Finn biler og biltester

2013 Mercedes-Benz C-klasse C220T CDI 4Matic Avantgarde Aut. Stasjonsvogn Diesel

Test: Mercedes-Benz C 220TCDI 4Matic: Fornuft for sent

Godt tenkt – men spørsmålet er om toget er gått.

 

Hva er dette?

Mercedes har omsider gjort alvor av å gi oss firehjulstrekk i kombinasjon med en "billig" motor, nemlig 220 CDI-motoren på 170 hk. Den senker inngangsbilletten for C-klasse med firehjulstrekk – eller 4Matic som Mercedes kaller det – med nesten 100.000 kroner. Tidligere måtte du nemlig måtte velge 250 CDI om du hadde ambisjoner om ekstra god framkommelighet – det betyr litt større motor – og mye høyere pris.

Nå nærmer imidlertid C-klasse seg "ferdig" – den kom tilbake i 2009 – og det uten at den noen gang fikk skikkelig luft under vingene.

Salget har vært skuffende, også etter at den fikk en omfattende facelift i 2011.

Spørsmålet er: Blir det dette for lite, for sent?

LES OGSÅ: Kjøpe C-klasse brukt? Dette må du vite om forrige generasjon

 

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen er noe så sjelden som en ganske spartansk utstyrt testbil. Og det er egentlig veldig greit – fordi det gir et bilde av hva du faktisk får for pengene hvis du forholder deg til "fra" prisen.

Det mangler for eksempel skinn og sportslige seter med solid sidestøtte. Men det gjør ikke noe – for sittekomforten er god nok i massevis med helt vanlige seter.

AMG-sportspakke sørger for et sportslig understell. Dette går litt på bekostning av komforten – men gir gode kjøreegenskaper i svingene. Her er det smak og behag som avgjør. Men vi anbefaler deg å teste begge deler før du bestemmer deg.

Det viktigste med denne bilen er likevel firehjulstrekken. Den bidrar til å gjøre C-klassen svært stødig og trygg å kjøre.

Det er ypperlig grep – nok til å ta deg raskt gjennom svingene eller dra deg opp den bratte og glatte oppkjørselen hjemme. Noen off rokader er det naturligvis ikke, til det blir bakkeklaringen for lav – og det er ikke snakk om egne kjøreprogram for ulike underlag, slik det er på flere SUV-er.

Men som en familiebil med ekstra framkommelighet er den permanente firehjulstrekken nok i massevis.

LES OGSÅ: Test av Mercedes E-klasse Coupe

 

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet på 485 liter med setene oppe, og 1500 med setene nede. Det er bra – og fullt på høyde med Audi A4 (490/1430 liter) og BMW 3-serie (490/1500 liter).

Plassen i baksetet oppleves noe trangere enn hos både den nye 3-serien og den etter hvert aldrende Audi A4. Det blir litt snaut for de med litt lange ben – og for dem som bruker bakovervendte barnestoler.

Takhøyden er imidlertid god nok – også for dem som sitter baki.

Foran er det ingenting å klage på. Her er det bare hensyn til de som sitter bak deg som avgjør hvor god plass det skal være.

Forskjellene mellom disse bilene er såpass små, at akkurat plass neppe blir det utslagsgivende punktet for hva du velger.

 

Finest utenpå eller inni?

Faceliften var helt klart på sin plass. Særlig synes vi fronten ble vesentlig bedre med den på plass. Testbilen har dessuten AMG-stylingen, som løfter utseendet enda et hakk. Den er barsk – og bilen gjør seg dessuten i hvit lakk.

Stasjonsvogna er imidlertid litt sedat og "gammelmodig" bakfra. Der har liksom tiden stått stille – selv om lyktene er utstyrt med LED.

Kvalitetsfølelsen blir forsterket av at dørene dunker på plass med en lyd som oser premium. Sånn skal det være!

Interiøret er svært pent og et hyggelig sted å oppholde seg – også uten både skinn og sportsseter.

Det kjennes bunnsolid – selv om rekken med sølvknapper midt på dashbordet kanskje ser litt mer taky enn premium ut.

Basis-naviskjermen som brukes til infotainmentsystemet er plutselig blitt veldig liten. Nei da, den har ikke krympet, men skjermene i andre biler, også Mercedes sine, har vokst. Og det merkes veldig godt på C-klasse – i alle fall om du ikke oppgraderer til det store navigasjonssystemet.

Og som vi har nevnt tidligere, det er litt mer omstendelig å bruke menyhjulet og knappene rundt dette, enn i BMW og Audi sine modeller.

LES OGSÅ: Hvor fort kan vi kjøre C-klassen vår i ferien?

 

Går den bra?

Jada, det går unna. 170 hestekrefter og dreiemomentet på 400 nm sørger for at du har krefter nok. 0–100 km/t tar 8,4 sekunder – og det oppleves mer enn nok i hverdagen.

Forbruket er ikke best i klassen – litt i motsetningen til hva vi har sett på nye modeller fra Mercedes i det siste. Den trenger 0,55 l/mil ved blandet kjøring – og det er faktisk akkurat det samme som 250 CDI med 204 hk har.

Vi snakker riktignok i praksis om samme motor, bare i nedtunet versjon, men en kunne likevel forventet en viss reduksjon i forbruket på 220 CDI.

Forbruket er heller ikke godt nok til å slå klassens nyeste modell – nemlig BMW 3-serie. 320d xDrive (163 hk) klarer seg med 0,49 l/mil.

 

Hva er konklusjonen?

Dessverre, Mercedes, dette blir neppe nok til å sørge for en Grand Finale for dagens generasjon av C-klasse.

Den kommer for sent – og er dessuten ikke god nok til å sette konkurrentene på plass.

Og viktigste for mange er pris. Og her må Mercedes se seg grundig slått – selv med sin nye innstegsmodell.

Deres rimeligste stasjonsvogn med 4 Matic firehjulstrekk starter på 488.000 kroner. BMW derimot, har kombinasjonen diesel, stasjonsvogn og 4x4 fra 430.000 kroner (143 hk) og 472.000 kroner (163 hk).

Audi kan også tilby rimeligere firehjulsdrift: A4 Avant, 2.0 TDI med 150 hk, starter på 429.000 kroner.

C-klassen er dessuten på god vei mot å bli byttet ut – og har vært gårsdagens nyhet ganske lenge allerede.

Mercedes har imidlertid fått skikkelig fart på nært sagt alle de andre modellene sine nå – så det er mye som tyder på at de har et skikkelig ess gjemt oppi ermet når de skal presentere den nye C-klassen.

Også håper vi de i framtiden klarer å få ut firehjulsdrift både lenger ned i modellrekken og langt tidligere i livsløpet enn de har gjort denne gangen.

 

Bil: Mercedes-Benz C-klasse Modell: 220TCDI Motor: 2.1-liter, diesel Effekt: 170 HK/400 NM 0–100 km/t: 8,4 sek. Forbruk: 0,55 l/mil blandet kjøring Pris: Fra 396 900 kroner (180TCDI) Fra 488.000 kroner (stasjonsvogn med 4 Matic) Pris testbil: 512.500 kroner

 

Kvalitetsundersøkelse: Dette er de minst pålitelige bilene

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå