Test: Subaru Outback 2,0D Premium: Ny norsk hyttefavoritt Vår biltester Atle Gulbrandsen har kjørt Subaru Outback på TV. Her kan du lese testen.
Subaru lager ordentlige Norgesbiler med firhjulstrekk og et folkelig image. Men ønsker du en litt røffere, men samtidig mer luksuriøs Legacy er Outback valget. Og den nye Outback-en er bedre enn noen gang. 5 Kjøreglede Ettersom Subaru Outback er noe høyere enn Legacy er ikke dette bilen som gir deg de råeste kjøreopplevelsene på asfalterte landeveier. Men det er heller ikke poenget med ”terrengbil” som dette. Derfor kjørte vi mye på grusvei med Subaru Outback den uken vi hadde bilen, og der imponerer den. Den blir riktig morsom å kjøre, og det symmetriske firehjulstrekksystemet fungerer utmerket. Legger man godviljen til kjenner man igjen litt av godfølelsen fra de heftigste Impreza-modellene også bak rattet på Subaru Outback. Denne bilen er komfortabelt satt opp, og den sluker ujevnheter i veien ganske bra. Det er også årsaken til at bilen ikke føles som noen racerbil på asfalten, men at den er vesentlig bedre på grusvei. Subaru har en hjelperamme under bilens front som de fester motoren til, og dermed reduseres både støy og vibrasjoner, og det hjelper på komforten. Et ratt som kan justeres både i høyde og dybde gjør også at de fleste vil finne en god kjørestilling. 3 Interiør/plass Subaru Outback ønsker å være en premiumbil, men vi synes den faller litt igjennom på interiøret. Trist hardplast på typisk japansk vis er det stort sett overalt. Plassen er det imidlertid ingen ting å si på, og bakseteplassen er økt med mer enn seks centimeter i forhold til forrige modell. Dessuten er bilen breiere, noe som også gir større plass innvendig. For å få til dette har Subaru rettere sidevinduer på bilen enn tidligere, og det vil også si at de rammeløse vinduene nå er borte. Noen vil kanskje savne det som tidligere var et kjennetegn for Subaru, men så lenge det gjør at plassen innvendig blir større er jo det viktigere. 4 Motor Motoren i seg selv fortjener en femmer, men ettersom diesel fortsatt ikke leveres med automat får den bare fire. Subaru er nemlig blant de siste bilfabrikkene som har kommet med diesel, og den eneste de lager er på 2 liter. Motoren er fin den med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. En boksermotor er det også, men vi tror såpass mange av kundene kunne tenkt seg kombinasjonen automat/diesel, og det trekker ned. Selve motoren er imidlertid kultivert og fin, men den drar ikke så godt når nåla viser mer enn 4000 o/min. 4 Design Det er mange forskjellige meninger om eksteriøret på nye Subaru Outback. Vi synes bilen ser mer ut som en SUV nå enn tidligere, selv om bilen ikke er en ordentlig SUV. Men den fremstår som mer høyreist, og dette merkes bak rattet også. 4 Miljø/økonomi Nye Outback er større enn forgjengeren, men likevel er det noe skuffende at CO2-utslippet har gått opp. Det kan kanskje forklares med Subarus fortsatt litt manglende interesse for diesel, og at de kanskje ikke har utviklet denne motoren så mye som de burde. I Japan og USA, som er de viktigste markedene for Outback, er det fortsatt bensin som gjelder, men det er ingen unnskyldning. Nå er CO2-utslippet på 167 g/km, og den har et oppgitt blandet forbruk på 0,64 l/mil. Vi testet ”Premium”-utgaven med blant annet ryggekamera, elektronisk håndbrekk (hva er det som er så bra med det?) og McIntosh stereoanlegg, og denne bilen får man fra 489 900 kroner. Prisen er ikke så verst, men man må faktisk ikke så veldig mye opp i pris for en litt ribbet Volvo XC70, og den er utvilsomt en tøff konkurrent. Konklusjon Subaru Outback er ikke testet i EuroNCAP, men det er Legacy, som i prinsippet er samme bil. Og selv om Legacy får fem stjerner, blir det påpekt mangler i forhold til sikkerheten. Som for eksempel at dashbordet er utformet slik at det lett kan gi skader ved en kollisjon, og at sikkerheten i forhold til whiplash kunne vært bedre, noe som gir terningkast 4 av 6. Vi opplever nye Subaru Outback først og fremst som en arbeidshest, og ikke en premium-bil. Den er røff i kantene, og kanskje er det akkurat det kjøperne også er ute etter. De som vil ha mer luksus kan velge en Volvo, men ”Norgesbilen” er fortsatt en Subaru. Totalt: 4/6 Lenker Biltester - LES OGSÅ: Scout, Alltrack og Allroad Biltester - LES OGSÅ: Vår duell mellom Saab 9-3X og Volvo XC70 Biltester - Forrige uke testet Atle BMW X1. Les testen av den her. Biltester - Her kan du se hva vi synes om kjøreegenskapene til Subaru Forester med samme motor. Biltester - VW Tiguan har kombinasjonen automat og diesel. Les test av den her. Biltester - LES OGSÅ: Subaru Outback: Nå kommer Norges-kombinasjonen Prøv også Audi A6 (2004-2011) Subaru Legacy (2009-2009) Subaru Forester (2009-2009) Volvo XC70 (2009-2009) Relaterte biltester Test: Ny og trendy 3-er
5 Kjøreglede Ettersom Subaru Outback er noe høyere enn Legacy er ikke dette bilen som gir deg de råeste kjøreopplevelsene på asfalterte landeveier. Men det er heller ikke poenget med ”terrengbil” som dette. Derfor kjørte vi mye på grusvei med Subaru Outback den uken vi hadde bilen, og der imponerer den. Den blir riktig morsom å kjøre, og det symmetriske firehjulstrekksystemet fungerer utmerket. Legger man godviljen til kjenner man igjen litt av godfølelsen fra de heftigste Impreza-modellene også bak rattet på Subaru Outback. Denne bilen er komfortabelt satt opp, og den sluker ujevnheter i veien ganske bra. Det er også årsaken til at bilen ikke føles som noen racerbil på asfalten, men at den er vesentlig bedre på grusvei. Subaru har en hjelperamme under bilens front som de fester motoren til, og dermed reduseres både støy og vibrasjoner, og det hjelper på komforten. Et ratt som kan justeres både i høyde og dybde gjør også at de fleste vil finne en god kjørestilling.
3 Interiør/plass Subaru Outback ønsker å være en premiumbil, men vi synes den faller litt igjennom på interiøret. Trist hardplast på typisk japansk vis er det stort sett overalt. Plassen er det imidlertid ingen ting å si på, og bakseteplassen er økt med mer enn seks centimeter i forhold til forrige modell. Dessuten er bilen breiere, noe som også gir større plass innvendig. For å få til dette har Subaru rettere sidevinduer på bilen enn tidligere, og det vil også si at de rammeløse vinduene nå er borte. Noen vil kanskje savne det som tidligere var et kjennetegn for Subaru, men så lenge det gjør at plassen innvendig blir større er jo det viktigere.
4 Motor Motoren i seg selv fortjener en femmer, men ettersom diesel fortsatt ikke leveres med automat får den bare fire. Subaru er nemlig blant de siste bilfabrikkene som har kommet med diesel, og den eneste de lager er på 2 liter. Motoren er fin den med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. En boksermotor er det også, men vi tror såpass mange av kundene kunne tenkt seg kombinasjonen automat/diesel, og det trekker ned. Selve motoren er imidlertid kultivert og fin, men den drar ikke så godt når nåla viser mer enn 4000 o/min.
4 Design Det er mange forskjellige meninger om eksteriøret på nye Subaru Outback. Vi synes bilen ser mer ut som en SUV nå enn tidligere, selv om bilen ikke er en ordentlig SUV. Men den fremstår som mer høyreist, og dette merkes bak rattet også.
4 Miljø/økonomi Nye Outback er større enn forgjengeren, men likevel er det noe skuffende at CO2-utslippet har gått opp. Det kan kanskje forklares med Subarus fortsatt litt manglende interesse for diesel, og at de kanskje ikke har utviklet denne motoren så mye som de burde. I Japan og USA, som er de viktigste markedene for Outback, er det fortsatt bensin som gjelder, men det er ingen unnskyldning. Nå er CO2-utslippet på 167 g/km, og den har et oppgitt blandet forbruk på 0,64 l/mil. Vi testet ”Premium”-utgaven med blant annet ryggekamera, elektronisk håndbrekk (hva er det som er så bra med det?) og McIntosh stereoanlegg, og denne bilen får man fra 489 900 kroner. Prisen er ikke så verst, men man må faktisk ikke så veldig mye opp i pris for en litt ribbet Volvo XC70, og den er utvilsomt en tøff konkurrent.
Konklusjon Subaru Outback er ikke testet i EuroNCAP, men det er Legacy, som i prinsippet er samme bil. Og selv om Legacy får fem stjerner, blir det påpekt mangler i forhold til sikkerheten. Som for eksempel at dashbordet er utformet slik at det lett kan gi skader ved en kollisjon, og at sikkerheten i forhold til whiplash kunne vært bedre, noe som gir terningkast 4 av 6. Vi opplever nye Subaru Outback først og fremst som en arbeidshest, og ikke en premium-bil. Den er røff i kantene, og kanskje er det akkurat det kjøperne også er ute etter. De som vil ha mer luksus kan velge en Volvo, men ”Norgesbilen” er fortsatt en Subaru.
Skiller seg ut – på godt og vondt Polestar 4 er kanskje ikke helt bilen bilmerket trenger i Norge nå ...