Suksessen med S-Max og Galaxy har gitt Ford et solid grep om flerbruksbil-kjøperne. Men lillebror C-Max klarte aldri det samme i sin første generasjon.
I fjor kom så bilen som skal gjøre noe med det, eller rettere sagt: Bilene som skal gjøre noe med det. C-Max får du nemlig i to utgaver, "vanlig" femseter og Grand C-Max som har plass til sju.
Det er sistnevnte vi har testet. Med 2-liters dieselmotor på 115 hk, powershift-girkasse og utstyrsgraden Titanium er dette en påkostet bil. Startpris: 352.900 kroner, testbilen har i tillegg ekstrautstyr for over 60.000 kroner.
Rett i teten: Les testen av nye Ford Focus her
Prøv også:
Volkswagen Touran
Touran har vært med i mange år, men takket være forsiktige oppdateringer underveis holder den seg bra. En mye mer praktisk bil enn Grand C-Max, her er det fullverdige bakseter og bagasjeplassen er også bedre. Mye å velge mellom, både på motor og utstyr. Ingen komfortvinner, men en robust og gjennomtenkt bil som tåler skikkelig familiebruk.
Klikk her for å lese mer om Touran
Toyota Verso
Ikke lenger noen nyhet og ikke akkurat bilen som tar deg med storm. Men Verso er en av de mest gjennomført bilene i denne klassen. Mange fine og praktiske løsninger, kombinert med høy komfort og god kvalitet. Som vi skriver i testen av Verso: Den ser snill, ordinær og langt fra imponerende stor ut, men Toyota Verso er en sånn bil som vokser når du tar den i bruk"
Klikk her for å lese hele Verso-testen
Ford S-Max
Vi kommer ikke unna "storebror" i denne sammenhengen. Den beste bilen i sin klasse og en bil som er temmelig overlegen i forhold til Grand C-Max. Plassen er langt bedre og også S-Max er kjøreglad, størrelsen til tross. Det blir dyrere, men de pengene får du igjen den dagen du skal selge den igjen. Kom i faceliftet utgave i fjor, uten at endringene var veldig store.
Klikk her for å lese testen av S-Max
Ford har skaffet seg et velfortjent rykte for gode kjøreegenskaper og er flinke til å gjennomføre det i helt modellutvalget. Det kommer derfor ikke som noen stor overraskelse at Grand C-Max er en kjøreglad bil.
I denne bilklassen er det veldig mye både-og på dette området. Alt fra overkomfortabelt og uengasjerende, via bussfølelse - og de primitive varebil-baserte bilene som hverken byr på kjøreegenskaper eller komfort i særlig omfang. Men Ford viser igjen at du faktisk kan ha det ganske morsomt bak rattet selv om du kjører flerbruksbil.
I forhold til opphavet Focus merker vi at bilen er både litt større, tyngre og mer høyreist. Men det snakk om små forskjeller. Styringen er fast og fin og understellet et godt kompromiss mellom komfort og kjapp respons. Litt to biler i ett: Du kjører komfortabelt og fint lastet med unger og bagasje - og du kan ha det ganske gøy med bare deg selv bak rattet. Pluss også for god støydemping, her er Grand C-Max en av de beste i sin klasse.
Mens lillebror nøyer seg med å være femseter, har Grand C-Max plass til sju. Men det er egentlig en sannhet med modifikasjoner. I praksis har fire god plass, mens tre av passasjerene bør være alt annet enn plasskrevende. Midtplassen i baksetet er nemlig bare en "halv plass" på grunn av manglende bredde - og de to bakerste setene er helt klart beregnet på små unger. Her snakker vi rene nødseter og selv om skyvedører hjelper på adkomsten, er det trangt å komme seg inn og ut.
Seteløsningene i Grand C-Max er som de skal være i denne klassen, men vi må gi et stort minus til at den ikke har tre fullverdige bakseter. Her er flere konkurrenter langt bedre. Dermed blir dette i praksis en bil for de som sjelden har mer enn tre passasjerer med seg. Har du fire unger, må enten en sitte ekstremt trangt i midten - eller du må alltid bruke et av de bakerste setene. Og da har du nesten ikke bagasjerom igjen.
Synd, for plass og fleksibilitet er nå engang grunn nummer én for å kjøpe bil i denne klassen.
Med alle setene i bruk er bagasjerommet bittelite. Bruker du den som femseter er bagasjerommet i utgangspunktet 475 liter. Baksetene kan skyves i lengderetningen, det er smart. Nedfelt bygger setene overraskende mye, det gjør bagasjerommet blir ganske grunt. Legger du ned alle setene og bruker bilen som toseter, vokser volumet til hele 1742 liter.
Interiørkvaliteten er god og du får følelsen av at dette tåler en støyt. Midtkonsollen gir et rotete førsteinntrykk og her har Ford-designerne fått lov til å gå litt amok. Sprekt og sporty, men ikke imponerende intuitivt.
To irriterende detaljer: Lysbryteren er plassert så langt ned at jeg stadig kommer borti med venstre kne. Og Isofix-festene sitter så krongete til at det er et skikkelig C-moment (sorry!) å ta barneseter inn og ut. Det er en liten dødssynd på en bil som dette.
Vi har kjørt C- Max og Grand C-Max med 1,6-liters diesel som kler bilen godt - og som absolutt er tilstrekkelig. Denne testbilen har 2-liters 115-hester diesel og med denne motoren er det godt med krefter. Motoren er først og fremst sterk. 270 NM ved 1750 omdreininger gjør at Powershift-automaten har et ganske avslappet liv. Dessuten er motoren stillegående og kultivert, selv om du aldri er i tvil om at du kjører dieselbil.
Ford oppgir snittforbruket til 0,57 liter/mil. Så langt ned kom ikke vi, men det er ingen tvil om at du kan kjøre denne bilen rimelig. Her hjelper det også med litt ekstra volum, det er sjelden nødvendig å presse den veldig hardt. Powershift-kassa henger litt på girene. Ikke plagsomt, men heller ikke best i klassen.
S-Max var en liten revolusjon blant flerbruksbilene og viser at det er mulig å lage en tøff og sporty bil, selv om den skal være super-praktisk og ha plass til sju. Derfor er det nesten utrolig at det er samme merke (og samme designavdeling) som står bak Grand C-Max.
Først trodde jeg at det kanskje bare var førsteinntrykket og at bilen kom til å vokse litt etter hvert, men nei. Dette er og blir et merkelig og temmelig mislykket bildesign. Høyt, kantete og uharmonisk - det er som noe koreanerne kunne kommet med for ti år siden, før de begynte å få dreis også på design.
Det er verst fra siden og skrått bakfra. Her stemmer ikke proporsjonene i det hele tatt og totalinntrykket er bare merkelig.
Hvis Ford hadde kommet opp med en bil som hadde helt ekstremt god plass eller banebrytende praktiske løsninger, hadde det kanskje vært mer forståelig. Men det har de ikke. En såpass ordinær bil som VW Touran framstår som nesten elegant sammenlignet med dette.
Den ser rett og slett litt stusslig ut når den står parkert på gårdsplassen min. Her har Ford bommet på en måte som må gå ut over salget.
Billigste Grand C-Max sniker seg under 300.000 kroner, da får du 1,6-liters diesel med 95 hk. Testbilen koster en god del mer, den starter på 352.900 kroner. Dermed er den i en prisklasse hvor den har mange konkurrenter, også biler med bedre plass. Du betaler i praksis mye for dobeltclutch-girkassen.
Er du villig til å gire manuelt, kan du for eksempel velge bilen med 1,6-liters 115-hester og spare rundt 34.000 kroner. Eller du kan går for 2-liters dieselen på 140 hk og komme unna med rundt 10.000 kroner mindre enn for testbilen.
Snittforbruk på 0,57 liter/mil er ikke spesielt imponerende, det er heller ikke Co2-utslipp på 154 gram/km.
Etter suksessen med S-Max var grunn til å forvente at Ford skulle gjenta det samme et hakk under - og gjøre C-Max / Grand C-Max til klasseledere. Det har de ikke klart. Det skorter først og fremst på det som er grunn nummer én til å kjøpe denne biltypen: Nemlig plassen. Ford har rett og slett fått forbausende lite ut av både bakseteplass og bagasjerom i forhold til bilens størrelse.
Designet er blottet for "må ha"-faktor, også det et solid brudd med det merket klarte med S-Max. Da står vi igjen med en helt grei bil som scorer bra på komfort og kjøreegenskaper, men som ikke når opp mot de beste konkurrentene. Denne klassen er tøff og det kan nesten virke som om Ford undervurderte konkurrentene da de utviklet nye C-Max.
Du ikke trenger mye plass - og ikke bryr deg om design
Du er ute etter en smart flerbruksbil
Testbilen priser seg ut, du skal faktisk bare legge på tre tusenlapper for å få billigste S-Max, for 22.000 mer får du S-Max med 115-hesters 1,6-liter og i Titanium-utgave, det er et mye, mye bedre kjøp. Men også i forhold til konkurrenter på samme størrelse, blir denne utgaven for dyr. Testbilen kommer med ekstrautstyr opp i over 400.000 kroner, uten at den er noen utstyrsbombe.
Det smarteste kjøpet er nok Grand C-Max med 1,6-liter og 115 hk. Da må du gire manuelt, men du kommer unna med en godt utstyrt bil til under 350.000 kroner.