Finn biler og biltester

2013 BMW 428i xDrive

Test: BMW 428i xDrive: Med denne gjør BMW noe helt nytt

Men oppskriften er (heldigvis) den samme gamle.

 

Hva er dette?

Den nye 3-serien har vært på markedet en god stund allerede – som sedan og stasjonsvogn. Men nå er det en ny modell på plass.

Takket være litt ny navnepolitikk høres det ut som en helt ny serie . Det er nemlig slik at coupe- og cabrioletversjonene av 3-serien nå skal få hete 4-serie Coupe og Cabriolet.

Og det er ikke bare navnet som endres. Coupe og cabriolet-modellene skal dyrkes enda mer i retning av sport og luksus enn 3-serien – og stå på helt egne ben, slik 6-serien gjør allerede.

Vi tester denne gangen en modell som mange svært mange entusiaster har ventet spent på i lang, lang tid.

Kan BMW nye modell leve opp til de høye forventningene vi har til deres sportslige coupeer?

Her er vår omfattende kjøpeguide på første generasjon BMW M3

 

Hvordan er den å kjøre?

I nettopp denne bilen er kjøreegenskapene nesten alfa og omega. Det har alltid vært slik at 3-serie coupeen har satt en standard i klassen. Selv om coupeen nå heter 4-serie, er ambisjonen fortsatt like høy.

Vi kan glede alle som er spent på om BMW fortsatt leverer varene. Det gjør de - i rikt monn. Det er rett og slett en enestående bil å kjøre aktivt. Balansen, det er akkurat 50/50 vektfordeling, styrefølelsen og det tilsynelatende uendelige grepet du får med xDrive er i en klasse for seg.

Tyngdepunktet ligger fint under fem centimeter – og bidrar også til at du kan susen gjennom svingene uten å tvile på grepet.

Denne bilen TRYGLER om at du skal ta den med på en bane og la det stå til. Dessverre fikk vi ikke anledning til det i løpet av testperioden.

Bare husk på én ting: Hvis du tror du er like flink å kjøre som Tommy Rustad - vit at det er bilen som gir deg den uvant høye selvtilliten. Hvis du blir overmodig kan du fort gå på en smell ... Ikke si at vi ikke advarte deg.

Det mest imponerende er kanskje at selv om den er så inn i hampen morsom å "leke" med - M-understellet testbilen har gjør dette så sportslig du kan få den - er 4-serien fortsatt komfortabel når du ønsker det. Støynivå er lavt, om enn ikke helt på 5-/7-serie-nivå, og den er ikke for hard når du kommer på uvjent underlag.

Eneste problemet er at det kan bli i laveste laget om sporene, kjerreveien eller snøen er dyp nok ...

Den åttetrinns sportsautomatkassen er ypperlig både ved rolig og langt ifra rolig kjøring. Men, nok en gang, vi er ikke blant dem som ønsker manuell giring dit pepperen gror. Det er helt sikkert rasende moro i en slik bil. Gode nyheter på dette området: ALLE modellene av 4-serien kan bestilles med manuell girkasse.

LES OGSÅ: BMW 6-serie Gran Coupe: Denne snur opp ned på det meste

 

Hvordan er plassen?

4-serien er ingen liten bil. Den strekker seg faktisk 4.638 cm – og er med det hakket lenger enn Audi A5 Coupe.

Det er sågar fullt mulig for voksne å benytte seg av de to baksetene. Takhøyden er naturlig nok ikke den beste – og det vil de over 180 cm merke godt. Men ellers er det altså relativt greit også i baksetet.

Foran er det mer enn nok plass – men det kjennes likevel som om du kler på deg bilen når du er på plass i setet. Du sitter lavt, det er en høy midtkonsoll mellom setene og dashbordet ruver foran deg. Slik skal det være i en sportslig coupe.

Bagasjerommet er på 445 liter. Det er ikke størst. Audi A5 Coupe har for eksempel 455 liter. Men det duger så absolutt til å romme både to og tre bager eller kofferter.

Plass vil uansett aldri stå øverst på prioriteringslista for dem som skal kjøpe seg coupe. Da velger du stasjonsvogna. Enkelt og greit.

LES OGSÅ: BMW 4-serie: Denne BMW-en er noe helt spesielt

 

Finest utenpå eller inni?

Vi har ventet i spenning på å se den nye coupeen i virkeligheten – og den skuffer ikke. Den minner om en litt kompakt versjon av 6-serien – særlig bakfra. Og det er en likhet å være stolt over.

Den er lav og bred – med et langt panser som stuper ned mot de to brede nyrene i grillen. Utseendet er rett og slett tatt enda noen knepp mot det sportslige, sammenlignet med 3-serien.

Testbilen hadde i tillegg M-pakken, som gir både små og store detaljer rundt omkring. Blant annet er skjørtet foran og bak annerledes sammenlignet med M-pakken på vanlig 3-serie.

Interiøret er også egnet til å få deg til å føle deg hjemme. Et brukervennlig infotainmentsystem, som nå også tilbyr det touchsensitive menyhjulet til iDrive-systemet, er imponerende bra.

Men vi liker best eksteriøret – dette er en ganske enkelt en lekker bil. Det eneste vi allerede nå vil sette på ønskelisten til BMW-julenissen, er at det kommer en 4-dørs Gran Coupe-versjon, slik det er av 6-serien. Vææææææær så snill da ... 

LES OGSÅ: Denne "norske" BMW M3-en går på anabole steroider

 

Går den bra?

Vi våger påstanden at ingen 4-serier kommer til å gå dårlig. Selv innstegsmodellen, 320d med 163 hk, fikser 0–100 km/t på 8 sekunder blank.

Når du har kommet deg opp på nivået til testbilen vår – med en av de aller beste motorene BMW har laget på lang tid (selv om det er rekkefirer!) - går det virkelig unna. 2-literen har 245 hk, et dreiemoment på 320 nm – og et flott lydbilde, takket være eksosanlegget.

Det er bare å nyte mens du lar motoren danse opp til drøyt 7.000 o/min.

428i xDrive ser ingen grunn til å bruke mer enn brennkjappe 5,8 sekunder til 100 km/t. Det er over halvsekundet raskere enn Audi A5 Coupe 2.0 TFSI (225 hk) med quattro.

Forbruket er også forsiktig med lommeboka – offisielt forbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,67 l/mil.

Toppfarten er jo egentlig uinteressant i Norge – men om du vil klarer den den magiske grensen på 250 km/t.

 

Pluss: Årets mest velkjørende bil

Minus: Koster å være kar

SE VIDEO: Hupps, der var plutselig BMW-klubbens cruising over ...

 
Og hva er konklusjonen?

Konklusjonen er som følger: BMW har gitt oss noe helt nytt – men egentlig er det gammelt nytt. De har laget en coupe som setter standarden som alle nå må strekke seg etter. Bare noen helt få vil ha sjansen til å strekke seg helt opp – for dette er coupe akkurat slik den skal være.

Vi liker de små justeringene på karosseriet utvendig – det er nok til å gi bilen en egen identitet.

Du må riktignok betale for moroa. Startprisen er 454.700 for 320d med 163 hk. A5 Coupe starter på 418.800 kroner – og da med en 170 hks bensinmotor.

Skal du ha bensinmotor i BMW-en er foreløpig 428i innstegsmodellen – til 587.400 kroner.

La det ikke være noen tvil - en ny stjerne er født - og den kalles 4-serien.

 

Bil: BMW 4-serie Modell: 428i xDrive Motor: 2-liter, bensin Effekt: 245 hk/320 nm 0–100 km/t: 5,8 sek. Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,67 l/mil Bagasjeplass: 445 liter Pris: Fra 454.700 kroner (420d, 163 hk) Pris testbil: 915.480 kroner

 

LES OGSÅ: BMW M3: Fantastisk bil – men vær OBS!

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger