Finn biler og biltester

2011 Volvo XC90 D5 R-design AWD aut 7-seter Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Volvo XC90 D5: Selv svigermor ser at den begynner å bli gammel

Snart er den ti år - det er lenge for en bilmodell!

Jeg husker fremdeles første møte med svigermor, Anne. Jeg kom kjørende i min, inntil da, store kjærlighet: En sort Audi TT, og skulle hente det som ble min neste store kjærlighet og kommende hustru, Katharina.

På trappen og ventet sto også Anne, som jeg ikke hadde møtt eller snakket med før. Både jeg og bilen var selvsagt nyvasket for anledningen – her skulle ingenting overlates til tilfeldighetene.

Anne har ikke sertifikat, men er overraskende interessert i biler likevel. Da hun så meg og TT-en, var det bilen som fikk mest oppmerksomhet.

– Oj, en Donald-bil, var hennes spontane kommentar.

Ikke helt det jeg hadde ventet, og TT-en ble aldri det samme igjen etterpå. Men forholdet til svigermor er i alle fall ypperlig – det er det ikke alle som kan si ...

LES OGSÅ: Her er vår test av XC90 med 185 hk

 

Holdt stand i 10 år

Annes kommentarer til testbilene jeg tar med hjem varierer naturligvis, men når jeg kom kjørende i Volvo XC90, fikk jeg en reaksjon jeg aldri har fått før:

– Er dette en ny bil da – den virker så gammel, sier hun.

Jeg kan ikke nekte for at hun har et poeng. XC90 ER blitt en gammel nybil. Helt siden den ble vist første gang i 2002 har den vært med oss. Og mens konkurrentene har kommet med nye modeller med jevne mellomrom, har XC90 bestått.

Riktignok er viktige elementer som blant annet motor, firehjulstrekksystemet og girkasse utbedret – men det er likevel ikke mer enn det som kalles facelift.

 

Er den "ny" nok?

Bilen har imidlertid holdt seg godt. Den har alltid vært veldig populær, ikke minst i USA. Men også her hjemme er den drømmebilen for mange. God plass, mulighet for syv seter, 4x4, høy sikkerhet og lavere pris enn premium-SUV-ene fra Tyskland er noen av grunnene.

Etter å ha prøvd blant andre nye Mercedes ML, som vi har betegnet som klasseleder, er vi spent på om den ærverdige svensken fremdeles føles som nybil.

Svaret skal du få nå:

 

Hva er dette?

Vi prøver altså en av markedets "eldste" nybiler – og samtidig en av Volvos største suksesser. Dette er SUV-en som virkelig banet vei for Volvo i USA, og som ble en stor favoritt også her hjemme. Rekordåret 2006 ble det solgt like under 2.000 eksemplarer i Norge – noe som må betegnes som smått utrolig for en såpass dyr bil.

Men den er ikke lenger konge på haugen – den tittelen har blitt byttet flere ganger blant stadig nye konkurrenter, mens XC90 holder stand med samme utgangspunkt som i 2002.

 

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen er en D5 med 200 hk. Det er en motor som endelig leverer de kreftene den store og tunge bilen trenger og fortjener.

Det er nemlig ikke tvil om at den var undermotorisert med 163 hk i første generasjon, og ikke akkurat kjempepigg med 185 hk som kom i 2006 heller.

Komforten er i beste Volvo-stil på topp. Setene, av R-designtypen, er kort sagt himmelske. I tillegg sitter du høyt, det er store speil som hjelper deg å holde god oversikt og et ruvende panser som gir trygghetsfølelse.

Den har imidlertid langt fra overlegen framkommelighet – og vi savner utforbakkeassistent i en så stor og tung bil.

Trass R-pakken, som ikke bare omfatter pynten men sågar et stivere understell, liker den slett ikke å bli presset i svingene. Den foretrekker å frakte deg til målet rolig og behersket – eller trygt, om du vil.

LES OGSÅ: Taxieier Rune sier aldri mer Volvo

 

Hvordan er plassen:

Meget god. Uansett hvor gammel denne bilen måtte være, så kan den likevel måle seg konkurrentene – selv om disse har vokst seg større med årene.

Bagasjerommet rommer 615 liter med tredje seterad nedfelt.

Dette er en av få biler som tilbyr syv seter OG plass til en hel del bagasje i tillegg. Dessuten er faktisk ikke den bakerste seteraden så verst å sitte i. For en kar på 190 cm blir det naturligvis trangt både for hode og knær – men ungdom opp i tenårene vil fint kunne sitte der.

Med tanke på bilens store fysiske mål, synes vi imidlertid at plassen til bena i baksetet er litt sped. Det blir fort trangt rundt knærne for de som er litt langstrakte – selv om midtre seterad kan justeres i lengden.

 

Finest utenpå eller inni?

XC90 er en stor og flott bil. I standardutgave er den imidlertid litt anonym og alderen synes bedre. Men sleng på en R-designpakke, og det blir riktig lekkert. Det er utrolig hva noen detaljer i matt aluminium og fire eksosrør kan gjøre med en bil.

De nye modellen har også fått lakkert mer av plasten på hjulbuer og skjermene foran og bak, slik at den ser litt penere ut – men det er ikke til å stikke under en stol at selve utseendet begynner å dra på årene. Og det er litt kjedelig å kjøpe en helt ny bil, som mange ikke vil kunne skille fra en 2003-modell ...

Interiøret var råflott da bilen ble vist første gang. En midtkonsoll dandert med en rekke knapper dominerer foran. Men om det ytre har holdt seg noenlunde, kan ikke det samme sies om interiøret.

Her er det virkelig tilbake til fortiden. Særlig synes vi midtkonsollen er overmoden for en oppjustering.

Det blir mange knapper å forholde seg til – og mye trykking for å få gjort det du skal.

Og er det noe Volvo virkelig har mestret lenge, så er det å få på plass stereoanlegg av ypperste klasse. Det slår ikke feil her heller. Premium Sound-pakken er en nytelse for ørene.

Men eksteriøret har holdt seg best – og er penest.

LES OGSÅ: Volvo XC90: – Ikke mobb bilen min

 

Går den bra?

Vi må vel, om enn litt nølende, svare ja. Den nyeste modellen har fått 200 hk/420 NM – og det er akkurat så mye den bør ha. Den kan for så vidt gjerne få mer, men kan fort bli litt tungrodd med mindre.

0–100 km/t tar 10,3 sekunder, og det er absolutt godkjent for en så stor bil. Viktigere er det nok imidlertid at den kjennes ut til å ha nok krefter i de fleste situasjoner ute i trafikken.

Vi merker nesten svært sjeldent noe til at bilen har 95 prosent forhjulstrekk – Haldex4, firehjulsdriftssystemet, har blitt mye bedre enn det var i første generasjon. Mens første generasjon rakk å spinne litt før bakhjulene ble satt i sving, er opplevelsen nå noe helt annet. Æren for dette må imidlertid deles med siste generasjon av antispinnsystemet.

Forbruket er for øvrig ikke helt i samme klasse som for eksempel klasseledende Mercedes ML. 0,83 l/m er faktisk ganske mye – selv for en så stor bil.

Også CO2-utslippet er dessuten på feil side av 200-tallet – 219 g/km er ikke tall som miljøvernerne jubler over.

 

Konklusjon:

Det er lett å forstå hvorfor mange vil bli XC90-eiere. Kjørekomforten er enorm, og med 200 hk har den endelig fått motoren den fortjener. I tillegg er plassen rausere og de praktiske løsningene bedre enn mange av konkurrentene.

Men så stopper det. Bilen klarer ikke å skjule at den i essens er 10 år gammel.

Vi kan ikke anbefale den som nybil – rett og slett fordi den er på overtid. Men, du kan gjøre noen svært gode kjøp av den som bruktbil. Fra 2007-modellen får du en bil som nesten ingen klarer å skille fra dagens modell rent utseendemessig, med den nest sterkeste dieselen, på 185 hk.

LES OGSÅ: – Hvilken skal jeg velge: Volvo S80 eller XC90? 

Bil: Volvo XC90 Modell: D5, R-design Motor: 2,4-liter, diesel Effekt: 200 hk/420 nm 0–100 km/t: 10,3 sek. Forbruk: 0,83 l/m Pris: Fra 859.900 Pris testbil: 918.800 kroner.

LES OGSÅ: Her er første smakebit av neste Volvo XC90

Lenker

Prøv også

På Broom-forsiden nå

Antall visninger