Finn biler og biltester

2012 Toyota Prius+ Seven 1,8 VVT-i Hybrid Executive Stasjonsvogn Bensin/Batteri

Test: Toyota Prius + Seven: Familiebilen som flytter grenser

Snill mot miljøet, mot lommeboka - og mot deg. Les testen:

 - Ja, er ikke det en god ide, gutter? Hvem tar den?

Vi er på redaksjonsmøte i bladet Autofil en god del år tilbake. Jeg har akkurat presentert en ide jeg selv synes er ganske god og venter nå bare på at gutta skal kappes om å ta saken. Responsen er imidlertid laber. Særdeles laber...

- Du Knut, du mener altså at vi skal kjøre den der Priusen i ett strekk, helt til den er tom for både bensin og strøm? Du er klar over at det kan bli fryktelig mange mil og timer..?

- Ja, nettopp. Det er jo det som gjør det til en god sak! Og morsom å skrive. Vi bare kjører avgårde og ser hvordan det går. Har dere ikke tenning?

- Joda, joda... Det er ikke det...

- Men kanskje du skulle gjort det? Det er jo du som er redaktør, det må da være moro for deg å komme litt ut også, ikke bare sitte på kontoret her? Det synes vi absolutt du burde gjøre!

Og slik ble det... Jeg er dermed en av de her til lands som har kjørt aller lengst sammenhengende med en Toyota Prius. Ferden startet i Oslo og gikk nordover på E6. Og ja - jeg kan allerede røpe at det ble langt!

LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?

Det var en lang digresjon. Den gangen hadde Toyota Prius nyhetens interesse. Siden har det liksom stått litt på stedet hvil, selv om den forlengst har kommet i ny generasjon.

Men nå er det endelig klart for noe som virker spennende igjen. Prius har nemlig kommet i en versjon kalt + Seven. Plussen står for to ekstra seter - og plutselig er Toyotas hybridbil også svært aktuell for alle de som trenger mye plass og/eller ekstra seter.

Biligste versjon heter Advance og den får du fra 311.900 kroner. Testbilen er en Executive-utgave, den starter på 331.500 kroner.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

 

Prøv også: 

 

Toyota Verso

Vi kommer nesten ikke utenom Verso når vi først er inne på Toyota med sju seter. Med startpris på rundt 300.000 kroner (sjuseter) blir Verso fort dyrere og har også litt mindre bagasjerom. Til gjengjeld får du den med blant annet med fin dieselmotor. Ikke den mest moderne bilen lenger, men Verso har mange gode kvaliteter.

Klikk her for å lese vår test av Toyota Verso 

 

Renault Grand Scenic

Scenic er pioneren i denne klassen, Grand betyr ekstra lengde og dermed plass til sju seter. Nå har det blitt ganske stille rundt denne bilen, men Grand Scenic er en svært praktisk bil til en grei pris. Likevel: På pris matcher den ikke Priusen. Renault sliter med dårlig kvalitetsrykte, men bilene har blitt langt bedre de senere årene.

Klikk her for å lese vår test av Renault Grand Scenic

 

Ford S-Max

Bestselgeren blant flerbruksbilene og en bil som virkelig har blitt en suksess fra Ford. S-Max flyttet grenser da den kom og er fortsatt en svært attraktiv bil i denne klassen. Plassen er vesentlig større enn i Prius, særlig med fem seter i bruk. Fikk facelift for et par år siden, nærmer seg modellskifte nå.

Klikk her for å lese vår test av Ford S-Max

 

Bil: Toyota Prius Modell: + Seven Motor: 1,8-liters bensin med hybridløsning Effekt: 136 hk (samlet) 0–100 km/t: 11,3 sekunder Forbruk: 0,41 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 4200/535/1750 liter Pris fra: Kr 311.900,- Pris testbil: Kr 331.500,- 

 

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei

 

 

4 Kjøreglede

Å sette seg bak rattet på Prius har alltid handlet litt om å nullstille seg. Det har mye med dashbord og instrumentering å gjøre, men også kjøreegenskapene krever at man ikke forventer en helt "vanlig" bil. For det er den ikke.

Den trinnløse girkassen krever tilvenning. Litt for tung gassfot gir slitsomt og masete lydbilde - og lite action tilbake. Her må det kjøres mykt og gjennomtenkt, ellers er jo også mye av poenget borte.

Hele bilen er satt opp for å være komfortabel. Er du ute etter BMW-styring, har du naturligvis kommet feil. Alt er litt ullent, uten at det egentlig plager meg i en bil som denne. Til gjengjeld har Prius veldig fin landeveis-flyt. Det har helt sikkert også noe å gjøre med mange ekstra kilo lavt plassert i bilen. Støynivået er behagelig lavt, i alle fall så lenge vi passer på å ikke presse motoren hardt.

4 Interiør/plass

Grunt og lite bagasjerom har vært et av ankepunktene mot "vanlig" Prius. Når du i tillegg ikke får hengerfeste på bilen, må mange familier droppe den av plasshensyn.

Det er det slutt på nå. Bruker du denne utgaven som femseter, er bagasjerommet på 535 liter. Må du ha passasjerer i alle setene, blir det naturligvis mye mindre, ned til 200 liter.

Toyota har lenge vært flinke på seteløsninger og praktiske detaljer i interiørene sine. Her er det mange smarte smårom, også i gulvet helt bakerst. Dermed er det plass til ganske mye i denne bilen hvis du er god til å pakke.

I utvendig størrelse plasserer den seg omtrent midt mellom Toyota-bror Verso og den mest solgte bilen i denne klassen, Ford S-Max. Den største forskjellen fra S-Max er i praksis egentlig bredden. Prius er 11 centimeter smalere enn Forden - det har overraskende mye å si hvis du virkelig har stort plassbehov. Og på bagasjeplass er S-Max vesentlig større.

Foran er plassen god, med en diger midtkonsoll mellom setene.

5 Motor

Hybridløsningen består av en 1,8-liters bensinmotor på 99 hk - og en elektromotor som isolert sett yter 82 hk. Samlet gir drivlinjen 136 hestekrefter. Det er nok til gjøre Prius + til en småsprek bil med helt greit overskudd. Men igjen: Du driver ikke med lyskryssdueller her, da blir lydnivået virkelig slitsomt. Forbikjøringer bør også planlegges litt av den grunn.

Toyota oppgir 0-100 km/t på 11,3 sekunder. Godt å vite når (hvis) du virkelig trenger det.

Når den ikke presses, jobber motorkombinasjonen pent og rolig. Jeg synes fortsatt det er moro å følge med på skjermen hva som jobber og hvor kreftene går. Og det går fort sport i å holde forbruket nede og la bilen jobbe mest mulig uanstrengt.

Når det er sagt: Nå er det på tide at Prius kommer i salg med plug in-løsning. Det får vi i høst og sannelig har Toyota tatt seg god tid med å utvide til dette. Etter min mening er det først da hybrid virkelig blir interessant ved at du kan lade batteriene når bilen står stille. Dermed får den også en elektrisk rekkevidde på 23 km. Kanskje ikke veldig imponerende i seg selv, men det er i alle fall en begynnelse. Og det er helt klart mer fremtidsrettet enn løsningen vi finner i denne testbilen.

4 Design

Prius har for mange blitt målestokken på design i denne klassen, se bare hva Honda gjorde da de kom med konkurrenten Insight. De la designet så nær Prius som de bare kunne, uten å risikere rettssak. "Slik er folk vant til at en hybridbil ser ut", var tydeligvis Hondas tanke. Bare så synd de ikke kom opp med en bil som kunne matche Prius på flere områder også.

Hvordan bygger man så om en slik bil til sjuseter? Det har nok ikke vært verdens enkleste oppgave for Toyotas designavdeling og det ferdige resultatet vitner om mange kompromisser. Dessuten en klar mangel på vilje til å ta sjanser. Dette er en bil som skiller seg markant fra de aller fleste konkurrentene, men det vises sannelig ikke godt utenpå. Jeg sliter med å finne den igjen på parkeringsplasser, sånn burde det ikke være.

Inni derimot, er det langt mer særpreget. Prius-dashbordet har høy digital-faktor og gir (helt klart ikke tilfeldig) en aldri så liten iPhone-følelse. Den bittelille girspaken har helt sikkert skremt bort endel kjøpere, men til tross for et futuristisk preg, er det lett å føle seg hjemme i dette interiøret.

Det er bare én ting som trekker skikkelig ned i testbilen, nemlig setetrekkene. Det er ikke ofte vi nevner setetrekk i testene våre, men her må vi gjøre et unntak. Disse ser omtrent ut som teppegulvet på et skikkelig billig engelsk hotellrom og drar ned inntrykket av et ellers gjennomført interiør. Merkelig at ikke noen i Toyota har sett dette og stoppet opp, her har vi fortsatt å gjøre med kulturforskjeller.

5 Miljø/økonomi

Det er naturligvis her Prius har det store trumfkortet sitt. Et Co2-utslipp på 96 gram/km er veldig bra for bilstørrelse og -klasse. Her kommer Prius garantert til å hente mange kjøpere som er opptatt av dette, blant dem firmabilkunder som må velge under en viss Co2-grense. NOX-utslipp (som politikerne først tilsynelatende mente var uvesentlig - så fant ut var livsfarlig) er også vesentlig under det fra dieselbiler. Så her er det bare å vinke til dieselbil-naboen som venter på bussen fordi bilen hans har fått kjøreforbud...

Det offisielle snittforbruket er på 0.43 liter/mil. På veldig pen landeveiskjøring ender vi rundt 0.5 liter/mil, med godt lastet bil. Da er det fortsatt litt å gå på i forhold til ekstrem sparekjøring. Du finner dieselbiler som går rimeligere, men da slipper de også ut mer.

Prius har markert seg som en særdeles driftssikker bil. Kvaliteten er førsteklasses og i forhold til påkost og ting som kan gå i stykker, finner du knapt et tryggere bilkjøp.

Konklusjon

Prius har stått litt på stedet hvil i noen år, men her gjør Toyota et smart grep. Merkevaren er sterk og å utvide Prius til å bli en hel familie biler gir derfor mening. Som sjuseter er dette en bil som bør passe de aller fleste familier med behov for ekstra plass. Det finnes større konkurrenter og det finnes også konkurrenter som er vesentlig morsommere å kjøre. Men Prius + skiller seg ut gjennom hybridløsningen og dermed lavt utslipp og forbruk. Dessuten er kvaliteten i toppklasse.

Prisen er det heller ikke noe å si på. Du får en rommelig sparebøsse med svært høy kvalitet - her ligger det an til rimelig bihold i mange år framover. Standardutstyret er raust, her får du rett og slett veldig mye sjuseter for pengene.

Når den etter hvert også kommer med plug-in-løsning og gjerne også større batterikapasitet, blir dette riktig interessant. Da kan du i praksis bruke den som elbil til all vanlig småkjøring - og samtidig ha solid rekkevidde når det er nødvendig.


PS: Ideen min på redaksjonsmøtet i Autofil endte med at jeg satte meg i Priusen i Oslo sentrum en grytidlig morgen og satte kursen nordover på E6. Det ble en av de lengste dagene på jobb jeg noen gang har hatt. Først over Saltfjellet i Nordland, i morgentimene dagen etter var det slutt. Da døde plutselig motorene og alt som tenkes kan av varsellamper kom opp på dashbordet. Snittforbruket endte på 0.41 liter/mil. Og jeg har vært svært forsiktig med å foreslå noe som helst lignende siden.

Totalt: 5/6

For deg

Du trenger plass og vil ha en bil som både er hyggelig mot lommeboka og miljøet.

Ikke for deg

Du vil ha aktiv kjørestil. Og du er opptatt av setetrekk...

Vårt førstevalg

Testbilen i Executive-utgave har egentlig alt du trenger, det er få fornufts-argumenter for å legge over 40.000 kroner ekstra på bordet for Premium-utgaven.

Lenker

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå

Antall visninger