Finn biler og biltester

2008 Ford Galaxy 2,0 TDCi

Test: Ford Galaxy 2,0 TDCi: Ut i Galaksen

Ford Galaxy er siste stopp før du må ha varebil eller minibuss. Men bak rattet minner den mistenkelig om en personbil.

Første generasjon Ford Galaxy var et samarbeidsprosjekt med VW, der søstermodellene heter VW Sharan og Seat Alhambra. Dette er problembiler vi ikke anbefaler noen å kjøpe brukt.
Galaxy i andre tapning er noe helt annet. Denne bilen er i praksis en litt forlenget og ikke minst forhøyet versjon av Ford S-Max. Ellers er oppskriften svært lik lillebror. Fleksibelt interiør med inntil sju sitteplasser og kurant motorisering. Prislappen er heller ikke avskrekkende. De fleste utgavene gir deg mye bil for penga.

4 Kjøreglede

Det finnes biler som byr på enda mer plass enn Galaxy, men da er de sjelden bygget som personbiler fra starten. Varebil-røtter kan til en viss grad skjules med påkostede interiørløsninger, men kjøreegenskaper er det vanskeligere å endre på.

Du er aldri tvil om at Galaxy er en personbil. Til å være så stor, er den overraskende kompakt og lett håndterlig. Det er egentlig bare når svingene kommer tett du merker at dette er adskillig mer bil enn en vanlig stasjonsvogn i mellomklassen. Da er det tendenser til krenging og du mister litt nærkontakten med underlaget.

På fin landevei og ikke minst på motorvei, er dette ikke noe problem. Langturskomforten er fin. Lang akselavstand og mange kilo bil gir rolig oppførsel.
I trange bygater og ikke minst i parkeringshus, er det ikke like morsomt. Galaxy er bred og litt uoversiktlig, og parkeringssensorene kommer absolutt godt med.

5 Interiør/plass

Galaxy er en av de få bilene hvor du faktisk kan bruke alle sju setene og fortsatt ha litt plass til bagasje. Nøyer du deg med fem seter, er det bare å måke inn feriebagasjen. Og når du skal ha med virkelig mye, felles alle fem baksetene ned i gulvet. Nærmere varebil er det vanskelig å komme.

Her er det mange smarte løsninger. De to bakerste setene forsvinner naturligvis ned i gulvet når de ikke er i bruk. De tre baksetene kan skyves individuelt i lengderetningen. Også de felles ned i gulvet. Det blir flatt, men ikke med helt sammenhengende gulv. Litt irriterende når du mister småting innimellom. Dessuten er selve nedfellingen av setene litt tungvint, med to operasjoner i stedet for én. Men strengt tatt er dette flisespikkeri. Det er ikke mange biler som er i nærheten av Galaxy på plassutnyttelse og bruksverdi.

Det er også mange smårom rundt i bilen. Velvoksne dørlommer, koppholdere og hele seks (!) rom i taket. Interiørkvaliteten er også god. Det både ser bra ut og føles solid.

4 Motor

2-liter diesel på 140 hester – holder det i en så stor bil? Ja og tja. Det går overraskende greit så lenge du ikke laster bilen tungt. Automatkassa jobber også svært godt sammen med motoren. Uten for mange kilo innabords duger det, også når du skal kjøre forbi. 0 til 100 km/t på 11,9 sekunder er ikke akkurat racerbil-takter, men på en stor flerbruksbil er det spiselig.

Med full bil derimot, merker du at det ikke er noe kraftverk der framme. Da blir det snaut og litt masete. Du får Galaxy også med 2,2-liters diesel med 175 hk. Absolutt verdt å vurdere.

4 Design

Kinetic Design heter designretningen Ford har hatt mye suksess med de siste årene. Med introduksjonen av nye Fiesta følger alle modeller nå dette – med unntak av Galaxy. Ifølge Ford gjør størrelsen på bilen at den ikke har et fullverdig Kinetic Design, bare ”elementer” av dette.
Litt diffust? Jo da. Viktig? Nei, ikke veldig. Lillebror S-Max klarer kunststykket å se sporty ut (i alle fall i enkelte farger), men Galaxy er sjanseløs der.

Spesielt hekken er tung og veldig firkantet. Her har praktiske hensyn gått foran design, og på en bil som dette er jo det helt greit. Galaxy ser uansett mye sprekere ut enn biler som VW Transporter og Ford Transit, og det er lekre detaljer her og der, selv om de drukner litt i helheten.

4 Miljø/økonomi

Startpris på testbilen er 484 800 kroner. Da er det 2-liters diesel på 140 hk under panseret. Utstyrspakka er også bra, men ikke gigantisk. Testbilen har utstyr for nesten 100 000 kr i tillegg. Da er det fullpakket bil, og du klarer deg greit uten mye av dette.
Uansett er du kjapt over 500 000 kroner i tillegg, og da er det veldig mye annet du kan kjøpe enn Galaxy. Det avgjørende blir derfor om du virkelig trenger all plassen. Skal du ha sjuseter med mye plass, er det imidlertid ikke så veldig mye annet å velge mellom.

CO2-utslipp på 196 gram/km er ikke ille for denne bilstørrelsen. Dieselmotoren er også hyggelig på forbruket: 0,74 l/mil på blandet kjøring. På pen landeveiskjøring klarer du å holde den rundt 0,6 l/mil, men med full bil og litt hard gasspedaljobbing, blir forbruket fort mye høyere.

Konklusjon

Diger bil trenger ikke bety at du må kjøre personifisert varebil. Det er Galaxy et godt eksempel på. Her får du tett opp mot personbilfølelse, samtidig som du kan ha med deg veldig mye, av både folk og bagasje.

Fin komfort på langkjøring og mange smarte interiørløsninger. Men plass bør klart være det viktigste kriteriet hvis du velger Galaxy. Lillebror S-Max er bare litt mindre, men oppleves som en adskillig mer letthåndterlig bil.

Totalt: 4/6

For deg

Du har mange unger, hund, svigermor og stort transportbehov.

Ikke for deg

Du bor i byen, parkerer i parkeringshus og har sans for minimalisme.

Vårt førstevalg

Galaxy har et relativt lite prisspenn. Det starter på 414 200 kroner (115 hesters Trend) og ender på 508 200 kroner (175 hesters Ghia). Vi anbefaler å gå for enten 2-liters diesel med 140 hk eller dra til å kjøpe 2,2-literen på 175 hk.
Ghia-pakke koster drøyt 20 000 kroner mer enn Trend. Det er det verdt. Fornuftsvalget blir da 140-hesteren i Ghia-versjon til 453 200 kr, eventuelt 485 200 kr hvis du skal ha den med automat. I tillegg bør du spandere parkeringssensor til 5200 kr. Dette kan fort tjene seg inn!

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå