Finn biler og biltester

2014 Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Summit 250hk Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Jeep Grand Cherokee: De beste endringene ser du ikke

Særlig på ett område var det helt nødvendig med forbedring.

Når du hører om Jeep, forventer du kanskje røffe terrengbiler – som brautende stikker den digre snuten sin fram og kan skremme en småbil hjem til garasjen på rekordtid.

Men det er mer enn ekstrem fremkommelighet og amerikansk machokultur som skinner gjennom i deres nye luksus-SUV, Grand Cherokee.

Dette er Jeeps flaggskip, med stort fokus på premium og komfort i toppklasse.

Modellen har eksistert i over 20 år og er solgt i over 5 millioner eksemplarer verden over. I 2014 skal den være med å sette skikkelig fart på Jeep-salget også i Norge.

Den kom i helt ny drakt så sent som i 2012 – og allerede da tok den et gigantisk steg videre fra tidligere generasjoner. Nå har den, bare halvannet år senere, fått en facelift.

Og det er ikke småtterier som er gjort heller. Nytt utseende, ny girkasse, nytt infotainmentsystem og nye motorer, for å nevne noe.

Vi oppdaget at de virkelig viktige endringene er under huden på den amerikanske luksus-SUVen.

Se hvilken Jeep som kanskje gjør comeback:

 

Hvordan er den å kjøre?

Møtet med nye Grand Cherokee er ganske mektig. Du kommer deg på plass bak rattet, og føler med en gang at du sitter høyt, trygt og komfortabelt. I denne bilen føler du deg fort litt uovervinnelig.

Motoren har en jevn gange, og du legger ikke særlig merke til at det er en diesel.

Når du gir gass kommer imidlertid en grovere lyd og litt mer vibrering. Det er imidlertid ikke til sjenanse, mer en påminnelse om at dette er en sterk og stor bil.

Om konkurrentene BMW X5 og Mercedes ML har James Bond-karakter – raffinert, nybarbert og med en sveis som er urokkelig selv gjennom et møljeslagsmål av episke proporsjoner, er Jeepen mer som Indiana Jones: Røff i kantene, barsk og ikke redd for å bli skitten.

Framkommeligheten er på topp – slik Jeep er kjent for. Her har du alt det "nødvendige"; lavgir, forskjellige programmer for ulike underlag og muligheten til å heve understellet. Faktisk kan du nå heve bilen 287 mm – og det er viktig for mange som skal på hytta.

Der de aller fleste vil bruke den, på vanlig vei, fungerer den helt ypperlig. Luftfjæringen gir god komfort. Sammen med god styrefølelse sørger den også for at den store og tunge bilen kan kjøres overraskende aktivt.

Et viktig punkt både for komfort, kjøreglede og forbruk er at bilen har fått en ny åttetrinns girkasse. Den gjør at du til enhver tid har "riktig" gir tilgjengelig.

Det aller viktigste er likevel hva som har skjedd med sikkerheten. For mens den forrige generasjonen feilet stygt på elgtesten – har en rykende fersk test vist at den nye klarer brasene med bravur! Slikt er viktig – det viser at sikkerheten tas på alvor.

Men setene mangler litt på å måle seg med de beste komfort- og sportssetene til tyskerne. Lydnivået i kupeen, hovedsakelig dekkstøy, er også noe høyere enn vi skulle ønske.

Jeep Grand Cherokee – var verdens raskeste SUV:

 

Hvordan er plassen?

Grand Cherokee ruver godt i terrenget. Når du kommer inn har du også god plass. Særlig foran og aller bakerst er det et hav av plass.

Vi liker dessuten at det på skikkelig amerikansk vis er godt med rommelige og smart plasserte lommer og oppbevaringsplasser. Her står flasker og kopper trygt, og du har i tillegg egen plass til solbrillene, lommebok og annet som ellers har lett for å skli rundt.

Bagasjerommet rommer 782 liter, som er vesentlig mer enn både ML og X5. Det er nok plass i baksetene også – men kanskje ikke like mye som du forventer. Benplassen er nemlig ikke mer enn den må være, hvis de som sitter foran setter setene litt bakover.

Skulle det være ting du ikke får med i bagasjerom eller eventuell skiboks, er det bare å hekte på en henger. Denne bilen kan trekke over 3 tonn!

 

Finest utenpå eller inni?

Vi må innrømme at om du parkerer en Jeep Grand Cherokee ved siden av konkurrentene, så blir de andre straks litt puslete. Den nye fronten er enda tøffere og mer macho enn den forrige. Og det skulle faktisk litt til!

Dessuten er den blitt mer moderne – har fått LED-lys, ny grill og ny krom. Undertegnede er ingen stor fan av utstrakt bruk av krom i utgangspunktet, men her funker det faktisk svært bra.

Bilen ser grom ut fra alle vinkler. Bakfra er den litt mindre dominant enn forfra, men fortsatt stilig og moderne med nye lykter der også, samt stor takspoiler og et blankt og bredt eksosutløp på hver sin side.

Innvendig er det ikke fullt så gromt. Det er ikke det at du mistrives. Problemet er bare at BMW og Mercedes gjør dette bedre. For ikke å snakke om Audi. Kvalitetsfølelsen er ikke på høyden, og du merker det når du bruker girspaken, trykker på knappene og tar på ting.

Men de nye skjermene, 7" mulitfunksjonsskjermen som erstatter tradisjonelle speedometer/turteller og den enda større UConnect berøringsskjermen (8,4") som styrer alt fra navigasjon, stereo, klima og blue tooth, er veldig bra.

Særlig førstnevnte synes vi fungerer godt.

Grafikken til navigasjonen henger imidlertid ikke med på de aller beste. Og brukergrensesnittet er ikke like elegant og lett å bruke som når du har et menyhjul på midtkonsollen mellom setene.

Seieren i denne kategorien går dermed til eksteriøret.

Se Jeep video: Hva gjør forhjulene oppe i luften?

 

Går den bra?

Ja, den gjør virkelig det. Den nye motoren på 250 hk har krefter i massevis. 0–100 km/t fikser den i samarbeid med den nye girkassen på høyst respektable 8,2 sekunder.

V6-eren har et dreiemoment på hele 570 nm – og du vil svært sjelden ha behov for noe mer å rutte med.

I tillegg har forbruket blitt redusert – til tross for de forbedrede ytelsene. Den nye skal kunne klare seg med 0,75 l/m – slett ikke verst.

Det skal sies at vi, som så ofte før, ikke klarte å gjenskape disse tallene. Men sånn er det dessverre med stort sett alle bilene vi tester.

Problemet er igjen at konkurrentene har enda mer å by på. X5 25d med 211 hk er for eksempel nesten like rask – 0–100 km/t 8,4 sekunder – mens forbruket bare er 0,67 l/mil.

Dette må du vite om brukt Grand Cherokee:

 

...og hva er konklusjonen?

Med en startpris på 849.900 kroner er dette en kostbar bil. Da får du innstegsmodellen, Limited, med 190 hk. Skal du ha "alt" utstyr, og da mener vi omtrent alt du kan tenke deg, betaler du 929.900 kroner. Denne utstyrsvarianten kalles Summit – og det er den som lagerføres og satses mest på i Norge.

Testbilen, med 250 hk i Summit-utstyrsnivå, kommer på 1.029.900 kroner.

Det mye penger. Du får jo mye bil også – ingen tvil om det. Men vi skulle gjerne sett at prisene startet på nivå med X5 (774.600 kroner / 211 hk) og ML (874.400 / 204 hk).

Men kanskje er det ikke så mange kunder som vurderer akkurat disse bilene mot hverandre. Det er ganske forskjellige tilnærminger til SUV-konseptet. Det Jeepen mangler på fintfølelsen og raffinement, tar den igjen med renter på machometeret.

Den har overlegen framkommelighet, et kompromissløst design og rikelig med utstyr.

Fortsatt må den kjempe mot noen fordommer, men særlig med den nye girkassen på plass fortjener den å få en skikkelig sjanse.

PS: Har du 1,8 millioner kroner liggende og slenge og ikke noe å bruke dem på? Hva med en Jeep Grand Cherokee SRT Hemi. V8-er med 468 hk – og 0–100 km/t på bare fem sekunder! EN nordmann har allerede kjøpt en slik...

Pluss: Klassens tøffeste og rå i terrenget

Minus: Mindre premium enn de aller beste

  

Bil: Jeep Modell: Grand Cherokee Motor: 3-liter V6 diesel Effekt: 250 hk / 570 Nm 0–100 km/t: 8,4 sekunder Forbruk: 0,75 l/mil ved blandet kjøring Bakkeklaring: 287 mm. Pris fra: 849.000,- (190 hk) Pris testbil: 1.029.000,-

Country-legendens Jeep er til salgs

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger