TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2011 Volkswagen Touareg V8 TDI 340hk Aut. Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Volkswagen Touareg V8 TDI R-Line: Dette er SUV-en mange norske familier drømmer om

Advarsel: Den er mye mer rampete enn den ser ut som.

Hva er dette?

Det er andre generasjon av VWs store SUV Touareg. Ikke nok med det – det er en skikkelig ”versting-utgave” vi har slått kloa i. Nemlig den råsterke V8-eren med 4,2-liter dieselmotor med hyggelige 304 hk / 800 Nm under panseret. Det gjør den diskret og snille, men allikevel massive bilen, til en regelrett killer!

 

Hvordan er den å kjøre?

Aldeles nydelig! Setene er kledt i tofarget, hanskemykt skinn, man sitter høy og det er lenge – veldig lenge – siden jeg har sittet bedre i en bil. V8-dieselen sørger for krefter nok i enhver situasjon og bilen glir så å si lydløst av gårde. Dette må være den stilleste VW-ever?

Komforten er suveren, hjuloppheng og styring har et stramt litt sporty oppsett (til å være SUV), men uten at det på noen måte går ut over den allerede nevnte komforten.

21" hjul skodde med gummi i dimensjonen 275/40x21 skulle man tro gir sporing eller nervøs styring, men det gjør det ikke.

Dette er utvilsom den beste – og dyreste (det henger gjerne sammen ...) – VW-en jeg noen gang har kjørt. Jeg er imponert!

 

Hvordan er plassen?

Plassen i forsetene er gedigen – både oppover, bortover og nedover ... Plassen i baksetet er også god, selv for voksne. Det går litt på bekostning av bagasjeplassen, men det er fortsatt 580 liter til rådighet. Det holder for de fleste av oss.

Interiøret for øvrig er både intuitivt og ergonomisk. Unntaket er bryterne nede på midtkonsollen – rett bak girvelgeren, som det er litt vanskelig å se symbolene på.

Dashbordet undrer jeg meg litt over – uten at det er noe direkte feil med det. Men hvorfor er det så å si helt likt som på VW Polo, Golf og Passat? Det er vel ikke slik at om de alle har et VW-merke på bakluka så må alt se likt ut? I en bil til nesten 1,6 millioner kroner blir dette litt ”stusslig”. Her er både BMW X5 og Merdenes GL / ML bedre. Er grunnen å ikke å tråkke konsernbroder Audi Q7 på tærne?

VW med enda mer plass? Sjekk denne:

 

Finest utenpå eller inni?

Det er forresten ikke bare innvendig at familielikheten til andre VW-modeller er slående. Også utvendig kjører VW knallhardt på familiegjenkjennelses-effekten. For- og baklamper, grill og mange andre designelementer gjør at det blir slik. For å sette det litt på spissen: Den ser nesten ut som en VW Polo Cross – som noen har blåst litt for mye luft i.

Når det er sagt så må jeg si at jeg liker designet. Mer kantete og klart både tøffere og barskere enn forgjengeren. Touareg er en massiv og mye større bil enn en ser ut som ved første øyekast. Selv om en del av konkurrentene må sies å være enda tøffere. Range Rover Sport for eksempel.

Uansett: jeg synes den er finere utenpå enn inni.

 

Går den bra?

Ja, gjett om! Når man tråkker til her så virker det som om bilen setter seg noen millimeter på fjæringen og at den prøver å få de feite hjulene igjennom asfalten før den formelig skyter av gårde ...

340 hk / 800 Nm fra en V8-er gjør sitt til at den massive SUV-en på nesten 2,3 tonn gjør 0 – 100 km/ på superkjappe 5,8 sekunder. Det vil si at du skal ha en ganske anstendig bil for å holde følge. Touareg V8 TDI er med andre ord ikke riktig så snill som den er ut som ...

Det er nok likevel som komfortabel milesluker den har sin aller største styrke. Dieselforbruket oppgis til 0,91 l/mil ved blandet kjøring. Det må sies å være godkjent, prestasjonene tatt i betraktning. CO2-utslippet på 239 g/km gjør nok sitt til at du ikke får julekort fra naturvernforbundet i år heller ...

Les også: Dette er Folkevogna ingen har hørt om:

 

... og hva er konklusjonen?

Sjelden har det litt loslitte utrykket ulv i fåreklær passet bedre. Her ar du det meste som kan forventes av en skikkelig ”versting-SUV” pent innpakket i diskret og familievennlig pakke. Det snille utseende og ikke minst VW-emblemene gjør sitt til at du slipper å stå skolerett og forsvare det vulgære bilvalget ditt. Det hadde du måttet gjøre om du hadde brukt de samme pengene på en Audi Q7, Range Rover eller Porsche Cayenne.

På den annen side – de fleste som kjøper bil til 1,6 millioner har nok et ørlite ønske om å bli sett.

Les også: Du får brukt VW Touareg til under 300 000,-

 

Pluss:

Det ser kanskje ikke slik ut, men dette er en "versting-SUV"!

Minus:

Prisen på nesten 1,6 millioner kroner.  

Status-VW til under halv pris: 

Bil: VW Touareg Modell: V8 TDI R-Line Motor: 4,2-liter diesel Effekt: 340 hk / 800 Nm 0–100 km/t: 5,8 sek Forbruk / utslipp: 0,91 l/mil – 239 g/km Pris fra: 804 000,- (3,0 TDI) Pris testbil: 1 574 410,-


 

Prøv også

På Broom-forsiden nå