TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2013 Kia Carens 1,7 CRDI Exclusive Plus EcoDynamics Flerbruksbil Diesel

Test: Kia Carens 1,7 CRDI: Et kupp for barnefamiliene

Kias nye sjuseter imponerer oss - stort.

Et godt førsteinntrykk er viktig på mange områder. Og det er ikke minst viktig for en bil. Derfor bruker også verdens bilprodusenter utrolig mye tid og ikke minst ressurser på dette. Rett og slett fordi de vet at mange bilkjøp blir avgjort i denne fasen. Blir du skuffet eller likegyldig første gang du møter bilen – da er det gode muligheter for at du går videre og ser på noe annet.

Særlig har de tyske premium-produsentene vært gode på dette. Det noe diffuse begrepet ”opplevd kvalitet” har gitt dem et kraftig løft i forhold til konkurrentene.

Men mange kommer etter, og noen av de flinkeste i så måte er koreanerne.

Kia har de siste årene gitt modellene sine seriøse løft. Det var heller ikke spesielt dumt å hanke inn en av VW/Audis flinkeste designere og gi ham frie tøyler. Peter Schreyer heter han, og er nå en av presidentene i selskapet.

Schreyer har også hatt overoppsynet med den nye sjusteren Carens. Navnet er gammelt, og jeg forbinder med det mest av alt med en temmelig trøtt familiebil med høyt støynivå og setetrekk som så ut som gamle, resirkulerte teppegulv. Forventingene mine er derfor ikke store når jeg nærmer meg nye Carens.

Det er ikke så veldig ofte jeg blir skikkelig overrasket første gang jeg setter meg inn i en bil, men det blir jeg denne gangen. Det starter når jeg lukker døra. En solid, dump lyd. Det fortsetter med førersetet. Komfortabelt mykt skinn, solid polstring. Rattet er tykt og godt å holde i, ryddig dashborddesign med gjennomført materialvalg, Ikke eksklusivt – men veldig skikkelig og ordentlig.

Med andre ord: Kia har jobbet med førsteinntrykket, og min dom er klar: Dette har de fått til!

Vi kjørte av veien med Carens - les hvordan det gikk

Før vi går videre skal du få noen kjappe fakta om testbilen. Dette er en Carens 1,7 CDI, med 1,7-liters dieselmotor på 115 hestekrefter. Modellen heter Exclusive Plus, det betyr at det er toppmodellen.

Billigste Carens er Norges nest rimeligste sjuseter med startpris på 279.900 kroner, bare Nissan Qashqai er rimeligere med sju seter.

Testbilen koster imidlertid en god del mer. 360.700 kroner står det på prislappen, men da er den også fullstappet av utstyr. Mer om det senere.

 

Bil: Kia Modell: Carens 1,7 CRDI Exclusive Plus Motor: 1,7-liters diesel Effekt: 115hk 0-100 km/t: 13 sekunder Toppfart: 181 km/t Forbruk: 0,47 l/mil ved blandet kjøring. Bagasjerom: 103/492/1650 liter Pris fra: 279.900 kroner (1,6 bensin) Pris testbil: 360.700 kroner.

 

LES OGSÅ: Nye Sharan koster mye mer - er den verdt det?

 

Prøv også:

Volkswagen TouranBestselgeren i klassen i mange år, holder den fortsatt koken? 

Renault Grand Scenic: En litt glemt bil - den fortjener bedre.

Ford S-Max: En liten sparebøsse med minste motor.

 

 

4 Kjøreglede

Flerbruksbil er ikke akkurat bilklassen der kjøregleden oftest står i fokus. Enkelte av konkurrentene sliter med en ikke ubetydelig bussfaktor og du kan glemme alt som heter involverende kjøreegenskaper.

Carens er ikke helt der. De relativt kompakte målene gjør at den oppleves som en helt vanlig personbil. Understellet er komfortabelt, støydempingen ganske god – og den er typisk lettkjørt som de fleste astiatiske biler er.

Det som skuffer litt er styringen. Den kjennes rett og slett litt diffus og tar bort mye av kontakten med underlaget. For mange av kjøperne er det sikkert ganske underordnet, men for oss som liker å kjøre bil, er akkurat det litt viktig.

6 Interiør/plass

Dette er punktet en bil som dette må innfri på – hvis ikke er det jo fint lite poeng i å kjøpe flerbruksbil. Og her er det full pott til Carens.

4,5 meter lang er ikke dette blant de største bilene i klassen, men Kia har både utnyttet plassen godt – og gitt den mange smarte løsninger.

De tre separate baksetene i midten er alle justerbare i lengderetningen. Bredden er god nok til at du for eksempel kan ha ett barnesete på hver side og sitte i midten selv. De to bakerste setene felles ned i gulvet når de ikke er i bruk. De passer best for barn – eller for voksne på korte turer.

Smarte detaljer: Passasjersetet foran kan også felles ned, da får du inn gjenstander helt opp til 2,15 meter. Rom i gulvet ved baksetet, skuff under passasjersetet, flybord på forseteryggene, hanskerom med kjøling og en rekke smårom, koppholdere og flaskeholder rundt omkring i bilen.

Alt dette er ting du setter pris på i det daglige, og få konkurrenter er så gjennomført bra som Carens.

Med alle baksetene i bruk, får du med deg 103 liter bagasje. Det vokser til 492 når du bruker den som femseter – og 1.650 liter med alle baksetene nedfelt.

4 Motor

1,7-liters dieselen til Hyundai-konsernet er ikke lenger verdens mest moderne motor. Det merkes litt på prestasjonene, den høres også ganske godt under aksellerasjon.

I Carens får du den med både 115 og 136 hestekrefter, sistnevnte i kombinasjon med automatgir.

Vi kjører altså 115-hesteren og den er helt tilskrekkelig til bilen. Du kan ikke forvente deg det store overskuddet, men er på ingen måte noen sinke i trafikken heller.

0-100 km/t tar ikke spesielt imponerende 13 sekunder, toppfarten er 181 km/t.

Kjøper du med 136 hestekrefter og automat i stedet, blir den litt raskere, men ikke så mye som kanskje forventet. Da tar øvelsen 12 sekunder.

4 Design

Utvendig er det faktisk ikke lett å se at dette er en innholdsrik og rommelig sjuseter. Kia har skjult størrelsen godt, i et pent, men også ganske anonymt design.

Fronten har mest karakter, med store tilbaketrukkede frontlykter og en framtredende grill. Hadde den vært litt lavere, kunne det sett riktig sporty ut. Et ekstra vindu under A-stolpen gir flerbruks-assosiasjoner. Bakfra kunne dette egentlig vært hva som helst, her har ikke Kia prioritert å lage noe særpreg.

I forhold til mange av konkurrentene ser Carens både smekrere og mer personbilaktig ut. Men den skiller seg på ingen måte ut på parkeringsplassn.

5 Miljø/økonomi

”Prisbombe” har vi tidligere kalt Carens, og den betegnelsen lever den opp til. Startpris med sju seter og bra med utstyr, ligger på 279.900 kroner. Og selv om testbilen i topputgave koster 360.000 kroner, er det fortsatt usedvanlig mye bil for pengene.

Utstyrslista er lang og imponerende. Navigasjon, parkeringssensorer med ryggekamera og parkeringsassistent, filskiftevarsler, varme i rattet og baksetene, regnsensor, panoramasoltak med elektrisk åpning, varme og kjøling i forsetene og sort taktrekk – bare for å nevne noe.

Hadde du valgt alt dette ustyret på en tysk premiumbil, ville du betalt nesten det samme bare for det som du gjør for hele Kiaen.

Annenhåndsverdien er en liten usikkerhetsfaktor i og med at dette i praksis er en ny modell, men neppe noe å ligge våken om natten for. Kia er på vei opp og fram, og dette er en bil som vil appellere til svært mange barnefamilier som bruktbil.

Gjennomsnittsforbruket er bra til å være en såpass stor og ikke minst innholdsrik bil: 0,47 liter/mil. CO2-utslippet er oppgitt til 124 gram/km. Ikke best i klassen, men heller ikke dårlig.

Konklusjon

Kia går inn i klassen for kompakte flerbruksbiler med en modell som virkelig står ut i mengden. I forhold til hva du får igjen for pengene, er dette etter vår mening klassens beste kjøp. Carens er rommelig, praktisk og funksjonell. Førermiljø og seter gir et påkostet inntrykk, og lista over standardutstyr i topputgaven er rett og slett imponerende.

Da kan vi leve med at den ikke er veldig involverende å kjøre, der særlig styringen er litt tilbake i forhold til de beste konkurrentene. Motoren er heller ikke mer enn den bør være, litt mer overskudd og power hadde vært morsomt.

For 360.000 kroner får du en komplett og nesten overdådig utstyrt bil, som er skreddersydd for småbarnefamiliene. Rett og slett et lite kupp.

Totalt: 5/6

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå