Finn biler og biltester

2008 Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol Stasjonsvogn

Test: Toyota Avensis 2,0 D-4D Sol Stasjonsvogn: Avensis med sluttpakke

Det er ikke bare næringslivsledere som får sluttpakke. Etter seks år på toppen er Avensis klar for å slippe til nye og yngre krefter. I oppsigelsestiden gir den ekstra mye bil for penga.

«Sluttpakken» til Toyota Avensis er verdt 35 000 kr og består da av 17-tommers aluminiumsfelger, xenonlys og navigasjonsanlegg. Prisen du betaler for dette er 6900 kr. Hvordan står det så til med en velrenommert gammel leder rett før han går av med pensjon?

4 Kjøreglede

Aldrende Toyota Avensis er ikke en bil du blir barnslig glad og entusiastisk begeistret av å kjøre. Når det er sagt, skal du imidlertid lete lenge for å finne en bil som er så avstemt og fintunet mot det den er ment for: Sikker og behagelig frakt av passasjerer og bagasje fra A til B.

Det merkes dessuten godt at bilen er blitt oppgradert i årenes løp. Den har blitt fastere i fjæringen, men er fortsatt komfortabel. Styringen responderer behagelig, men er ikke i nærheten av å være nervøs. Den krenger når du kjører fort inn i svinger, men uten at det er noen dramatikk i dette. Alt i alt er bilen utrolig «akkurat passe» på alle måter – og det imponerer!

3 Interiør/plass

Interiøret er bilens svakeste punkt. Her merkes alderen, og at ting har blitt «flikket» på under livsløpet. Navigasjonen er ganske klønete, og bruker du koppholderen, dekkes en fjerdedel av navigasjonsskjermen av denne.
På venstre side av dashbordet har Toyota klart å gjemme bort en del brytere, og du må virkelig lete for å finne dem. Knall oransje instrumentlys er heller ikke helt «up to date». Innslaget av hardplast på dashbord og midtkonsoll er heller ikke bra, selv i kevlar-look.

Forsetene er faste i stoppen, med bra justeringsmuligheter og er gode å sitte i. Bakseteplassen er også raus og har god takhøyde. Avensis er mye større enn Peugeot 407 og så å si identisk med VW Passat når det gjelder innvendig plass.

Bagasjeromsplassen er midt på treet i klassen. Pluss for praktiske smårom under bagasjeromsgulvet og opphengskroker til handleposer.

5 Motor

Nakkehårene reiser seg ikke akkurat av spesifikasjonene 126 hk og 300 Nm, men motoren overrasker positivt. Den er utrolig mye mer seig og momentsterk enn hva de tørre fakta skulle tilsi. Allerede fra 1300 o/min kjennes den sterk og villig, samtidig som du får det velkjente dieselmotorskyvet når turtellernåla passerer 1750 o/min.

0 til 100 km/t oppgis til 10,5 sekunder. Det er helt akseptabelt, og bare et par tiendedeler tregere en VW Passat med 140 hk diesel. Toyota-ingeniørene har klart å skape en motor med utrolig myk og vibrasjonsfri gange på alle turtall.

Sammen med 6-trinns manuell girkasse (ikke tilgjengelig med automatgir) er dette en motor som både passer bilen, og ikke minst det norske avgiftssystemet veldig bra. Synes du at dette er for pinglete, får du Avensis med både 150 og 177 hk diesel også.

3 Design

Jo da, det må innrømmes at alderen begynner å synes på Avensis. Dette til tross for en liten ansiktsløftning i 2006. Avensis var heller ikke direkte sprek eller revolusjonerende da den kom i 2003, og nå begynner den definitivt å bli gråhåret. Det går imidlertid an å eldes med en viss stil – det gjør Avensis.

5 Miljø/økonomi

Avensis stasjonsvogn er populære biler som så langt har holdt seg svært godt i pris. Det begynner etter hvert å bli mange brukte på markedet. Dette, sammen med at det snart kommer en ny modell, vil nok trekke bruktbilprisene noe ned. Totalt sett har likevel Avensis lavere avskrivning enn de fleste konkurrentene.

Sammen med en driftsikkerhet som er bortimot legendarisk, blir Avensis praktisk bilhold, også økonomisk sett.

Dieselforbruket på 2,0 D-4D-motoren er oppgitt til 0,59 l/ mil ved blandet kjøring. Det er veldig bra. Noe som igjen speiler det lave CO2-utslippet på bare 155 g/km.

Konklusjon

I et marked hvor «broilere» og nykommere kappes om å være innovative, kreative og annerledes, kan det være godt å finne en med livsvisdom og erfaring. En som kjennes trygg og selvsikker etter mange år på toppen - og som samtidig har maktet å holde seg noenlunde oppdatert på nyheter. Her står Avensis nå.

Totalt: 4/6

For deg

Du foretrekker kjøttkaker og ertestuing framfor sushi.

Ikke for deg

Du skal bruke bilen som et redskap for å sjekke damer.

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå