. Faktisk så bra at den er tunet ned for å passe bedre til det særnorske avgiftssystemet. I utlandet har den 177 hestekrefter, i Norge har den 163. Motoren passer 3-serien perfekt og er akkurat kraftig nok til at du kan kose deg. Vi synes fortsatt ikke diesellyden er så opphissende, så da er det fint at motoren er støysvak.

4 Design

BMW har nylig hatt en mild ansiktsløftning, men vi må innrømme at vi sliter med å se forskjell på en 3-serie før og etter facelift. Den har fått en noe mykere lineføring, men utseende preges fortsatt av Bangles kontroversielle linjer. Med tiden har vi vent oss til det, men i våre øyne så forrige generasjons 3-serie bedre ut.

3 Miljø/økonomi

BMW 320d med manuelt gir og bakhjulstrekk slipper ut 131 gram CO?. Det er lavt. Testbilen har et utslipp på 159 gram CO?. Det er også lavt. Det økte utslippet skyldes kombinasjonen av firehjulstrekk og automat som ikke er et bra utgangspunkt for miljøet. Er du medlem av Bellona bør du derfor klare deg uten.

667 190 kroner er vanvittig mye penger. I skrivende stund får du en fullspekka 2008-modell 525 XdAT som har gått 17 000 kilometer til samme pris. De politisk ukorrekte kan til og med gå for en Audi Q7 2007-modell med 45 000 kilometer på telleren. Bli derfor ikke overrasket om verditapet kommer til å bli høyt på en svært velutstyrt 320d stasjonsvogn.

Konklusjon

Fullspekka 320d med firehjulstrekk er en veldig fin bil. Den er morsom å kjøre og stor nok, så lenge du pakker litt smart. Likevel er det et viktig ankepunkt.

Det koster å være kar og BMW kan ikke legge all skylden på staten for den stive prisen. Avgiftene utgjør 168 000 kroner, for ekstrautstyret må du ut med 169 000 kroner. Da skjønner vi om du blir fristet til å titte etter en flott bruktbil i stedet.

Totalt: 4/6

For deg

Du er mest opptatt av kjøreglede.

Ikke for deg

Du er en ihuga kroneruller.

Vårt førstevalg

BMW 318d med automat og M-Sportpakke er et bra valg. Det er fortsatt ikke snakk om noen billig bil, men du sparer 85 000 kroner i forhold til 320d xDrive. Du får heller slenge en skjetting i bagasjerommet for den éne gangen i året hvor du vrikelig trenger fremkommelighet.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå