Finn biler og biltester

2014 Kia Optima 1,7 CRDI Exclusive PLUS aut Sedan Diesel

Test: Kia Optima: Denne bilen kan overraske deg

Kia byr på lekkert design - og mye utstyr. Les testen:

- Hva – er DET en Kia?

Reaksjonen til kona som svinger meg opp for å hente testbil hos importøren er spontan - og jeg tenker at det er akkurat slik mannen bak designet drømmer om at reaksjonen skal være.  I Sør-Korea sitter det nemlig en tysker som har fått mye ros for måten han har revolusjonert designet på Kia-modellene på.

Han heter Peter Schreyer, var tidligere en av de mest anerkjente designerne hos VW/Audi – og Kia gjorde virkelig noe smart da de klarte å hente ham over. Et av Schreyers viktigste mål med bilene han designer er overgå folks forventninger. SUV-en Sportage har blitt noe av en signaturmodell for Schreyer, men også Optima viser veldig godt at han vet hva han holder på med.

Den har vært på markedet noen år, men den norske importøren ventet lenge med å ta den inn. Noen få eksemplarer har kommet inn som bruktimport – men nå er Optima offisielt lansert og på plass ute hos forhandlerne.

Mangel på stasjonsvogn kommer nok til å begrense salget her hjemme, men her handler det mye om imagebygging. Rimeligste Optima starter på 299.900 kroner. Testbilen er toppmodelen Exclusive Plus. Den har 1,7-liters dieselmotor på 136 hestekrefter under panseret, automatgir – og en svært rikholdig ustyrsliste. Prisen er 419.900 kroner.

VW-sjefen: Vi skulle ikke latt ham gå

 

Hvordan er den å kjøre?

Kia er relativt store i USA, og amerikansk smak preger særlig de større bilmodellene deres. Optima er kompetent og komfortabel – uten å gi den helt store kjøreopplevelsen. Styringen føles litt død og gir ikke veldig bra kontakt med det som befinner seg under forhjulene. Men det hjelper med Sport-innstilling, da blir den i alle fall tyngre.

God støydemping trekker opp. Motoren blir fort litt tungpustet og er absolutt ikke mer enn tilstrekkelig i en bil som veier 1.500 kilo og er 4,85 meter lang. Pluss for at det er fort gjort å finne seg til rette bak rattet, førermiljøet er praktisk og funksjonelt.

Dette er kanskje Norges tryggste bilkjøp

 

Går den bra?

Optima er utstyrt med Hyundai-konsernets velkjente 1,7-liters dieselmotor. Den er ikke lenger siste nytt på motorfronten, noe som avsløres både av utslipp og akselerasjonstall. CO2-utslipp på 158 gram/km imponerer ikke, det gjør heller ikke 11,6 sekunder på sprinten fra 0 til 100 km/t.

Det er helt tilstrekkelig, men bilen hadde hatt godt av litt mer krefter. Under litt ”inspirert” kjøring, må automatkassen jage for å få ut kreftene, da oppleves den som litt masete.

- Er det smart å betale ekstra for 4x4?

 

Hvordan er plassen?

Dette er en stor sedan, og det merkes på plassen innvendig. Bakseteplassen imponerer, samtidig som bagasjerommet svelger unna 505 liter. Felles du ned bakseteryggene (ved hjelp at en smart hendel plassert i bagasjerommet), øker dette til 1.080 liter.

Du får naturligvis ikke samme fleksibilitet som i en stasjonsvogn, men plassmessig bør dette holde for aller fleste.

I baksetet sitter to voksne veldig bra, bredden gjør det mindre komfortabelt for tre.

Ungene trives også, bortsett fra at den høye vinduslinja gjør at de blir sittende litt ”nedi” bilen, her må man ofre litt for designet. Luksus for baksetepassasjerene: Det er varme i de to ytterste baksetene også.

Utstyret du "må ha" når du kjøper bil

 

Finest inni eller utenpå?

Det utvendige designet har veldig mange elementer og detaljer. Det ser sporty ut – og det ser ikke minst ut som en bil som koster betydelig mer enn startprisen på 300.000 kroner.
Men selv om det er mange linjer og effekter her, henger det fint sammen.

Jeg tar meg i å studere bilen fra flere vinkler og kjenner igjen elementer fra så forskjellige merker som Ford og Jaguar. Det er kanskje ikke veldig særpreget, men i sum er Optima en av de lekreste sedanene på markedet.

Det innvendige viser at Kia har tatt store steg oppover også på dette området. Materialvalget er over gjennomsnittet i klassen og gir et veldig solid inntrykk. I denne påkostede utgaven er det blant annet synlige sømmer på dashbordet. Skjermen i midtkonsollen er kanskje ikke helt siste skrik, men den er funksjonell og praktisk i bruk.

Du har råd til å kjøpe - men har du råd til å eie?

 

Og hva er konklusjonen?

Optima er først og fremst en bil som viser at Kia er i en rivende utvikling. Designmessig er dette innertier. Et sporty design som også ser eksklusivt ut. Det er også mye bil for pengene i denne utgaven. Det er ikke mange biler rett over 400.000 kroner som kan skilte med ting som kjøling i forsetene og varme i baksetene, ryggekamera, filskift- og blindsonevarsel, panoramatak som kan åpnes og varme i rattet – bare for å nevne noe. Utstyrspakkene til Kia imponerer og gir virkelig valuta for pengene.

Kia Optima

Modell: 1,7 CRDI Exclusive Plus

Motor: 1,7-liters diesel 

Effekt: 136 hk/320 nm

0-100 km/t: 11,6 sekunder

Toppfart: 197 km/t 

Forbruk: 0,60 liter/mil ved blandet kjøring 

Lengde/bredde/høyde: 485/183/146 cm 

Bagasjerom: 505 liter 

Pris fra: 299.900,- 

Pris testbil:419.900,-

Det som trekker ned er en litt gammeldags motor og naturligvis det faktum at du ikke får den som stasjonsvogn.

Men kan du leve med det, er dette helt klart et friskt pust i klassen. Byggkvaliteten er god, og Kia gir 7 års garanti, det borger for et svært problemløst bilhold.

I sum gir Optima en ”vil ha”-følelse som var ganske utenkelig på et Kia-produkt bare for fire-fem år siden.

50.000 kan gi deg fin bil - eller masse problemer

 

Pluss: Design, kvalitetsfølelse, pris

Minus: Litt slapp motor, kjøreegenskaper på det jevne

Litt glemt - men dette er et smart nybilkjøp!

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå