Finn biler og biltester

2013 Skoda Superb 2,0 TFSI 200 hk DSG L&K Stasjonsvogn Bensin

Test: Skoda Superb 2.0 TFSI L&K: Fortsatt sprek – på alle måter

Plassmesteren fornyes – men er det egentlig nødvendig? Les testen:

 

Hva er dette?

Andre generasjon Superb har vært en stor suksess for Skoda helt fra lanseringen. Her tilbyr de klasseledende plassforhold og mange smarte løsninger – til en pris konkurrentene virkelig sliter med å matche.

Stasjonsvogna har blitt en ekte folkebil her hjemme.

Nå er en omfattende fornyet versjon på vei. Den byr på mer utstyr, nye motorer – og ikke minst muligheten for 200 hestekrefters bensinmotor i kombinasjon med både firehjulstrekk og automatgir

Nå skal vi finne ut hvordan den utgående modellen står seg, like før den nye er på plass.

SE VIDEO: Skoda Superb: Denne familiebilen lurer deg trill rundt

 

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen vår er noe av det aller ypperste Skoda kan levere akkurat nå – en Superb med 200 hks bensinmotor, DSG automatgir og så mye ekstrautstyr det er plass til.

Med så mye krefter og DSG-kassen som fortsatt leverer varene så det holder, er Superben nettopp superb på langtur. Vi tok den med tvers over landet, og komforten er påfallende. Ikke bare er det god plass, men motoren er responsiv, stille og effektiv.

Koblet mot automatkassen blir det hele svært så avslappende og behagelig.

Men du må ikke la deg lure av de fire pottene som stikker ut bak – dette er ikke en sportsbil. Langt der ifra. Stor, tung og lang – og på ingen måte skarpe kjøreegenskaper.

Men som pakkesel på langtur er den helt ypperlig.

LES OGSÅ: Test: Skoda Superb: Denne bilen er en ulv i fåreklær

 

Finest utenpå eller inni?

Utseendet er helt klart pent og ryddig. Testbilen er hvit og med mørke felger – og har et helt klart sportslig preg. Dessuten er den dandert med Laurin & Klement-merker her og der. For å vise omverden at den virkelig har utstyret i orden.

De fire enderørene bak blir litt vel drøyt, spør du undertegnede. Det burde kanskje være en uskreven regel at det må være 300 hk eller mer for å ha det. Men det ser jo barskt ut da.

Når en bil har fått noen år på markedet gjør det seg naturligvis med en liten facelift på lykter og fangere – men noe skrikende behov for det ser vi ikke.

Særlig i de rette fargene og med litt store felger, synes vi designet har tålt tiden godt.

Det samme gjelder egentlig interiøret.

Det er ryddig og ordentlig. Det bærer preg av å være solid og gjennomtenkt – og det florerer av praktiske løsninger og oppbevaringsrom.

Men naviskjermen til infotainmentsystemet er ganske liten, og grafikken ikke mye å skryte av. Når vi ser hva for eksempel VW Golf kan vise til på dette området, merker vi at tiden faktisk har gått fra Superben litt.

Testbilen er finest utenpå.

LES OGSÅ: Subaru Outback: Slik oppsto en helt ny trend

 

Hvordan er plassen?

Stasjonsvogna svelger imponerende 633 liter bagasje. Det er diiiiigert. Superb byr på best plass i forhold til pris.

Det er i det hele tatt få stasjonsvogner som matcher denne bagasjeplassen – uansett prisklasse. Med baksetene nede har du 1865 liter til rådighet – og nesten flatt gulv på i underkant av to meter.

Det er sågar mulig å få en ladbar LED-lommelykt som er festet i bagasjerommet. Nok en detalj som viser til de gode praktiske løsningene i bilen.

Men det er faktisk i baksetet det VIRKELIG er særklasse over boltringsplassen. Her er det limo-følelse – og testbilen har til og med fotstøtter for å øke komforten ytterligere.

Finner du deg ikke til rette her, så er det ikke bilen det er noe galt med, for å si det sånn ...

LES OGSÅ: Topp 10: Her er stasjonsvognene med størst plass

 

Går den bra?

Tja, hva vi skal si. Fire enderør gir altså forventninger om fraspark i særklasse. Men det uteblir. 0–100 km/t tar 7,9 sekunder – og da er nok Superb bilverdens tregeste bil som originalt leveres med fire enderør!

Likevel er bilen absolutt sprek nok. Og bensinmotoren på 2 liter jobber svært så stille og effektivt. Den brummer kultivert i vei når du kjører rolig, men våkner mer og mer til liv dess høyere turtallsnåla klatrer på skalaen. Moro! Og lydnivået blir aldri påtrengende.

På landeveien klarer den seg med ifølge offisielle tall med 0,64 l/mil – og vi er faktisk ikke så langt unna å klare dette i testperioden heller. Men den trenger over literen på småkjøring.

Vi opplevde motoren som svært passende til både størrelsen på bilen og DSG-kassen.

Men det hadde klart seg med ett sett doble eksosrør ...

 

Pluss: Holder seg overraskende godt med riktig motor og utstyrsnivå

Minus: Blir snart erstattet

 

Og hva er konklusjonen?

Testbilen er altså noe av det ypperste du kan få av Superb akkurat nå. Og vi må si at denne bilen ikke har et skrikende behov for en oppdatering. Den leverer absolutt varene – fortsatt.

Og for dem som kjøper bil for å ha god plass og komfort, er dette nok i massevis. Dessuten vil det trolig komme kampanjer på utgående modell når den nye er på plass. Og da kan du gjøre noen gode kjøp her.

Dessuten blir ikke ny modell nevneverdig mye billigere heller.

Vanligvis sier vi vent på ny modell – men denne gangen kan det faktisk være smart å dra nytte av gode priser på den utgående ...

Vi har stor sans for den spreke TFSI-motoren i testbilen – men det finnes langt mer "fornuftige" varianter som er langt billigere enn den halve millionen du må ut med for den ...

 

 Bil: Skoda Superb Type: 2.0 TFSI Laurin & Klement Motor: 2,0-liter, bensin Effekt: 200 hk/280 nm 0–100 km/t: 7,9 sek. Forbruk: 0,8 l/mil Bagasjerom: 633 liter Pris testbil: 500.100 kroner, Superb starter på 291.000 kroner (1,4 TSI, kombi)

LES OGSÅ: Test: Skoda Superb: Denne bilen er en ulv i fåreklær

Lenker

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå