TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2010 Peugeot 5008 2,0 Premium Pack HDi DPF 150 hk Flerbruksbil Diesel

Test: Peugeot 5008 2,0 HDi: Ærligheten selv

Vi har testet Peugeots nye sjuseter 5008. Det er deilig at bilen ikke prøver å være noe den ikke er.

Denne høsten har det kommet mange rare bilnyheter; BMW X1 som egentlig er en SUV, men som er lav som en stasjonsvogn, Citroën C3 som har en frontrute som er større enn taket og prøver å utgi seg for å være en bil som får frem kabrioletfølelsen, Subaru Outback som egentlig bare er en høyreist Legacy, men som nå beveger seg mer i SUV-retningen. Og ikke minst BMW 5-serie GT som gjør et slags forsøk på å være sportsbil, SUV og MPV i ett.

Er det rart det var deilig å sette seg bak rattet på nye Peugeot 5008? Peugeot 5008 er nemlig en flerbruksbil, og ferdig med det.

4 Kjøreglede

Karakter fire virker kanskje ikke så imponerende, men når en flerbruksbil får terningkast fire betyr det at den faktisk er ganske morsom å kjøre i forhold til mange av konkurrentene. Uten at vi har testet bilene direkte mot hverandre vil vi påstå at Ford S-Max fortsatt er hakket morsommere å kjøre, men Peugeot 5008 er ikke langt unna.

Understellet er relativt stramt til en flerbruksbil å være, samtidig som bilen sluker ujevnheter i veien ganske bra. Kjører man litt for fort svarer bilen med en betryggende understyring. På vår testbil satt det 215/50 R17-dekk, og det er samme dekkdimmensjon som på den billigere 1,6 literen, som vil bli volummodellen i Norge. Velger du derimot 1,6 liters bensin uten turbo får du 16-tommere som standard, og det vil sikkert merkes på kjøreegenskapene også.

På vår lille prøvekjøring i Frankrike ønsket vi å finne ut om de som trengte en sjuseter også kunne få oppleve litt kjøreglede, og svaret er definitivt ja. Man kan ha det gøy bak rattet på 5008 takket være det stramme understellet og en presis styring.

Girkassene har jo i mange år vært franske bilers store ankepunkt. Noen ganger har man ikke visst om bilen har vært i gir eller i fri, fordi girspaken har vært like vinglete begge steder, men nå har dette blitt bedre. Girkassa er ganske tett og fin, men fortsatt ikke helt på presisjonsnivået til en del av konkurrentene.

5 Interiør/plass

Peugeot 5008 er bygget på samme plattform som Citroën Grand C4 Picasso, og også 5008 tilbys med sju seter. De to baksetene er som vanlig for de minste, men også lange voksne kan klare seg noen kilometer helt bakerst med tanke på at midtre seterad kan justeres i lengderetningen.

Dermed er plassen veldig fleksibel. Foran er det bra, og du kan oppleve alt fra veldig god plass til trang plass i baksetet, avhengig av hvordan du justerer setene.

Men har Peugeot blitt for opphengt i god plass? Jeg opplevde nemlig at jeg for første gang på det jeg kan huske måtte skyve førersetet helt frem for å finne en god sittestilling. Nå er jeg riktignok bare 169 cm høy, og jeg liker å sitte omtrent like nære rattet som en rallyfører, men likevel stusset jeg litt på at jeg måtte dra stolen helt frem.

Hadde jeg justert setet litt høyere kunne jeg ha kommet nærmere rattet, men jeg synes jeg sitter altfor høyt i denne bilen, som i så mange andre flerbruksbil, selv når setet er på det laveste. Men det er ikke alle som liker å sitte lavt, og mange er veldig glade i den litt høye sittestillingen i denne type biler.

Noe som imidlertid er verdt å nevne som positivt er at vinkelen på rattet er ganske bratt, og det føles det ikke helt som man kjører en buss.

Bagasjeromsplassen er det imidlertid ingen ting å si på. Dersom du bruker fem seter er bagasjeromsplassen på mellom 758 og 823 liter, litt avhengig av hvordan man justerer setene. Legger man ned alle setene er det over 2500 liter til disposisjon.

5 Motor

Vi kjørte en 2-liters diesel med 150 hester, mens volummodellen i Norge vil bli 1,6-literen med 109 hester. Det kan nok hende at noen vil oppleve 109 hester som litt lite, men vi har altså ikke testet denne motoren enda.

150 hester er imidlertid mer enn nok i denne type bil, spesielt siden den har et dreiemoment på 340 Newtonmeter.

Motoren imponerer for øvrig stort når det kommer til støy. Den er veldig stillegående, og kupeen virker også veldig godt støyisolert, og er det noe franskmenn har blitt flinke på etter hvert er det dieselmotorer. Det var jo nettopp en Peugeot diesel som vant årets 24-timersløp på Le Mans.

4 Design

Selv om bilen er bygget på samme plattform som Citroën Grand C4 Picasso, så skiller den seg litt – selv om man kan se at de er brødre.

En ny front til Peugeot å være, markante hjulbuer og tøffe lykter under siderutene bak gir bilen et ganske tøft inntrykk. S-Max’en til Ford utstråler nok fortsatt mer sportslighet, men vi gir tommelen opp til Peugeot som tør å slå til med noen tøffe designelementer.

Interiøret minner litt om det vi finner i 3008, og er helt ok. Bilen har blant annet et praktisk head up-display, som blant annet viser hastighet. På dette displayet kan man også få opp en avstandsmåler til bilen foran, men det kommer ingen lyd når man er for nære. Hva er da vitsen? Sjåfører har jo øyne selv, og trenger vel ikke å lese på en skjerm hvor nære de er bilen foran?

5 Miljø/økonomi

Prisen på vår testbil starter på 402 900 kroner, mens volummodellen med en 1,6 liters diesel starter på 332 900 kroner med utstyrspakken Premium pack. Da får man blant annet glasstak, head up-display, sju seter og parkeringssensor.

Prisene er faktisk litt under Citroën Grand C4 Picasso.

Når det gjelder drivstofforbruk og utslipp er også dette bra. Vår testbil har et blandet forbruk på 0,59 liter per mil, mens det går ned til 0,53 for 1,6 literen. CO2-utslippet er på henholdsvis 154 og 140 gram per kilometer.

Konklusjon

Vi ender på en svak femmer i stedet for en sterk firer, ettersom denne bilen har noen store styrker i blant annet fleksibilitet og støynivå. At bilen i tillegg ser tøff ut og kjører bra trekker også opp.

Totalt: 5/6

For deg

Som har fem barn eller trenger veldig mye bagasjeplass en gang i mellom.

Ikke for deg

Som ikke liker å kjøre høyreiste biler.

Vårt førstevalg

Vår testbil med 2,0 liter diesel blir ganske dyr i Norge. Derfor tror importøren av 90% vil kjøpe 1,6 literen med 109 dieselhester. Vi har ikke testet denne enda, og frykter at motoren blir litt slapp, men det er det ingen grunn til å frykte sier selvfølgelig importøren. Oppfølger kommer.

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå