Hva gjør du når SUV-markedet stadig øker og tar andeler fra andre segmenter – samtidig som du selv har sovet i timen og ikke utviklet en bil i denne klassen? Jo, da kan du selvfølgelig gjøre som Citroën: Låne en bil fra en annen produsent, tilføre litt eget «særpreg» – og vips være med i selskapet du også.
C-Crosser er i praksis en Mitsubishi Outlander med litt pynt. Karakteristisk Citroën-front, ny hekk og ikke minst Citroëns egen 2,2-liters diesel under panseret.
Forventer du deg en supermyk og fransk-komfortabel bil? Da blir du skuffet. C-Crosser er ganske stramt satt opp og trives ikke veldig godt på dårlig og hullete vei. Da smeller det skikkelig i chassiset og ujevnhetene kjennes godt i hele bilen.
Da trives den (og du) bedre på god landevei. Dette er en av de største bilene i klassen og lengden er med på å gi rolige veiegenskaper. Den flyter fint av gårde og oppfører seg forutsigbart.
Motoren støyer litt når du presser den opp mot maks ytelse. De kraftige forsetene er komfortable og har god støtte alle veier. Her trives du i mange mil! 4x4-systemet gir deg mulighet til å velge mellom forhjulstrekk og firehjulstrekk. Ikke blant det mest avanserte på markedet, men det holder til de aller flestes behov.
Trumfkortet til C-Crosser er de to setene helt bakerst. Sittekomforten der er ikke all verden, men to unger har det helt greit. Og når de ikke er bruk, «forsvinner» setene ned i gulvet.
Baksetet er todelt og kan skyves i lengderetningen. Det gir finfin fleksibilitet. Det er også mange praktiske detaljer i interiøret: store koppholdere, rom i dørene og i midtkonsollen. I det hele tatt er dette en super familiebil som helt klart appellerer til de som trenger mer enn gjennomsnittlig mye plass.
Alt er solid og godt sammenskrudd, men Citroën har langt igjen før de klarer å lage interiør som føles eksklusivt. Her er det mye hardplast og enkle løsninger.
2,2-literen er sterk og kler bilen perfekt. 160 hester er mye i denne bilklassen og 380 Nm ved 2000 omdreininger sier sitt om at det er solide krefter i bånn. Den gjør 0 til 100 km/t hårfint under 10 sekunder, men viktigst er at du har solid overskudd gjennom hele registeret.
Det bråker litt under akselerasjon, men oppe i marsjfart roer motoren seg godt ned. Snittforbruk på 0,73 liter/mil er ikke spesielt imponerende, men vi snakker altså drøyt 1700 kilo bil med ganske stor motor.
Outlander-designet er i utgangspunktet enkelt og ryddig. Det er vanskelig ikke å tenke på Citroën-fronten som litt påklistret, men den gir bilen særpreg. De Lexus-inspirerte baklyktene på Outlander har allerede blitt litt utdaterte. Citroën har en mer tradisjonell løsning her og vinner på det.
Ellers er bilen høy og litt smal og bærer preg av at Citroën nok har måttet gjøre en del kompromisser med utgangspunktet underveis. Lengden gjør at den ser litt mer maskulin ut enn flere av konkurrentene.
CO2-utslipp på 194 gram/km er ikke imponerende og viser at motoren langtfra er siste skrik. Den er også litt tørstere enn de beste konkurrentene, men i praksis er det ikke snakk om de helt store forskjellene.
Da den ble lansert var C-Crosser altfor dyr. Det skjønte da også Citroën, som etter hvert gikk inn med et skikkelig priskutt. Billigste C-Crosser starter nå på 439 900 kroner, mens testmodellen vår med Exclusive-pakke kommer på 469 900 kr – satt ned fra hele 515 400 kr.
Utstyrsnivået er hyggelig, men absolutt ikke overveldende. Går du for originalen Outlander, starter den på 369 900 kroner. Da må du nøye deg med 2-liters diesel på 140 hester, men differansen er likevel drøy. Når du nærmer deg 500 000 kroner er det mye å velge mellom, også i denne klassen. Og C-Crosser er absolutt ikke blant de rimeligste. Det er også grunn til å regne med at verditapet blir høyere enn på en Outlander, så det er verdt å ta med i vurderingen før du kjøper.
Mitsubishi Outlander er en av de beste bilene i klassen. Mange vil holde seg til originalen og derfor ikke engang vurdere C-Crosser. Men er du opptatt av å skille deg ut (eller trenger å bytte inn en brukt Citroën hos merkeforhandler), er denne bilen absolutt verdt å tenke på.
Som femseter har den digert bagasjerom. Selv om du ikke bruker de to bakerste setene ofte, er det fint å ha muligheten. C-Crosser scorer også høyt på fleksibilitet og praktiske løsninger. Fin og sterk dieselmotor. Prisen er imidlertid litt høy og du må være forberedt på større verditap enn på Outlander.
Du bare må ha Citroën – uansett om alle med litt peiling vil gjennomskue den som en Mitsubishi.
Du er ekte Citroën-entusiast.
Her er valget enkelt. Det finner bare to versjoner, og det blir litt mer moro med Exclusive-pakke.