Finn biler og biltester

2013 BMW 6-Serie 640d Gran Coupe Sportsautomat Coupè Diesel

Test: BMW 640d Gran Coupe: Denne snur opp ned på det meste

Den kommer sent – men veldig, veldig godt.

Det er ikke så ofte BMW må se seg slått når det kommer til utvikling av nye biler – men når det gjelder firedørscoupeer ble de akkurat det. Grundig slått, til og med.

Ikke bare var Mercedes der – aller først – med sin CLS, men i tillegg klarte både Audi og Volkswagen (!) å lansere sine firedørscoupeer i god tid før BMW hadde fått somlet seg til å reagere.

Så ille er det faktisk at både CLS og CC er på plass med andre generasjon før BMW har klart å lage sin første. Har de tapt kampen før de i det hele tatt har kommet i gang?

LES OGSÅ: Rålekker BMW stjeler showet

 

Mye å leve opp til

En skulle kanskje tro det. At BMW er så langt bak i løypa, at de ikke makter å holde følge med sine tyske konkurrenter.

Det var derfor spennende å hente den nye "designbilen" fra BMW – for den er viktig, kanskje ikke for volumsalget, men for prestisjen. BMW har ikke råd til å komme diltende etter med en bil som ikke holder standarden til de andre.

LES OGSÅ: BMW 6-serie: Årets mest sexy bilnyhet?

 

Vakker

Og det har de heller ikke gjort. Det er bare å stålsette seg, alle Audi-, Mercedes- og VW-fans, det er kommet en ny elev i klassen – som akter å bli lagt merke til!

Gran Coupe er etter vår mening den vakreste bilen fra BMW på lang, lang tid – og uten tvil den flotteste i dagens omfattende modellutvalg. Men utseendet er ikke alt – kundegruppene som vurderer biler i prisklassen over en million kroner forventer så mye, mye mer.

Og selv om BMW innfrir på mange områder – er det et par punkter som trekker ned også.

 

Prøv også:

Mercedes CLS – komfortkongen!

Les hele testen av CLS her

Audi A7 – med trekk på alle fire

Les hele testen av A7 her

Bil: BMW Gran Coupe Modell: 640d Motor: 3-liters R6 Effekt: 313 hk 0–100 km/t: 5,4 sek. Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,55 l/mil (blandet) Bagasjeplass: 460/1260 liter Pris: Fra 1.164.900 kroner / Pris testbil: 1.679.040 kroner

 

5 Kjøreglede

Kjøreegenskapene i en slik bil er omtrent like viktige som strengene på en gitar. Det har BMW tatt konsekvensene av – for maken til kjøremaskin skal du lete lenge etter.

En skulle ikke tro at dette er en firedørsbil – for her er det coupefølelse hele veien. Den runder hårnålssvingene med en nesten arrogant selvtillit – og lokker fram smilet til den som sitter bak rattet.

De ulike oppsettene for girkasse, understell og styring er ikke like omfattende som i M-modellene – men byr på det meste av det du trenger.

Det eneste jeg savner, som finnes på M5/M6, er gir- og turteller i head up-displayet når jeg ønsker å virkelig kjøre selv, og gire med hendlene bak rattet.

4 Interiør/plass

Baksetene er ikke så romslige som i 5-serien naturligvis, og takhøyden kan by på problemer for de mest langstrakte. Men de aller fleste vil finne seg veldig godt til rette.

Det er sågar plass til tre i baksetet – men det er høyst teoretisk. Hvis du taper loddtrekningen og må sitte der på langturen – kan du like gjerne sette deg på bussen i stedet. Eller bli hjemme.

Foran er det raust med plass – også i høyden. Setene er i kjent stil meget komfortable – og gir samtidig støtten du trenger.

For øvrig gir det sjelero å nyte det elegante og luksuriøse designet på interiøret – og stillheten i coupeen. Testbilen har skinn og kontrastsømmer så langt som øye kan skue – det neste blir vel at knappene på stereoanlegget og speedometernåla også får skinntrekk på seg!

Funksjonaliteten og oppsettet i den digre skjermen til IDrive-systemet er eksemplarisk – selv om vi fremdeles liker utseendet best når de er integrert i selve dashbordet.

Bagasjerommet er på 460 liter – langt ifra største i klassen (CLS: 520 liter/A7 535 liter) – men trolig nok for de fleste så lenge barnevogna ikke skal med.

5 Motor

Testbilen, 640d, har 313 hk våryre hingster som bare verker etter å få utfolde seg. Det betyr også at du har 630 nm til rådighet. Og for noen prestasjoner det gir! Ikke bare når du 100 km/t på 5,4 sekunder – du gjør det med trygg forvissning om at snittforbruket ditt er litt over halvliteren på mila.

CO2-utslippet er på sin side 146 g/km – også det er utrolig lavt for en bil med slike ytelser.

Til å fordele kreftene er det en åtte trinns sportsautomatkasse. Og sammen med muligheten til å bestemme hvilket lynne bilen skal ha – fra miljøvennlig, komfortabel til sportslig – er dette en bil som i realiteten er flere modeller i et og samme skall: En rolig og god cruiser om du vil det – eller en sportsbil med knivskarpe kjøreegenskaper når humøret heller i den retningen.

6 Design

6-serie Gran Coupe bygger naturligvis på Coupe – og skal du slekte på noen, er jo heller ikke det et dårlig utgangspunkt akkurat.

Men i motsetning til hva som gjerne er regelen, synes jeg denne gangen at utseendet blir enda vakrere med fire dører enn med to. Den blir enda mer elegant og virker lavere – dessuten blir den 5 meter lang. Et skikkelig flak, rett og slett!

Testbilen er for øvrig lakkert i fargen Frozen Bronze – som virkelig framhever de lekre linjene.

Likevel er det nok den minst coupeaktige av de tidligere nevnte firedørscoupeene. Hekken flyter nesten ut i en vanlig sedan, mens både Mercedes CLS og Audi A7 (og Passat CC) alle heller mer mot kombiløsningen.

4 Miljø/økonomi

Alt er relativt, er det et uttrykk som heter. Og det kommer godt med når det blir snakk om denne typen biler. For det blir meningsløst å bruke uttrykk som billig – i forbindelse med en bil som koster 1.164.900 kroner – før ekstrautstyr.

Men du får uendelig mye bil for pengene – og det eneste vi kan komme på at vi ville savnet i denne bilen, er firehjulstrekk. Når vinteren og snøen kommer, kan nok det enorme dreiemomentet og bakhjulstrekken by på visse problemer i motbakkene.

Skal du ha trekk på alle fire må du punge ut rundt en halv million kroner til – men da snakker vi bensin (650i xDrive). Det er foreløpig eneste modell med xDrive.

Men drivstoffutgiftene er i alle fall så lave som det er lov å håpe på i en bil som kjører fletta av det meste du møter på veien.

Og hånd i hånd med forbruk går jo som kjent utslippene. Med tanke på det globale miljøet er det i alle fall lite å klage over. Men det er jo en diesel, og på grunn av NOX-utslippene er den ikke akkurat velkommen i storbyene på vinterstid lenger.

Konklusjon

BMW har kommet sent til festen, men når de først møter opp så er det med kveldens flotteste modell. Og ikke bare det – på dansegulvet er hun den mest smidige og elegante – særlig når sviskene er unnagjort, og det skal rockes så svetten spruter.

Gran Coupe setter seg umiddelbart i respekt. Spørsmålet vi sitter igjen med, er bare hvorfor i alle dager en ventet så lenge?

Også skal det sies at alle bilene i dette segmentet er meget gode. CLSen byr på mest komfort, mens Audien tilbyr firehjulstrekk på langt flere av modellene enn det BMW og Mercedes gjør – og i Norge er dette et poeng.

Den billigste A7-en med trekk på alle fire koster 709.800 kroner – da får du 2,8-liters FSI-motoren på 204 hk. Den mest direkte sammenlignbare med 640d er A7 3,0 TDI med 313 hk – denne koster ca. 113.000 kroner mindre enn BMWen (!) - og da får du altså Quattro med på kjøpet.

CLS har to modeller med firehjulstrekk, eller 4MATIC som de kaller det, en diesel (CLS 350 CDI / 265 hk – 973.900 kroner) og en bensin (CLS 500 / 408 hk – 1.456.900 kroner).

BMW-en legger seg altså over konkurrentene i pris, og tilbyr enn så lenge bare én variant med firehjulstrekk. Så valget blir derfor "enkelt" – er det nødvendig med firehjulstrekk har både Audi og Mercedes alternativer som er gunstigere priset. Men hvis rå kjøreglede er viktigere enn å få bilen helt fram til hytta eller opp den bratteste bakken om vinteren – så er Gran Coupe den rette bilen for deg!

Totalt: 5/6

For deg

Du liker å KJØRE bil

Ikke for deg

Du sliter med å betjene lånene du har fra før...

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå