Finn biler og biltester

2013 Skoda Rapid 1,2 TSI 105hk GreenTec Elegance Combi-Coupè Bensin

Test: Skoda Rapid 1,2 TSI: Denne har alt du trenger

Ny billigmodell har røtter tilbake til en OL-vinner i 1936!

Skoda. Det er liksom ikke det bilmerket folk gjennom årene har skrytt høyest om at de eier.

Men de siste årene har det skjedd noe. Egentlig ganske mye. VW har fått sving på sakene, og Skoda er blitt både populært og respektert.

De lener seg på fornuftsbaserte salgsargumenter som pris, kvalitet og praktiske egenskaper. Det har vist seg å være fornuftig, og Skoda-navnet står sterkere enn noen gang.

LES OGSÅ: Dette kan være din neste familebil

 

OL-vinner

Nå har Skoda blåst liv i Rapid-navnet igjen, i forbindelse med en helt ny modell.

Første gangen de brukte dette modellnavnet var i 1935. Den gangen var det snakk om en firedørs sedan, som etter hvert også ble tilgjengelig både som coupe og cabriolet.

Under panseret var det en sekssylindret motor på hele 26 hk, som senere ble oppgradert til 31 hk.

Og denne kraftpakken var nok til å sikre gull i OL-rallyet i 1936.

LES OGSÅ: Nå ler vi ikke av Skoda mer

 

Ingen sportsbil

Den nyeste versjonen av Rapid er mye sterkere – testbilen har en TSI-motor som yter 102 hk. Dermed er den også mye raskere, enn uropprinnelsen.

Men noen sportsbil er det ikke snakk om. På noen måte.

Rapid GT, høres kanskje kvikt ut, men det er helt andre egenskaper som gjør dette til en svært interessant nybil.

Her er en Skoda som kan dra skinnet av pølsa!  

Prøv også:

Få andre kan matche Rapid med tanke på pris/plass-forholdet ... Det nærmeste blir faktisk Skoda Fabia 

Bil: Skoda Rapid Type: TSI GT Motor: 1,2 liter, bensin Effekt: 105 hk / 175 nm 0–100 km/t: 10,3 Forbruk: 0,5 l/mil Bagasjerom: 550 liter Pris: Fra 191.000 kroner Pris testbil: 249.200 kroner

LES OGSÅ: Bruktimport av Skoda Superb: Er det smart?

3 Kjøreglede

Dette er så absolutt ikke paradegrenen til Skoda Rapid. Den er litt "ullen" å kjøre, og på ingen måte en bil som oppfordrer deg til å være litt rampete bak rattet. På sporete vårveier drar den både hit og dit når du gir gass.

I stedet oppfordrer den deg til å lytte til fornuften i deg. Den gir tydelig beskjed om hva den føler seg komfortabel med – og det er kort oppsummert rolig og litt sedat kjøring.

Her gjelder det å ta på seg hatten, trekke den godt nedover øreneog avfinne seg med realitetene.

Når du har kommet til den erkjennelsen blir du imidlertid god venn med bilen. Du blir fraktet dit du skal på en trygg og grei måte – og for mange er det mer enn nok.

4 Interiør/plass

Det er innsiden som teller, heter det. Innsiden av Rapid vinner imidlertid ingen priser. Det er oversiktlig og greit, og det meste er ganske intuitivt og virker solid.

Vi stusser imidlertid over at koppholderen på ingen måte er dimensjonert for å holde på halvlitersflasker. Og det som kanskje er verre er at akkurat der halsen på brusflasken møter dashbordet er knappen som styrer antispinnkontrollen. Her gjelder det å ikke komme borti knappen ved et uhell.

Setene i testbilen er av typen sportslige – og det merkes godt. Det er fast og god sidestøtte både til lår og rygg – men på langtur blir det i overkant hardt.

Her kunne kanskje vanlige seter vært vel så bra. Det vil uansett ikke være snakk om å kjøring som gjør at du har behov for så mye sidestøtte ...

Baksetene er helt greie. Både de og sportssetene foran ser dessuten pene ut, med røde kontrastsømmer.

Plassen er også imponerende. Her er det hele 550 liter til rådighet i det store bagasjerommet. Det er storbilklasse over den typen volum! VW Golf, som koster 30.000 kroner mer med samme type motorisering, har for eksempel kun 380 liter.

Kombiløsningen på bakluka til Rapid gjør det dessuten lett å utnytte plassen godt. Luke i bakseteryggen er også på plass – så du får med ski og staver.

Baksetet er rommelig og bra for to voksne. Benplassen imponerer, og det samme gjør takhøyden. Her har ingen en gang luftet tanken på å lage en fallende taklinje for å gi designet et mer elegant og sportslig preg. Det praktiske er viktigst. Og det tror vi mange kunder vil sette pris på.

Foran kan det være litt kronglete for de av oss med lengst bein å finne en god sittestilling, ettersom knærne lett kan treffe midtkonsollen. Men når du bruker litt tid, så går det.

3 Motor

1,2-literen fra VW-systemet yter altså 105 hk. Dette en motor som kler bilen ganske godt.

Den går rimelig stille og rolig, uten vibrering og knatringen som du gjerne må leve med i en dieselbil. Dessuten er forbruket lavt – 0,5 l/mil.

Det vi savner er dreiemomentet. TSI-motoren er ikke like responsiv som en dieselvariant. Det hadde vært fint med litt mer skyv på lavt turtall.

Vi nevner i samme slengen at motstykket med dieselmotor er en 1,6 TDI, som også yter 105 hk. Den gjør 0–100 km/t på mer eller mindre nøyaktig samme tid som TSI-modellen, altså rundt 10,5 sekunder, mens forbruket er 0,4 l/mil. Her er startprisen 226.000 kroner.

3 Design

Svigermor er ikke veldig bilinteressert, men har alltid noen kommentarer på testbilene hun får se. Da hun så Rapid, ble hun litt undrende. – Jeg trodde du bare testet nye biler, jeg.

Og det var faktisk flere som lurte på om Rapiden jeg kjørte rundt i var en ny eller brukt bil. Det heller konservativt design må ta skylden for det.

Og nymotens LED og xenonlys kan du bare glemme – uansett hvor mye du måtte være villig til å betale for det. Det finnes nemlig ikke til denne bilen.

Interiøret bærer ellers preg av å være et spareprodukt, men det er først når du har gransket det litt.

Hardplasten, dekkstøy og vindstøy gjør seg etter hvert gjeldende, i mer påtrengende grad enn i mer påkostede biler.

Men det føles ikke billig, og støynivået er ikke spesielt påtrengende, med mindre du drar ut på langtur.

Igjen, det gjelder å se på hva en får for pengene.

5 Miljø/økonomi

Økonomi er et av punktene Rapid virkelig skinner. Med tanke på størrelsen på bilen, er startprisen på 191.000 kroner skummelt billig. Inngangsmodellen har også en 1,2-liters TSI-motor, men denne yter 86 hk.

Testbilen har en startpris på 225.900 kroner.

Standardutstyret inkluderer ikke mye snadder. Du får aircondition, hodekollisjonsputer på sidene både foran og bak og start-stopp-system – men så er det mer eller mindre slutt.

Automatgir er også tilgjengelig. Men den ypperlige, syvtrinns DSG-kassen leveres imidlertid bare med TSI-motoren på 1,4 liter og 122 hk.

For dem som utelukkende betrakter bilen som et verktøy som skal brukes til å frakte folk og fe/bagasje fra A til B, er Rapid mer enn nok. Det er ingen andre biler på markedet som kan by på samme plassforhold til en slik pris.

Utslippet er ikke på nivå med de beste – til det er 114 gram C02 per kilometer på innstegsmodellen med 86 hk litt for høyt. Flere, deriblant Golf, klarer nå å snike seg under 100 g/km

1,2-literen i testbilen, med sine 105 hk, slipper ut 116 gram CO2 per kilometer.

Konklusjon

Sikkerheten er ivaretatt, Rapid får fem av fem stjerner hos Euro NCAP, plassen er overlegen og prisen nærmest utrolig lav. Det er vanskelig å omtale den nye Skodaen som noe annet enn et skikkelig kupp.

Husk at en VW Polo med 90 hk (TSI) koster 10.000 MER enn Rapid 1,2 med 86 hk – og Poloen har et bagasjerom på 280 liter ...

Hvis du setter deg ned og tenker deg nøye om, så vil vi tro at du vil konkludere med at Rapid egentlig har alt du trenger.

Men om den er alt du vil ha, blir et helt annet spørsmål. Og her kommer nok mange til å falle av lasset. Rapid blir fort en grå og kjedelig bil – og bilkjøp er jo for mange av oss i stor grad styrt av følelser.

Totalt: 4/6

For deg

Du vil ha mye plass for pengene

Ikke for deg

Målet er mest mulig morsom og velutstyrt

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå