Finn biler og biltester

2008 Mazda 3 1,6 DE 109hk Touring Combi-Coupè Diesel

Test: Mazda 3: På siste verset

Den helt nye Mazda 3 ventes til Norge sommeren 2009. Da er det vel dumt å kjøpe den nåværende modellen. Eller?

Mer enn to millioner eksemplarer har blitt bygget av 3-eren siden salgsstart i 2003. Mazda 3 selges i 101 land og har vunnet over nitti forskjellige internasjonale priser. Mazda 3 erstattet den smått legendariske Mazda 323, som etter 20 års produksjon nærmest ble et ikon for pålitelighet, driftsikkerhet og forutsigbart bilhold.

Mazda 3 skuffer ikke, men kampen i denne klassen er knallhard, og med biler som VW Golf og Toyota Auris som konkurrenter, har ikke Mazda 3 hatt det lett. Importørskifte og sein tilgang på dieselmotor har heller ikke gjort utfordringen enklere.

4 Kjøreglede

Med riktig motor er Mazda 3 helt på grensen til en liten «røver» å kjøre, men 1,6-liters dieselmotoren på 109 hk matcher ikke helt de sporty kjøreegenskapene. Motoren har lite vibrasjoner og pen, rolig gange på alle turtall. Momentet er såpass høyt at bilen alltid føles mer enn sterk nok. Rask er den derimot ikke.

Fra Mazda er vi bortskjemte med ekstremt gode og kortstegede girkasser. Men ikke her. Denne er noe mer upresis, og trolig skyldes det at dette ikke er Mazdas egen konstruksjon. Du finner samme drivlinjen i blant annet Mini, Ford, Citroën og Peugeot. Xenonlamper, regnsensorer, aluminiumspedaler, multifunksjonsratt og ESP er godbiter som bidrar positivt til den totale kjøreopplevelsen.

4 Interiør/plass

Med unntak av noen få detaljer, er interiøret «up to date». Instrumentene fører tankene til Alfa Romeo; de tre runde hovedinstrumentene er dypt plassert i hvert sitt «rør». De er lettleste for føreren, men som passasjer ser du dem overhodet ikke. De lekre, skinntrukne stolene i Sport Edition-utgaven er skålformede, lette å justere og gir god støtte.

Midtkonsollen er med pianolakkerte detaljer og gir litt BMW-preg. Alt er velordnet og du roter deg ikke bort her. Pluss for to reale koppholdere og skinntrukket midtarmlene med oppbevaringsrom under.

Plassen i Mazda 3 var oppsiktvekkende stor da bilen kom i 2003. De av konkurrentene som har kommet i nye versjoner siden den gang, har knepet betydelig innpå, men Mazda 3 er fortsatt rausere på plass enn de fleste konkurrentene, både til folk og bagasje.

3 Motor

Motoren er som tidligere nevnt et samarbeid mellom flere bilmerker. 1,6-liter dieselen i Mazda-versjon yter 109 hk ved 4000 o/min og 240 Nm ved 1750 o/min. Dette er helt greie tall isolert sett, men Mazda 3 har potensial til å takle mer motor enn dette. Og ikke minst fortjener den det!

Fra 0 til 100 km/ bruker den 11,6 sekunder, hvilket ikke er spesielt raskt. Toppfarten er drøyt 180 km/t, og det holder nok for de aller fleste av oss. Dieselforbruket ligger på behagelige 0,48 l/mil på blandet kjøring, og det kan i seg selv være en grunn for å velge dieselmotoren.

4 Design

Design kan diskuteres, og det gjøres det ofte og heftig i «Broom»-redaksjonen. Jeg mener i motsetning til flere av mine kollegaer at Mazda 3 er en pen bil. Særlig bakfra. Lexus-lignende baklamper og de litt brede «hoftene» synes jeg gir bilen særpreg, men fronten er jeg enig i at ikke er spesielt spennende. Sport Edition-utgaven har 17-tommers felger, spoilere og ofte en frisk farge som trekker det visuelle inntrykket opp.

5 Miljø/økonomi

Vår testbil selges nå på kampanjepris til 254 900 kr, mens ordinær pris er 286 200 kr. Når det gjelder bruktbilpriser, er det noe todelt med Mazda. Det at de ofte er litt diskré og mangler status, trekker noe ned, mens bortimot legendarisk driftsikkerhet og super kvalitet, trekker opp. I sum gir dette annenhåndsverdi omtrent midt på treet.

Service og vedlikeholdskostnader er lave og det samme er drivstoffkostnadene.

Lavt dieselforbruk gir hyggelig CO2-utslipp; 128 g/km er det som kommer ut av den forkrommede eksoshalen. Det er likevel ikke lavt nok til å være blant de aller beste i klassen.

Konklusjon

Mazda 3 er en undervurdert bil. Den hadde potensial til å bli en bestselger, både på grunn av plass og kjøreegenskaper. Men omstendigheter og konkurrenter med større status ville det annerledes. Nå blir det opp til arvtakeren.

Hvis du ikke er av dem som bare må ha siste nytt, gir Mazda 3 fortsatt et trygt, godt og ikke minst forutsigbart og enkelt bilhold. Nå er den også spekket med utstyr, ser bedre ut enn noen gang og er attpåtil på billigsalg.

Totalt: 4/6

For deg

Du ikke er glad i overraskelser.

Ikke for deg

Du liker å bli lagt merke til i trafikken.

Vårt førstevalg

Det er ikke til å komme bort ifra at Mazda 3 med 1,6-liters dieselmotoren som står i vår testbil totalt sett er det mest fornuftige valget – og Mazda-kundene er jo stort sett veldig fornuftige.
Hvis du derimot er villig til å skyve fornuften til side, og prioritere det morsomme, er Mazda 3 med 2-liters bensinmotor på 150 hk et godt valg. Da får du det moro bak rattet!

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå