Finn biler og biltester

2013 Toyota Verso 1,8 VVT-i Executive Multidrive S 7s Flerbruksbil Bensin

Test: Toyota Verso 1,8 VVT-i Executive Aut.: Endelig har den blitt moderne

Toyotas fornuftige flerbruksbil har blitt tøffere – og bedre å kjøre.

Den japanske bilprodusenten Toyota er viden kjent for å lage gode biler.

Dette er doninger som i stor grad byr på trygghet, forutsigbarhet og god driftssikkerhet. Alt dette er veldokumentert gjennom gjentatte topplasseringer på en rekke kvalitetsundersøkelser.

Spennende design og morsomme kjøreegenskaper derimot, er kanskje ikke det første man tenker på når Toyota nevnes.

Det siste har Toyota bestemt seg for å gjøre noe med og de har startet opp en storstilt prosess med å få disse egenskapene inn i bilene sine.

Nå skal vi finne ut om de har lyktes med dette på flerbruksbilen Verso

 

Hva er dette?

Dette ser kanskje ut som en helt ny bil, men det er ikke det. Det er en facelift av tredje generasjon Toyota Verso med røtter tilbake til 2009.

Verso er ifølge Toyota endret på 470 punkter. 60 prosent av dette går på design, mens de resterende 40 prosentene er viet kjøreegenskaper og motor. Det er særlig 2-liters dieselmotoren som har blitt endret med tidligere tilgjengelig dreiemoment og lavere forbruk.

Vår testbil er en 1,8-liters bensinutgave med den trinnløse CVT-girkassa. Modellen som trolig vil stå for ca. 60 prosent av Verso-salget på 550 biler i 2013.

Prisene starter på 292. 800 kroner for rimeligste modell, mens topputgaven Executive som vi kjører – med rubb og stubb av tilgjengelig utstyr – har en pris på ca. 380.000 kroner.

Bilen er i samme segment som VW Touran, Opel Zafira og Toyotas egen hybridbil Prius+ 7.

Dette skrev vi om Verso sist vi kjørte den:

 

Hvordan er den å kjøre?

Det må innrømmes at det er en god stund siden sist vi kjørte Toyota Verso, men det tar allikevel ikke mange meterne før vi kan konstatere at Toyota-ingeniørene definitivt får «bestått med glans» når det gjelder å stramme opp kjøreegenskapene.

Fastere i dempingen uten at det går ut over komforten og betydelig mer presis styring, økt stabilitet og mindre motorstøy er klare og kjærkomne forbedringer.

De som stapper bilen full av barneseter, småunger og bleiepakker har som regel en litt annen agenda enn å komme seg fortest mulig gjennom hårnålssvingene på vei til hytta ...

Kjøreegenskapene er derfor langt ifra sportsbilnivå – naturlig nok – men passer en praktisk familietralle som denne veldig godt.

 

Hvordan er plassen?

Plassmessig er den prikk lik sin forgjenger. For å begynne foran, så er plassen raus og man sitter litt høyt og har relativt god utsikt alle veier herfra. Setene er myke og behagelige og justeringsmulighetene er gode, både for ratt og seter.

Det er ingen problemer med å finne seg til rette bak dette rattet. Apropos ratt. Dette er helt nytt, tykt og trukket med mykt og deilig skinn.

Andre seterad består av tre separate stoler som kan justeres hver for seg i lengderetningen og de byr dermed på god fleksibilitet. Vi er i imidlertid ikke helt sikre på om det er plass til tre barneseter i bredden her. Noen av disse er jo mildt sagt plasskrevende.

Bakre seterad består av to ikke altfor romslige og komfortable seter. For voksne av moderat størrelse er dette «nødseter» og ikke noe blivende sted over tid. Barn derimot, vil nok kunne synes at det er stor stas å sitte på bakerste baksete ...

Som i de fleste andre biler med syv seter av denne størrelsen er bagasjeplassen svært begrenset med alle setene i bruk. Vi snakker 155 liter.

Bilen leveres kun som sjuseter i Norge.

Denne Toyotaen er ikke for nordmenn:

 

Finest utenpå eller inni?

Utvendig har Verso blitt snarlik nye Auris og utseendet har hevet seg flerfoldige hakk. Det skulle forresten ikke så mye til – den gamle var en ganske trist affære ... Denne har Toyotas nye «fjes» som vi også får se på den nye RAV4 som er rett rundt hjørnet.

Det er særlig fronten som har blitt oppdatert, men helt ny grill, smalere og tidsriktige frontlykter og nytt fangertrekk med nye tåkelys.

For 10.000 kroner ekstra får du «lyspakke» med både LED og xenonlamper, samt autolys, regnsensor og automatisk avblendbart speil. Denne pakken anbefales.

Ellers har den fått blinklys i speilene, og også fangertrekket bak er noe endret med en slags integrert diffuser som gjør at bilen ser litt lavere og bredere ut. At baklampene også er endret skal du være skikkelig Verso-kjenner for å se ...

Innvendig er den lik seg selv – men den har fått litt mer detaljer og listverk med «aluminiumslook», faktisk er denne endringen nok til at bilen ble vesentlig triveligere innvendig.

Men allikevel, klar seier til eksteriøret her. Det er det som byr på de største nyhetene.

Les vår test av Toyota Aygo her:

 

Går den bra?

Veldig få kjøper vel en høyreist og praktisk 7-seter på grunn av at den går bra. Det blir i beste fall noe som er en hyggelig bonus, men som de fleste som handler bil i dette segmentet neppe er villige til å betale mye ekstra for.

Når det er sagt, så går den slett ikke så aller verst med 1,8-liters motor på 147 hk. Selv om «sprek» ikke akkurat er riktig ord her. Det virker også som om den trinnløse CVT-girkasse tar litt av effekten og vil du gire selv, leveres den jo også med manuelt gir. Vil du ha diesel får du høyere moment og bare manuelt gir.

Vil du ha hybrid – som Toyota etter hvert ofte forbindes med – må du i så fall velge konsernbroder Prius+ 7

 

Toyota: Blir verdens mest solgte bilmerke igjen

 

... og hva er konklusjonen?

Det levnes liten til om at denne faceliften var både tiltrengt og vellykket. Bilen har plutselig blitt moderne. Kanskje for aller første gang?

Ikke bare har den blitt utrolig mye bedre å se på – på kjøpet får man også betydelig oppjusterte og bedre kjøreegenskaper og styrefølelse.

Med unntak av at man sitter litt lavt i baksetet (dårlig utsyn for barn) så er denne bilen med sin fleksibilitet en av de bedre i flerbruksmarkedet. Legger man også til Toyotas unike driftssikkerhet så har man faktisk en liten bilskatt her.

Klarer ikke Toyota å salgsmålet på 550 biler i året – så er det i alle fall ikke lengre bilens skyld.

Pluss: Årets mest vellykkede facelift?

Minus: En litt glemt modell i et tøft segment

Bil: Toyota Modell: Verso 1,8 VVT-i Motor: 1,8-liter bensin Effekt: 147 hk / 180 Nm 0–100 km/t: 11,1 sek. Toppfart: 185 km/t. Tillatt hengervekt: 1300 kg Pris fra: 292 800,- Pris testbil: 380.000,-

Les også: Toyota RAV4: Ny, større – og billigere

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå