TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2009 Opel Astra 1,7 CDTI

Test: Opel Astra 1,7 CDTi: For de virkelig fornuftige

Mye plass, grei dieselmotor og hyggelig pris. Det er Opel Astra stasjonsvogn i et nøtteskall.

Opel Astra har levd en temmelig anonym tilværelse de siste årene. Konkurransen i denne klassen er knallhard og Opelen sliter med å holde tritt med de beste. Stasjonsvogna er imidlertid høyt oppe på lista over biler som tilbyr mye plass til lite penger. Nå finnes den også i såkalt ecoFLEX-versjon. Det betyr at prisen er blitt enda lavere. Og ikke minst betyr det at utslipp og forbruk er svært konkurransedyktig. Selv om testbilen har litt ekstrautstyr innabords, er prisen likevel under 250 000 kroner.

3 Kjøreglede

Denne Astra-generasjonen er litt både og når det gjelder kjøreegenskaper. Du kan kjøpe den i basisutgave – eller du kan legge på et par titusener og få den med aktivt understell. Sistnevnte byr på hvasse og presise kjøreegenskaper. I standardutgaven (som på vår testbil) er det straks mer ordinært. Astra er imidlertid en helt kurant bil å kjøre. Ganske stram fjæring/demping, men komfortabel på landevei.

Høyt støynivå trekker imidlertid ned, og det samme gjør harde seter med altfor myk sidestøtte (merkelig kombinasjon). Du merker kjapt at denne bilen er laget for ukomplisert og uspennende transportering fra A-B, og ikke for at du som sjåfør skal ha det mest mulig morsomt. Men hvis det er utgangspunktet, leter du neppe etter stasjonsvogner til under 250 000 kroner heller.

4 Interiør/plass

Å sette seg inn i Astraen er nesten som å gå 20 år tilbake i tid. Her er det trist! Mye hard og billig plast, kombinert med et design som ser ut som det er gjort med linjal. Opel har forlatt denne linja fullstendig med Insignia, men Astra står med begge beina plantet i designfortiden. Midtkonsollen er forsøkt jazzet opp med sølvfarget plast, men det hjelper lite.

Plassen er imidlertid god. Voksne har det helt greit i baksetet og bagasjerommet sluker hele 540 liter. Det er blant de aller største i klassen. Lett å utnytte er det også, med rette kanter og fin innlastning. I denne versjonen er det imidlertid lite av fikse bakseteløsninger. Du må nøye deg med at du kan vippe opp sitteputene og så felle bakseteryggene oppå.

4 Motor

1,7-liters dieselmotoren yter 110 hk og har 260 Nm ved 2000 omdreininger i denne ecoFLEX-versjonen. Opel-ingeniørene har jobbet med motorteknologien for å få ned forbruk og utslipp. Blant annet er turtallet på tomgang senket, og det kan føre til at du kveler motoren ved igangkjøring før du er blitt vant til å dosere gassfoten riktig. Motoren må ha overraskende mye turtall for å ta tak. Den har også kreftene over litt kortere register enn de beste konkurrentene, men så lenge du unngår å søkklaste bilen, er kraftoverskuddet greit nok. 0 til 100 km/t på 12 sekunder sier sitt om at du ikke må forvente racerbil.

Den sekstrinns girkassa er fin og presis. Sjettegiret er et rent overgir, så det skal ikke store bakker til før du må ned i femtegir. Som nevnt høres motoren ganske godt, så her er du ikke i tvil om at du kjører dieselbil.

2 Design

Denne Astra-generasjonen fikk en ganske god mottagelse da den kom på markedet i 2004. Designmessig var den en solid opptur sammenlignet med forgjengeren, men designet har blitt overraskende fort gammelt. De litt tunge linjene ser gammelmodige ut i forhold til yngre og sprekere konkurrenter.

Opel syntes sikkert selv de var ganske dristige da de dro frontlyktene godt opp på panseret. Men så kom Peugeot og gjorde det samme – bare mye mer dramatisk. I dag framstår Astra som en særdeles konservativ stasjonsvogn. Kjøper du denne, er du verken fokusert på å vise deg fram eller opptatt av design.

4 Miljø/økonomi

EcoFLEX er «opelsk» for lavere utslipp og mindre forbruk. Og det er ikke bare et ord. Denne Astraen har et imponerende lavt CO2-utslipp: 119 gram/km er meget bra for en såpass stor stasjonsvogn. Forbruket er også hyggelig; 0,53 liter/mil på blandet kjøring, og på pen langkjøring kan du pine den ned mot 0,4 liter/mil.

Prisen er også et sterkt kort. Med kampanjepris starter denne bilen på 240 800 kroner. Med metallik (4500 kroner) og Enjoy Edition-pakke (inkludert i prisen), ender den på 245 300 kroner. I forhold til størrelsen er det helt klart rimelig, og med tanke på service/delepriser ligger dette an til å bli rimelig bilhold. Opel er ingen vinner på verditap, og Astra stasjonsvogn er ikke akkurat en bil folk vil flokke seg rundt i bruktbilhallene. Likevel bør den være greit salgbar med denne motoren og i en kurant farge.

Konklusjon

Kjøper du bil med hjertet? Og vil du ha en bil som skiller seg ut og som både er morsom å se på og å kjøre? Da har du kommet feil. Opel Astra stasjonsvogn er veldig mye fornuft og tilsvarende lite følelser. Dette er rett og slett et transportmiddel. God plass, grei og dieselgjerrig motor og hyggelig prislapp. Og for noen er det helt midt i blinken.

Totalt: 3/6

For deg

Du skal bare ha en rimelig stasjonsvogn med mye plass.

Ikke for deg

Du vil ha noe mer enn bare en rimelig stasjonsvogn med mye plass.

Vårt førstevalg

Her er det smart å være nøktern. Astra stasjonsvogn klarer seg brukbart så lenge den er konkurransedyktig på pris. Testbilen er derfor et veldig riktig valg. Motoren kler bilen og med Enjoy Edition-pakke inkludert i prisen, er den også greit utstyrt. Denne pakka inneholder mørke ruter bak, takrails, el-ruter bak, elektronisk klimaanlegg, bi-xenon og tåkelys pluss skinntrukket ratt. I tillegg bør du kjøpe den i en kurant farge og aller helst ha den i noen år.

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå