Finn biler og biltester

2010 BMW Z4 sDrive23i Automat Cabriolet Bensin

Test: BMW Z4 23i: Alt annet enn anonym

Det er lite som slår en cabriolet i solsteken. Vi har kjørt BMW Z4.

Nye BMW Z4 har blitt større, tyngre og ikke minst fått et ståltak. Her har nok markedsavdelingen hatt mye å si. De ville ha en bil som kunne være et reelt alternativ til Mercedes SLK. For å klare det må den være litt snillere, og litt mer praktisk enn forrige Z4.

5 Kjøreglede

BMW Z4 med denne motoren er ikke en fullblods sportsbil. Til det er den litt for stor og tung. Vekten er på hele 1 430 kilo. Det er like mye som en BMW 318i stasjonsvogn og 300 kilo mer en Mazda MX-5 med automat og den største motoren. I tillegg er testbilen utstyrt med en 6-trinns automatkasse som gjør den en del tregere enn samme motoralternativ med manuell girkasse.

Men så lenge du ønsker å beholde lappen, er det mer enn nok kjøreglede i en BMW Z4 med den minste motoren. Den økte vekten har gjort karosseriet stivere, og bilen er mer komfortabel enn forrige generasjon.

Du har tre ulike oppsett å velge mellom. Normal, sport og sport +. I normal er styringen litt lettere og ligger girkassen i et ganske høyt gir. Vi må innrømme at vi stort sett hadde bilen i sport. Da har du bedre respons. I sport + kobles ESPen ut, men du skal fortsatt kjøre temmelig tulling før det slipper. Velger du å punge ut ekstra for det adaptive M-chassiset kan du også endre fjæringen.

Det er litt spesielt å gå fra en normal bil og inn i en Z4. Du sitter nesten rett over bakhjula, og forhjula er ganske langt unna deg. Det minner oss litt om Corvette. Det er ganske tøft å sitte lavt i bilen og skule over det lange panseret. Du skal være svært kravstor hvis du ikke storkoser deg bak rattet på BMW Z4.

4 Interiør/plass

De lengste vil slite litt med å finne en perfekt kjørestilling. Det båser også litt i skalpen om du er altfor høy. Jeg er 183 cm og da går det fint, men det blir litt mye vind i nakken i lengden. Det ser kanskje ikke så tøft ut, men det er ikke noe galt med et skjerf.

Bagasjerommet vokser fra 180 til 310 liter når du tar på taket. Det er ganske mye til å være en roadster, men ikke stort nok til å kunne kalles en praktisk bil for to. Z4 er ikke laget for de som er dårlig til bens. Du sitter veldig lavt og det kan være vanskelig å komme inn og ut på en grasiøs måte.

Stereoanlegget spiller fint og du har to koppholdere. Det bråker litt med taket på, men ikke mer enn vi er vant til fra andre biler av den typen. Når det gjelder kvalitetsinntrykk og finish står ikke Z4 tilbake for noen. Interiøret er direkte lekkert.

5 Motor

For en fantastisk lyd. En herlig metallisk klang, popping i eksospotta når du slipper opp gassen, og en hvinelyd som får deg til å lure om du har politiet på nakken. Det er fort gjort å kaste alt som heter snill gassfot og god drivstofføkonomi ut av vinduet.

En 2,5.liters rekkesekser med 204 hestekrefter står for fremdriften. Med manuelt gir går 0-100 km/t unna på 6,6 sekunder, men testbilen har automatigr og da tar samme øvelse 7,3 sekunder. Det er ikke sakte, men det er litt trist å vite at de som har spart 13 400 kroner på bilen sin også har en raskere bil.

6 Design

Når det gjelder designet har egentlig Jeremy Clarkson sagt det best. ”Det er litt som Uma Thurman. Helt perfekt, men du kan ikke forklare hvorfor.” Og min kjæreste var klar på at BMW Z4 er en av de aller fineste bilene jeg har testet.

Den minner ganske mye om BMW Z8 med elementer fra nye 7-serie, og det går linjer i alle retninger. Z4 er både stygg og pen på en og samme tid, men helheten er utrolig bra.

Hovedproblemet med designet må være at det ikke er for alle. Du sender ut ganske kraftige signaler når du kommer kjørende med en BMW Z4. Vi forstår deg godt hvis du ikke helt klarer å leve med imaget. BMW Z4 er en av de aller tøffeste roadsterene for deg som ikke tror på janteloven.

3 Miljø/økonomi

Startprisen på en BMW Z4 sDrive23i automat er 553 400 kroner. Det er 11 900 kroner høyere enn BMW 320i Cabriolet med automat. Hva slags BMW-cab har du lyst på? En hvor du kan ta med deg barna på solskinnstur, eller en sprekere bil for to?

Utstyret er som alltid med BMW ganske dyrt. Vår testbil har endt opp med ekstrautstyr for 72 420 kroner, og såpass må du regne med for å få en bil du kan være stolt av.

BMW Z4 blir aldri noen miljøbil. Til det er den minste motoren for stor og bilen veier for mye, men en veldig snill automatgirkasse hjelper på. CO2-utslippet på 192 g/km er lavere enn med manuelt gir. Det er ganske bra med tanke på at bilen har 204 hestekrefter. Z4 får plusspoeng for en del miljøvenlig teknologi, den tar blant annet i bruk bremseenergi for å lade batteriene.

Konklusjon

BMW Z4 er en veldig bra bil. Den gir oss rett og slett en skikkelig godfølelse. Det er helt klart enkeltting som kunne vært bedre, men helheten er super. Det er komfortabelt, morsomt, herlig upraktisk og lekkert på en gang.

Bare ikke tro at folk snur seg etter deg. Det er kun barn som tør å vise at de legger merke til deg. De voksne har nok lett for å se på deg som en snobb når du kommer kjørende i en kliss ny BMW Z4. Lev med det og få en herlig bil.

Totalt: 5/6

For deg

Du ønsker deg en roadster, men synes Caterham er uaktuelt.

Ikke for deg

Du stemmer SV.

Vårt førstevalg

Med større motor blir Z4 veldig mye dyrere. Det er litt vanskelig å forsvare å bruke 190 000 kroner ekstra for 54 hestekrefter mer. Ok, prestasjonene blir en del bedre, men den høyeste fartsgrensen i Norge er tross alt 100 km/t.
Et viktig valg er om du skal gå for automat eller manuell. Vi ville nok valgt å gire selv. Og så må du huske på et par viktige kryss i utstyrslisten: sportsseter (7 000 kroner), skinn (14 800 kroner) og vindskjerm (2 450 kroner).
Spiller ikke penger noen rolle kan du velge sDrive 35i. Da får du en veldig bra dobbeltkløtsjkasse som girer fortere enn du klarer manuelt, og med 306 hestekrefter går 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå