Finn biler og biltester

2013 Mitsubishi Outlander Instyle+ 2.2-150 DI-D aut 7-seter Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D Instyle+: Mer bil for pengene finner du knapt

Og da tåler vi også et par svakheter. Les testen:

Forrige generasjon Mitsubishi Outlander etablerte seg som en skikkelig folkebil her i Norge.

Høyreist, med firehjulstrekk, to smarte ekstra seter helt bakerst og gunstig prislapp var den som skapt for dem som ville ha rommelig SUV – uten å måtte bla opp en liten formue for den.

I fjor kom oppfølgeren og så langt har mottakelsen vært meget god. Outlander er nummer fem på salgsstatistikken så langt i år og oppskriften er akkurat som før.

Tvers gjennom fornuftig bil – til svært konkurransedyktig pris. Tidligere har vi testet den med bensinmotor, nå har turen kommet til dieselmotor. Her snakker vi Mitsubishis 2,2-liter på 150 hestekrefter.

Testbilen er topputgaven Instyle + med veldig mye utstyr standard – på prislappen står det 455.500 kroner. Og bare for å ha sagt det med en gang: Det er billig!

Klikk her for å lese full test av bensinutgaven:

 

Hvordan er den å kjøre?

Hvis du forventer deg en stor kjøreopplevelse bak Outlander-rattet, vil du dessverre bli skuffet. Nå er ikke heftige kjøreegenskaper noe du finner på mange konkurrenter i denne klassen uansett, men Outlander er likevel en liten nedtur. Det handler først og fremst om styringen som er direkte livløs og ikke formidler stort om hva forhjulene driver med.

Det merkes også at understellet ikke er av de mest påkostede. Det smeller i hele bilen når vi kjører over huller i asfalten – over større ujevnheter er den mer behagelig. Støydempingen er blitt bedre enn før (det skulle bare mangle), men fortsatt er det et ganske høyt støybilde, særlig i baksetet.

Dieselmotoren er momentsterk og har fin fleksibilitet, veldig riktig motorisering til en bil som dette.

Du kan få fin SUV til 200.000 kroner også – sjekk disse

 

Hvordan er plassen?

Trumfkortet til Outlander er altså de ekstra setene helt bakerst. De egner seg helt klart best for barn, men duger også for voksne på småturer. Og har du noen gang hatt sjuseter, har du helt sikkert fått sans for muligheten til å få med to ekstra passasjerer når behovet dukker opp.

Baksetet er best for to, her kniper det fort i bredden. Det er i praksis ikke mulig å sitte mellom mine to barneseter, litt overraskende i en såpass stor bil. 477 liters bagasjerom er greit, men ikke fantastisk. Her spiser naturligvis de to bakerste setene plass i dybden. Foran er det både luftig og rommelig, pluss også for gode oppbevaringsrom.

LES OGSÅ: Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

 

Finest utenpå eller inni?

Designet på denne Outlanderen har ikke gått upåaktet hen. Her har det vært mange kritiske bemerkninger – der særlig hekken har vært tung å svelge. Fronten er helt klart mer vellykket – mens sideprofilen er litt tung.

Du kjøper den neppe på grunn av utseendet, men etter hvert som man blir vant til den er det vel heller ikke mange som lar være å kjøpe Outlander av den grunn.

Innvendig er det bedring fra forrige generasjon, men fortsatt er det litt billigpreg på dashbordet. En liten (og sikkert sær) detalj jeg ikke blir helt klok på, er at dashbordet ikke er symmetrisk. De aller fleste biler har identiske luftdyser på venstre og høyre side – men ikke Outlander. Ellers er alt brukervennlig og greit.

LES OGSÅ: Lekker SUV – fra uventet hold

 

Går den bra?

2,2-literen er veldig riktig motorisering til denne bilen. Den er ikke spesielt rask (offisielt tall fra 0 til 100 km/t er såpass høyt som 11,7 sekunder) men den har mye å komme med når du trenger det mest – ved mellomaksellerasjoner og forbikjøringer.

Fullastet bil med folk og bagasje er ikke noe problem, det merkes forbausende lite. Automatgir er også veldig riktig på en bil som dette. Sekstrinnskassa henger fint med, selv om den kanskje ikke er riktig like sømløs som de aller beste konkurrentene.

LES OGSÅ: Topp 10: Dette er bilene vi drømmer om å eie

 

Og hva er konklusjonen?

Outlander handler om fornuft og mye bil for pengene. Og mye bil for pengene er dette virkelig! Jeg må dobbeltsjekke at det ikke er små skrift her i forhold til prisen, men nei: Alt er inkludert i Instyle + pakken. Da snakker vi blant annet sju seter, automatisk bakluke, ryggekamera, kjørefeltsvarsler (som jeg skrur av hver gang), regnsensor, navigasjon og ikke minst: Adaptiv cruise control. Prøv å kjøpe med dette på en av de tyske konkurrentene, og prislappen vil skyte til værs.

Men på Outlander er det altså inkludert i prisen på 455.500 kroner. Da tilgir nok mange kunder både litt dvaske kjøreegenskaper og billigfølelse i interiøret. For dette er rett og slett utrolig mye bil for pengene. 

Husker du denne? Turbo-SUV til 200.000 kroner

 

Pluss: Et av de beste nybilkjøpene du kan gjøre akkurat nå.

Minus: Du må godta litt sparefølelse her og der. 

 

Bil: Mitsubishi Outlander Instyle + 2,2 DI-D Motor: 2,2-liters diesel Effekt: 150 hk/360 nm 0–100 km/t: 11,7 sek. Forbruk: 0,58 l/mil Bagasjerom: 477/1022 liter Pris: Fra 299.900 kroner (2 WD Invite). Pris testbil: 455.500 kroner.

LES OGSÅ: Outlander selger bra – men blir knust av denne

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå